השואה

מדליק המשואה: "באושוויץ ראיתי את אליהו הנביא"

צבי גלזר, שורד השואה שהדליק משואה, שיתף בסיפור חייו: גטו לודז', אושוויץ, דכאו, 2 דקות שהצילו חיים, הידיעה שהם עומדים לקראת המוות, האקציות, וההצלה. זכור את אשר עשה לך עמלק

  • כ"ז ניסן התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"ידעתי שאני הולך למות. השאלה לא הייתה אם אלא מתי", מספר צבי, שורד שואה שהדליק היום (חמישי) משואה לזכרם של ששה מיליון יהודים שנספו בשואה.

גלזר נולד ב-1928 בפולין. בהיותו בן 12 הוקם גטו בזדונסקה וולה וכל יהודי העיר הצטוו לעבור אליו. עם חיסול הגטו הועבר צבי עם אמו בקרונות בקר לגטו לודז'. אביו ואחיו נשלחו למשאיות הגז בחלמנו.

באוגוסט 1944 נשמעו פיצוצים. היו אלו תותחי הצבא האדום, ויהודי הגטו קיוו לשחרור. אך לפני בוא הצבא האדום מיהרו הגרמנים לחסל את גטו לודז'. שרידי יהודי הגטו, ובהם צבי ואמו, שולחו לאושוויץ. באושוויץ הופרד צבי מאמו והועבר למחנה עבודה, משם הועבר לדכאו, ומשם למחנה אחר בגרמניה.

במהלך עבודת הכפייה, בעת סערת שלג כבדה, התמוטט צבי. שומר גרמני מבוגר ניגש אליו והציל את חייו. "הוא הסיר מעלי את הבגדים הרטובים, ייבש אותם ונתן לי פרוסת לחם בריבה. ראיתי את אליהו הנביא בדמות שומר גרמני", שיתף צבי בדמעות.

צבי חלה בטיפוס, כשהתאושש, הועבר ברכבת ליעד לא ידוע. במהלך הנסיעה נשמעו אזעקות שהזהירו מפני מטוסי בעלות הברית, והשומרים ציוו על האסירים לרדת מהקרונות ולהשתטח בחוץ. באחת האזעקות החליט צבי לברוח. השומרים הנאצים רדפו אחריו, אך הוא הצליח לחמוק. "הכל היה תלוי בשתי הדקות האלה של הבריחה", מספר צבי.

הוא הגיע, שדוף ומותש, לביתו של איכר גרמני. הוא הציג עצמו כפולני ועבד במשק של המשפחה תמורת אוכל ומקום לינה עד השחרור. ב-1945, זמן קצר לפני שעלה על אונייה שהפליגה מאיטליה לארץ ישראל, נודע לו שאמו שרדה. השניים עלו לארץ. צבי נישא ליהודית, והם הביאו לעולם שלוש בנות, עשרה נכדים ושלוש נינות.

תגיות:אליהו הנביאהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה