כתבות מגזין

"לא ייתכן שאנדרטאות לזכר הנופלים יהיו הרוסות וללא דרכי גישה"

כשתג"ד שמוליק לביא נחשף להרס וללכלוך הקיימים בחלק מהאנדרטאות לזכר הנופלים, הוא החליט לעשות מעשה. כחלק מכך הוא רתם את סוהרי השב"ס למשימה, ויחד הם עוברים בין אנדרטה לאנדרטה כדי לנקות, לשפץ ולקרוא קדיש. מרגש

בעיגול: תג"ד שמואל לביא, סגן מפקד מחוז דרום בשב"ס (צילום: שב’’ס)בעיגול: תג"ד שמואל לביא, סגן מפקד מחוז דרום בשב"ס (צילום: שב’’ס)
אא

האם ידעתם שיש בארץ יותר מ-3000 אנדרטאות לזכרם של חיילים שנפלו בהגנתם על ישראל, וכן לזכר נפגעי פעולות טרור? רובן של האנדרטאות כלל אינן מוכרות, ויש גם רבות שאינן נגישות. כך אנשים שעוברים בקרבת מקום בקושי נתקלים בהן.

אל התמונה הזו נחשף תג"ד שמואל לביא, סגן מפקד מחוז דרום בשב"ס, כאשר ביקש למצוא פעילות מיוחדת שתוכל לחזק את הקשר בין סוהרי השב"ס לחללי יום הזיכרון.

"התחושה שלי היא שדווקא השב"ס שמהווה את אחד מחמשת ארגוני הביטחון של מדינת ישראל, ובין היתר אחראי על אסירים ביטחוניים, שחלקם היו מעורבים באופן ישיר בפעילויות טרור נגד ישראל, הוא  המתאים ביותר כדי לקחת אחריות על האנדרטאות ולשקם אותן", הוא טוען.

 (צילום: שב’’ס) (צילום: שב’’ס)

 

"משפצים, בוכים ומתרגשים"

כדי לממש את המיזם הייחודי, פנה תג"ד לביא אל חטיבת האנדרטאות, מפעל הנצחה וזיכרון במשרד הביטחון. "אנשי החטיבה פעלו אתנו בשיתוף פעולה מלא", הוא מספר, "הם למעשה היו אלו שהדריכו אותנו לאורך כל הדרך".

 (צילום: שב’’ס) (צילום: שב’’ס)

לפי אלו קריטריונים בחרתם את האנדרטאות שישופצו?

"ברור שלא יכולנו לטפל בכל 3000 האנדרטאות, ולכן עבדנו בהתאם להמלצות משרד הביטחון, כאשר החלוקה הייתה טריטוריאלית – בחרנו באנדרטאות ממחוזות צפון עד דרום, ובעיקר השתדלנו להתמקד בכאלו שמצויות בצידי הדרך, עם נגישות מצומצמת, בהן משרד הביטחון הסביר לנו שיש צורך מיוחד בפעילות שלנו. כך למשל הגענו לאנדרטת 'ליל הגילשונים' בצפון, לאנדרטה לזכר חללי הפלוגה הדתית ביער בן שמן, לאנדרטה לזכר הקרב לשחרור ראש העין, אנדרטה לנופלים בגשר עד הלום באשדוד, ועוד ועוד, כך ברחבי כל הארץ".

 (צילום: שב’’ס) (צילום: שב’’ס)

לדבריו, בשלב זה טופלו כ-20 אנדרטאות, אך התכנית היא להמשיך בפעילות גם אחרי יום הזיכרון, כדי להצליח להגיע למספרים כמה שיותר גבוהים.

אז מה בעצם אתם עושים בשטח?

"הסוהרים שלנו מגיעים לאנדרטה, לומדים את סיפור הנופלים ועוברים על שמותיהם. לאחר מכן הם מטפלים בתחזוקת האנדרטה – מנקשים עשבים, מפלסים דרכי גישה, דואגים לניקיון המקום ולשטיפת האנדרטה. אם יש מפגע או משהו לא תקין, הם מדווחים על כך למשרד הביטחון, על מנת שהנושא יטופל. לבסוף נערך במקום טקס שכולל קריאת קדיש. ישנם מקרים בהם מדובר בחללים אלמוניים, ומרגש במיוחד לשמוע את הקדיש הנקרא לעילוי נשמתם. כמו כן מביאים גם רב שיישא דברים במעמד, סיפרו לי סוהרים שהיו להם ממש דמעות בעיניים בזמן המעמד".

 (צילום: שב’’ס) (צילום: שב’’ס)

 

בשביל הרוח

תג"ד לביא מציין כי לפעילות הזו הם בחרו את השם 'בשביל הרוח – למען אנדרטאות הנופלים'. "אנו לגמרי מאמינים כי ברגע שאנחנו מבצעים טקס רוחני במקום ומטפלים באנדרטה, אנו פועלים לעילוי נשמתם של הנופלים, וזה המעט שאנו יכולים לתת משלנו למען האנשים שנתנו את כל חייהם למדינת ישראל והקמתה.

 (צילום: שב’’ס) (צילום: שב’’ס)

"בנוסף", הוא מדגיש, "אנו לגמרי מרגישים שזוהי זכות גם שלנו, שכן הסוהרים והמפקדים מקבלים לא פחות ממה שהם נותנים. לא מעטים מהם יצרו איתי קשר וביקשו עוד אנדרטאות לטיפול, שכן הם מרגישים שהפעילות הערכית הזו מעניקה להם כוח להמשיך בתפקידיהם בארגון ובעבודה הלא פשוטה בבתי הסוהר, לעתים מול אסירים ביטחוניים.

"וכמובן", הוא מוסיף, "יש כאן גם את התרומה הגדולה לעם ישראל כולו, כי ברגע שאנחנו מטפלים באנדרטה ויוצרים דרכי גישה אליה, באופן טבעי מגיעים למקום אנשים שמטיילים באזור ונתקלים בה. הם עוצרים ובודקים מה הסיפור, ובכך מתוודעים לחללים היקרים כל כך שהקריבו נפשם למען המדינה. הפרויקט הזה לגמרי מיועד עבור כולנו".

 (צילום: שב’’ס) (צילום: שב’’ס)

תגיות:זכראנדרטאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה