שאלון יהדות

"בורא עולם נתן לי להבין שלא עמדתי במבחן": ’ניצוצות’ עם יוני רועה

היוצר הוותיק יוני רועה, שחתום על להיטים רבים, הוציא לאחרונה שיר אמונה מרגש. בראיון למדור 'ניצוצות' הוא מספר על הנס הכלכלי שאירע לו, ועל התפילה הייחודית שזכה להלחין

  • י' סיון התשפ"ב
יוני רועה (צילום: דורון עדות)יוני רועה (צילום: דורון עדות)
אא

נעים להכיר

"יוני רועה, נשוי ואב לארבעה, מתגורר בנתניה, מוסיקאי יוצר וזמר, אבל קודם כל אבא במשרה מלאה, ורק אחר כך אומן".

 

ניצוץ של עשייה

"אני חתום באקו"ם   על למעלה מ-1400 שירים. בין שיריי המוכרים: איזו מדינה, פרי גנך, זודיאק, כותל המזרח, חברים בכל מיני צבעים, יהי רצון, מודה אני, ציפור השמש ועוד. מעבר לכך ברוך ה' זכיתי לשמונה שנות לימוד והשתלמות בתחומי המוסיקה השונים, והשתלמות בת שלוש שנים עם המוסיקאי ד"ר ולדימיר שבריוב בקומפוזיציה. בנוסף לזאת יש לי ניסיון רב בהפקת תחרויות ארציות, מופעים וסדנאות בהיקפים רבי משתתפים, ואף קיבלתי תעודת 'מדריך מקצועי במוסיקה' מטעם אוניברסיטת בר-אילן".

שירו החדש של יוני רועה - ישועת ה' כהרף עין:

 

 

ניצוץ של נוסטלגיה

"נוסטלגיה אצלי זה בעיקר אוכל. הגעגוע לאימא שלי יסמינה ז"ל חוזר בכל שישי כשריח הקוסקוס עולה אצלי, ומחזיר אותי אליה, ואל הבית והשכונה החמה בה גדלתי בנתניה. גם בחגים, אני ושבעת האחים והאחיות שלי נזכרים במאכלים של אימא והאפייה של אבא כליפה רמו ז"ל. הסבים והסבתות שלי נפטרו כשהייתי קטן מאוד, כך שהזיכרונות שלי מהם הם ממש מעטים. את הסיפורים עליהם שמעתי בעיקר מהוריי. את רוב המנהגים שהיו בבית של ההורים שלי אני משתדל לקיים, והכול מתוך געגוע עמוק ונוסטלגיה".

 

ניצוץ של התחזקות

"ב-1982, עם שחרורי מהלהקה הצבאית, התחלתי להתחזק ואף זכיתי ללמוד במשך שנה בישיבת התפוצות בירושלים. מאז אני משתדל מאוד לשמור שבת, ומניח תפילין. אני גם משתדל לפקוד את בית הכנסת בשבתות, ומקיים קידוש כהלכתו בכל ערב שבת. זו המורשת מהבית שלי, שהיה בית מסורתי. היהדות היא אחד הדברים החשובים אצלי. היהדות היא הזהות שלי ומהות החיים. ביהדות יש את כל החכמה, הבינה והדרך הטובה בחיים. היהדות תמיד נותנת לי ישועה ומזור, ובעיקר סדר יום עם חשיבה וידיעה שהכל מה' ובזכותו של אבא, בורא עולם. היהדות היא זכה כמו מעיין מים חיים, וכל כך מזמינה ומבורכת".

 (צילום: דורון עדות) (צילום: דורון עדות)

 

ניצוץ של השראה

"ההשראה אצלי מגיעה מבורא עולם. הוא זה ששולח לי את כל מה שאני מייצג כאדם וכיוצר. להבדיל, שאבתי גם המון השראה מהרב דוד רייחי זצ"ל. מעבר להיותו רב, הוא גם היה חזן אדיר ולמדתי ממנו המון כששרתי אצלו במקהלת בית הכנסת בהיותי ילד".

 

ניצוץ של מצווה

"המצווה היקרה לי ביותר היא: 'כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך'. זו מצווה שמאוד השתדלתי לקיים כשההורים שלי היו בחיים. זו גם המצווה היחידה בעשרת הדיברות שכתוב עליה במפורש שכר מבורא עולם בעולם הזה. תמיד מרגש אותי לראות אנשים שמכבדים את ההורים שלהם ועושים הכל בשבילם. ובכלל, אהבה ללא תנאי היא האהבה הכי כנה ואמיתית. קיום המצווה הזאת נותן סיפוק שאי אפשר לתאר".

 

ניצוץ של שבת

"השבת היא מקור הברכה. בכל שישי אני מתרגש מחדש לקראת השבת. הבישולים, הילדים, והתחושה הזו של קדושה באוויר. הכול נעצר לקראת ולכבוד השבת. השבת מזכירה לך שיש עוד דברים בחיים מעבר לכסף, חומר ורדיפה יום יומית. השבת אומרת לך: 'בוא אלי, ותיתן לעצמך שחרור של קדושה ורוחניות'. אני מתחבר לשבת ללא משא ומתן. ללא תנאים. ללא תחרות. ללא אגו. רק תרגיש אותה, וכבר תקבל אותה בלבוש מלכות".

"לפני כ-17 שנה הציעו לי להיות שותף במועדון חדש בקיבוץ להבות חביבה שעבד בשבת. הלכתי אל הרב שלי ושאלתי אותו לדעתו, והוא אמר לי לסרב להצעה לא הקשבתי לו, ולאחר כשנה נגרם לי נזק כלכלי עצום בעקבות המועדון, נכנסתי לחובות גדולים ובסופו של דבר גם נאלצתי למכור את הבית. לאחר ההרפתקה הזו חבר שאל אותי מה למדת מהעניין ואמרתי לו שבורא עולם נתן לי ברכה במוזיקה מהיום בו נולדתי באופן מדהים. כל מה שעשיתי הצליח. יש מצב שיום אחד הוא זימן אליו את המלאכים ושאל אותם – 'מה עם יוני רועה? העמדנו אותו פעם באיזשהו מבחן?', והמלאכים ענו לו שלא. 'טוב, אז הגיע הזמן'.

"לאחר מכן הקב"ה שלח אלי את אותו אדם שהציע לי לפתוח את המועדון, ולא עמדתי בניסיון. את כל הברכה שבורא עולם נתן לי ממוסיקה לקחתי והפניתי אותה כנגד הבורא. ולכן קיבלתי את העונש הזה. בורא עולם נתן לי להבין שלא עמדתי במבחן, ולקח ממני בשנה אחת את כל הכסף שעשיתי ממוזיקה בכל חיי. יחד עם זאת אני מאמין שה' דאג להסביר לי שהוא עדיין אוהב אותי, ושהוא לא יפגע בבריאות   שלי ושל אף אחד מיקיריי. לאחר שסגרתי את המועדון, לאור ההתנהגות וההבנה שלי בורא עולם התחיל לזרוק לי מתנות ברמה של ניסים, וכך חזרתי להתפרנס בכבוד ולהחזיר את כל חובותיי".

 

ניצוץ של אושר

"המוטו שלי בחיים הוא: 'סם החיים זה להתרגש כל פעם מחדש'. בכל פעם שאני מצליח להתרגש, אם זה מהמשפחה, ממוזיקה, מעשה טוב, זה גורם לי אושר. ובמיוחד כשאני רואה את אשתי וילדיי מאושרים ומחייכים".

 (צילום: דורון עדות) (צילום: דורון עדות)

 

ניצוץ של תפילה

כשאני מתפלל שחרית עם החברים שלי בבית הכנסת 'אם כל חי', הם נותנים לי לקרוא את כל הקורבנות, עד 'ה' מלך, ה'   מלך, ה' ימלוך לעולם ועד', ואת המשפט הזה אני מבצע כל פעם בניגון אחר. אני רואה את האור של שאר המתפללים ברגע הזה, וזה הכי מרומם שיש. באחד מימי הכיפורים פנה אלי הרב של בית הכנסת ואמר לי שאין להם מנגינה ל'כל נדרי' וביקש ממני להלחין. נעניתי לאתגר והזמנתי את הרב   איציק טראב הכהן אלי לאולפן. הרב מאוד התלהב ומאז כבר כמה שנים טובות כל בית הכנסת שר את 'כל נדרי' עם המנגינה שלי, וזה גורם לי לדמעות. גם את המנגינה של 'פרי גנך', שזכיתי להלחין, שרים על כל מיני פיוטים מן המקורות ובמיוחד את הקדיש, ואם בזה שכרי - דייני".

 

ניצוץ של התמודדות

"הדבר הראשון שאני עושה בעניין התמודדות עם קשיים זה לזכור ולהפנים את המשפט 'ישועת השם כהרף עין'. לתת תשומת לב לכך שהכל מה' ולטובה, וה' יכול ברגע אחד להושיע אותך מכל צרה שלא תבוא. הדבר השני הוא שאני משתדל להיות באופטימיות וראייה תמידית של חצי הכוס המלאה. לזכור שאחרי כל דלת שנסגרת יש אחת שנפתחת. הכול תלוי בבורא עולם ובהשתדלות שלך, וככל שתאמין ותעמיק באמונה ככה תפנים יותר שכל קושי סופו להיגמר".

 

ניצוץ של השגחה

"את הנוכחות של אלוקים אני מרגיש בכל בוקר כשאני קם, אבל בעיקר במקומות קדושים. מעבר לכך, הנוכחות שלו גם מלווה אותי כשאני מודה   לו על כל עשייה שלי, שתייה או אכילה. הנוכחות שלו היא זו שמאזנת אותי בכל פעם כשאני על סף תהום האגו. אני חושב עליו, ומיד מתאפס. גם בתפילת שמונה עשרה יש משהו מאוד חזק עם הנוכחות של אלוקים שמורגשת חזק. אני לא יודע להסביר את זה, וכנראה שטוב שכך".

 

ניצוץ של סיום

"הייתי רוצה להשאיר אחרי שם טוב, מעשים טובים ומורשת של שירים שתמשיך גם אחרי מותי לשמח ולרגש את עם ישראל. אני רוצה להשאיר משפחה שתמשיך את דרכי, ושתלך בדרך הישר ובדרך של 'ואהבת לרעך כמוך'. בדרך של אהבת חינם ויהדות שבאה מאהבה, אמונה ורצון".

תגיות:ניצוצותיוני רועה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה