חדשות בארץ

יום הזיכרון במספרים: כמה שורדי שואה חיים כיום בישראל?

בישראל חיים כיום 161,400 שורדי שואה, מעל 1,000 מהם עברו את גיל 100. העיר בה מתגוררים הכי הרבה שורדים היא חיפה

  • כ"ו ניסן התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד לשוויון חברתי מפרסמת נתונים עדכניים, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיצוין הערב ומחר.

מן הנתונים עולה שבישראל חיים כיום 161,400 שורדי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה.

גילם הממוצע של שורדי השואה ונפגעי ההתנכלויות האנטישמיות עומד על 85.5. כ-31,500 שורדים חצו את גיל 90, ולמעלה מ-1,000 עברו את גיל 100.

העיר בה מתגוררים הכי הרבה שורדים היא חיפה, עם 11,000. אחריה ירושלים עם 10,000 שורדים ותל אביב עם 8,700. באשדוד מתגוררים כ- 8,000 שורדים, בנתניה 7,900, בבאר שבע 6,900, בפתח תקווה 6,500 ובראשון לציון 6,400 שורדים.

(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

בשנה האחרונה הלכו לעולמם 15,553 ניצולים וניצולות. מדובר על יותר מ-42 שורדי שואה שנפטרים מדי יום.

עוד מפרסמת הרשות כי מתוך שורדי השואה החיים בישראל, 63% מהם ילידי אירופה, ומתוכם 37% - הקבוצה הגדולה ביותר – הם ילידי ברית המועצות לשעבר. 12% מתוך ילידי אירופה הם ילידי רומניה, 5% ילידי פולין, 2.7% ילידי בולגריה, 1.4% ילידי הונגריה, 1.4% ילידי גרמניה, ו-1% של ילידי צרפת, ו-1% נוסף של ילידי צ'כוסלובקיה.

בתוך מאות אלפי שורדי השואה נכללים יהודי מרוקו ואלג'יריה (18.5% מהשורדים) שסבלו מהגבלות שונות והתנכלויות תחת שלטון וישי. 11% הם יוצאי עיראק שסבלו מפרעות הפרהוד שנערך על רקע אנטישמי בתחילת חודש יוני בשנת.1941. 7% נוספים הם יוצאי לוב ותוניסיה שסבלו מחוקי הגזע והוגלו למחנות עבודה וכפייה, וחלקם אף נשלחו למחנה הריכוז ג'אדו.

בשנה שעברה העבירו הרשות מעל 5.7 מיליארד שקלים לשורדים, והובילה להגדלת המענקים השנתיים הניתנים לשורדים בכ-300 מיליון שקלים.

31% מהשורדים – 49,800 ניצולי שואה החיים בישראל – הם ניצולים מהמחנות והגטאות, חיו תחת זהות בדויה ובמקומות מסתור, עבדו בעבודות כפייה או התלוו להוריהם בעבודות אלו, והם מקבלים תגמולים חודשיים מהרשות בסכומים שנעים בין 2,554 ל-6,412 שקלים בהתאם לדרגת נכותם. מתוך אותם שורדים, 15,300 שהכנסתם נמוכה, מקבלים תגמולים חודשיים מוגדלים שעשויים להגיע עד ל-11,729 שקלים.

הרשות לזכויות ניצולי השואה משלמת מדי חודש קצבאות ל-18 אלף אלמנים ואלמנות של שורדי שואה.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, ציינה כי "המשרד לשוויון חברתי פועל לילות כימים עבור ציבור שורדי השואה בישראל, ולמען הנצחת זיכרון השואה בקרב הדורות הצעירים, בארץ ובעולם, כאשר לנגד עינינו עומדת המטרה לסייע לשורדים לחיות בכבוד הראוי להם, לצד הנצחת זכר השואה וקורבנותיה".

עוד אמרה כהן כי "בצל העובדה שלמעלה מ-40 שורדים נפרדים מאיתנו מידי יום – משימתנו דחופה ביותר. בתקציב האחרון אישרנו תוספת תקציבית בגובה של 300 מיליון שקלים עבור שורדי שואה עניים, אשר זכאים למענק שנתי בלבד. בנוסף, הגדלנו את קצבת הבטחת הכנסה בהשקעה של 1.5 מיליארד שקלים, לה זכאים רוב שורדי השואה העניים.

"במקביל לכסף שאישרנו בתקציב המדינה, הצלחנו בשנתיים האחרונות, באמצעות הרשות לזכויות ניצולי השואה להביא כ-1.5 מיליארד שקלים מממשלת גרמניה עבור השורדים - ואנו ממשיכים בדיאלוג המדיני החשוב, בשיתוף מלא עם משרד החוץ ושר החוץ העומד בראשו, מול מדינות ידידותיות נוספות שהביעו לאחרונה את הסכמתן לפעול למען רווחת שורדי השואה", הוסיפה השרה.
"צו השעה, בשל מצבם של הניצולים וגילם המופלג, מחייב את ההתגייסות המהירה של כל העוסקים במלאכה למען קידום פתרונות ראויים עבור שורדי השואה. חובתנו המוסרית כחברה היא לדאוג ולוודא שמי שעברו את הזוועות הקשות בהיסטוריה בשל היותם יהודים, יזכו לחיות ולהזדקן בכבוד, בביתם הלאומי - במדינת היהודים".

הרב זמיר כהן: איפה היה אלוקים? בשואה

 
 
תגיות:יום הזיכרוןהשואהניצולי שואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה