פוריות

"אבל הגוף שלי יודע ללדת, לא?!"

אי פריון שניוני הוא מצב של קושי להרות לאחר שכבר נולדו מספר ילדים. הוא נפוץ יותר אצל נשים, ובולט יותר ככל שהמשפחה מעוניינת בילדים רבים יותר, לאורך תקופת פריון ארוכה יותר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קורה לעיתים, שבני זוג שהתברכו מכבר במספר ילדים מתקשים, עם העליה בגיל, להרות בשנית. לתופעה זו קוראים אי פריון שיניוני, והיא נפוצה יותר בציבור החרדי והדתי, שרבים בו היו שמחים לילד נוסף גם בגיל מבוגר. נכון לומר שהחרדים והדתיים מקדימים למצוות, נישאים בגיל צעיר יחסית ומתחילים בבניית המשפחה בשנים הפוריות ביותר, אך יחד עם זאת אורך שנות הפריון שלהם ארוכות הרבה יותר בהשוואה לציבורים אחרים בישראל עקב רצונם להרבות בילודה, ושנות הפריון הצפויות הארוכות יותר הם סיבה נפוצה להגעה למצב של אי פריון שיניוני.

על אף שאי פריון יכול להתבטא גם אצל הגבר וגם אצל האישה – ככול שהגיל עולה הסבירות של אי הפריון אצל האישה גדולה יותר: נגרמת הזדקנות של השחלות וירידה באיכותן וכמותן של הביציות. מעניין שתינוקת נולדת עם מספר ביציות עצום, סביב מיליון, ומספר זה יורד עם הגיל, כאשר בגיל ההתבגרות מספרן נע סביב ה-400,000 ומספרן פוחת משנה לשנה. סביב גיל 35 חלה ירידה חדה בכמותן ואיכותן של הביציות, וכך הדבר נמשך ככול שהגיל עולה.

חשוב לציין כי כמו שאין אישה דומה לחברתה כך בעניין הפוריות לכל אישה יש את "גיל השחלה" שלה, שאינו, בהכרח, תואם את גילה הכרונולוגי. לכן במקרים של חשד לאי פריון שניוני אצל האישה חשוב להתייעץ עם הרופא שימליץ על הבדיקות הנדרשות, על מנת לאבחן האם בכלל מדובר באי פריון של האישה או באי פריון של הגבר. חלק מהבדיקות והטיפולים בבעיות של אי פריון הגבר בעייתיות מבחינה הלכתית, ויש לפנות לפוסקים ולבחון איך פותרים את הבעיה בדרך העולה בקנה אחד עם ההלכה.

כאן המקום לציין כי אין להסתמך על שמועות עממיות בכל הקשור לפריון ולאי פריון. הקב"ה לא שינה את הטבעים בעולם, ולמרות שעובדתית יש נשים שיולדות בגילים מופלגים, בדרך כלל הן עושות זאת באמצעות טיפולים שחלקם בעייתיים מאוד מבחינה הלכתית, ולכן יש להתייעץ עם פוסק מובהק כאשר מגיעים לנקודה זו. תמיד קיימים מקרים חריגים, אך הם היוצאים מן הכלל.

נחזור לזוג הסובל מאי פריון שניוני: לאחר שעוברים את הבדיקות הנדרשות מרכיבים את הפאזל העובדתי, מאתרים את הבעיה ומתאימים את הטיפול.

כאשר מדובר בבעיה של חוסר באיזון ההורמונלי הטיפול מבוצע באמצעות כדורים וזריקות. בגיל המתקדם יותר (35 ומעלה) קיים לעיתים חוסר איזון הורמונלי המחייב טיפול בזריקות המכילות מרכיבים מיוחדים. התרופות מתפתחות כל הזמן, והשנה ב"ה נרשמה תרופה חדשה בשם פרגובריס מפיתוח גנטי השייכת לדור חדש של תרופות מוצלחות יותר ובריאות יותר. טיפולים אלו הניתנים בזריקה הן בעלות יעילות גבוהה יותר, משפרות את כמות הביציות בכל טיפול והתועלת לאישה מהן היא גבוהה. הפרגובריס נמצאת בשלבים מתקדמים להכללה בקופות החולים, ובע"ה התרופה תיכנס גם לסל הבריאות הממלכתי ותינתן לכל נשות ישראל שהיא דרושה לה במחיר השתתפות עצמית.

חשוב לציין כי הטיפול נעשה בהתייעצות ובתאום עם הפוסקים, ורק אחרי שמקבלים את ברכתם יוצאים לדרך. מצוות פרו ורבו היא מצווה חשובה, וכשבני הזוג מתכננים משפחה יהודית גדולה יש עניין הלכתי להשתמש בידע ובטכנולוגיה המתקדמת ובחוכמת הרופאים ההולכת ומתרבה. ועל אף שנשים אינן מצוות בפריה ורביה (אין צורך לצוות על האישה, שעל אף הקושי של ההיריון והלידה יש בה רצון ללדת) הן שותפות למצווה של הבעל.

השימוש בקדמה הרפואית והמדעית בנושא משתלב גם עם מצוות שכלול העולם. הקב"ה נתן לנו את הכלים הבסיסיים שאיתם מצווה עלינו לשכלל את העולם, כדברי הפסוק 'לעובדה ולשומרה'.

הרשמו עכשיו למפגש LIVE ללא עלות, עבור זוגות המנסים להרות עם ד"ר חנה קטן>>>

תגיות:הריוןפוריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה