ונשמרתם

במה צריך להיזהר כשנמצאים ליד אדם חולה?

כשנמצאים ליד אדם חולה שנמצא במצב קשה, יש דבר אחד שחייבים להיזהר בו, שעלול להביא להחמרת מצבו של החולה, ואף לסכנת חיים. מהו? זו תשובתו של הרב יצחק זילברשטיין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, מציין בדברים שפורסמו בביטאון רמת אלחנן 'קול ברמה', את הטעות הקריטית שאנשים עלולים לעשות במחיצת חולים שמצבם קשה. הוא מסביר כי טעות זו עלולה אף לקרב את מיתתם ולהביא למצב של פיקוח נפש.

"יש מקרים שאנשים רואים אדם חולה מסוכן, ומדברים אודותיו ומשיחים ביניהם על כך שאין לו כבר סיכוי לשרוד את מחלתו. הם בטוחים שהוא אינו שומע, אבל לפעמים הם טועים, והוא שומע את הדברים, ורוחו נשברת בקרבו, ואז מצבו הגופני והנפשי עלול להתדרדר עוד יותר", מסביר הרב.

הרב מסביר עד כמה חמור ליידע את החולה אודות מצבו החמור והמסוכן דרך הלכה מעניינת הנוגעת לעניין זה, "כלל גדול מסור בידינו שכאשר יש שני חולים הזקוקים לאותה תרופה, אבל את האחד התרופה תציל לחיי עולם (לרפאו לחלוטין), והשני רק לחיי שעה (לדחות את הקץ בלבד) - מצילים את זה שיחיה חיי עולם, גם כאשר הוא הגיע אחרי החולה שיחיה רק חיי שעה. דהיינו, שמוציאים מחדר הטיפול את החיי שעה שהגיע ראשון, ומכניסים את החיי עולם".

מה עושים במצב שבו לא הוציאו, מסיבה כלשהי, את האדם הגוסס מהחדר, ולאחריו הגיע החולה שנמצא במצב פחות חמור וניתן להציל את חייו על ידי אותה תרופה? על כך עונה הרב "אם על ידי הקדמת החיי עולם (החולה שניתן להציל את חייו) יבין החיי שעה (החולה הגוסס שניתן לדחות את פטירתו בלבד) את מצבו הקשה, ויידע שהרופאים התייאשו ממצבו, ולכן הם מעדיפים להעניק את התרופה לחולה שבא אחריו, ואז הוא ייבעת וייבהל, ותיטרף דעתו, ויש לחוש שזה יקרב את מיתתו - משאירים אותו לטיפול ולא מקדימים את החיי עולם, משום שייאוש החולה מוגדר כפיקוח נפש".

"לכן, יש להיזהר עד מאוד שלא לדבר בפני החולה על מצבו הקשה, אם הוא ישמע את הדברים ויבין באיזה מצב הוא נמצא. ויש לצערנו רופאים שהם עצמם אינם נזהרים בכך, ומדברים עם החולה בשפה בוטה, ומגלים לו את כל הפרטים גם כאשר אין הדבר נצרך", מסכם הרב.

הרב זמיר כהן מסביר בקצרה את דברי חז"ל – "הרשות שניתנה לרופא". צפו:

מרגש: איך הגיב הבחור הצעיר כשהתבשר שהסרטן טיפס והגיע למוח? צפו במסר החזק

קראו גם:

9 דברים שחשוב לדעת על תפילה לבריאות חולה

תגיות:רפואהחולההרב זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה