מנוחה פוקס

מה לעשות עם ילדה שפוחדת מכל שינוי קטן?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: ילדים שפוחדים משינויים

אא

יש לנו ילדה בת שנתיים וחצי שפוחדת מאוד מכל שינוי בסביבתה. אם תמיד אני לוקח אותה לגן ופעם אשתי תיקח – היא תבכה שרוצה דווקא עם אבא. אם מגיעה לגן גננת ממלאת מקום – היא בוכה. אם אני שוכח להביא את המוצץ לגן והגננת נותנת לה מוצץ אחר – היא בוכה. הגננת מציינת שהילדה ממש מפחדת משינויים, אבל מה לעשות שלפעמים דברים משתנים?

 

מנוחה פוקס משיבה:

אף אחד לא הבטיח לנו עולם שלא משתנה. אף אחד לא מבטיח זאת לילדינו. להפך – שינויים רבים, רבים נערכים בחיינו. אנחנו מתכננים דבר אחד, וה' צוחק והופך את התכנית. עלינו להכין את ילדינו לעולם שיש בו שינויים, לעולם שאינו כפוף לרצונות שלנו, אלא לכורח המציאות. עלינו ללמד את ילדינו להתאים את עצמם למציאות הקיימת.

ילדתך פוחדת מכל שינוי שקורה, ומכיוון שהיא עדיין ילדה קטנה, היא חווה את הבעיה רק בשינויים בסביבתה המיידית, למשל: השמרטפית מחליפה לי טיטול? – אסון ושבר! הלא תמיד אמא מחליפה. או: סבתא נוסעת איתי באוטובוס? – לא ייתכן הדבר! תמיד זו אמא שנוסעת איתי. או: אבא נשאר איתי בבית? – זה לא יקרה! תמיד אמא היא זו שנשארת איתי.

ילדים קטנים שהדברים סביבם לא משתנים על פי רוב, ילדים שחווים בכל יום את אותו סדר יום ממש – סבורים שהעולם יציב וברור, ואם משהו מערער את המציאות – מיד מתערערת יציבותם.

איך ללמד את הילדה ששינויים עלולים לחול בכל עת ובכל שעה, ושעליה להסתגל אליהם?

מה לעשות?

1. להסביר לילדה מדי פעם במילים ברורות שדברים משתנים. כמובן, לפי הרמה שלה. לא להרחיב בדיבור על כך פעם ועוד פעם. היא כבר הבינה והפנימה, ודיבורים מרובים יביאו אותה להרגשה ששווה לה לבכות, כי כך אבא מתייחס ומסביר שוב ושוב.

2. לגרום לילדה לעשות דברים גם עם ההורה השני, או עם דמויות אחרות מסביבתה. אם, לדוגמא, מי שלוקח אותה קבוע לגן זהו אבא, למצוא ימים שבהם אמא תיקח אותה. אם מי שמספר לילדה את הסיפור שלפני השינה זהו אבא – למצוא זמנים שבהם גם אמא תספר. אם מי שבאופן קבוע מלביש את הילדה זו האם – יתחיל גם האב להלבישה.

3. הילדה רגילה שדברים מונחים במקום מסוים – המשיכו לעשות זאת, כדי שלא תאבד את הבסיס שעליו היא נשענת, אבל בכל זאת אל תכניסו אותה ללחץ כשמשהו לא במקומו. והעיקר, שימו לב שגם אתם לא בלחץ מוגבר סביב מקום מוגדר של דברים ומעשים מדויקים.

4. ערכו מדי פעם שינויים במראה הבית ובסידורו. למשל, הזיזו מיטה לצד אחר, שנו צבע מפה, תלו וילון על חלון ללא וילון וכך הלאה.

5. ערכו שינויים בסדר היום. אם בכל צהריים הייתם רגילים לרדת עם הילדה לגינה, הפעם לכו איתה לסבתא, שלחו אותה לחברה, השאירו אותה עם שמרטפית וכך הלאה.

6. ערכו את השינויים ביחד עם הילדה. הראו לה מה אתם עושים: "בואי נשליך את העציץ הזה לאשפה, כי הפרח שבו כבר נבל, ונניח כאן את העציץ החדש הזה!"

7. כאשר הילדה בוכה משינוי שקרה, למשל אם מיטתה נשברה והיא לא רוצה ללכת לישון במיטה של אחיה, אל תוותרו! הסבירו לה שהלילה תישן במיטה הזו ואחר כך שבו לידה, לטפו אותה עד שתירדם.

8. אף פעם אל תאמרו לילדה: "אל תעשי מזה עסק!" או: "מה, את ילדה קטנה?" הביאו את הילדה להרגשה שמבינים אותה, שלא מזלזלים בהרגשתה ושאתם בצד אחד איתה.

9. בטחו בילדה שתצליח להתגבר: "אני יודע שהכיסא שלך נשבר וקשה לך לשבת על כיסא חדש, אבל יחד נתגבר".

10. אל תגזימו בדיבורים. הרבו לחייך מול הילדה הלחוצה, ואל תכנסו ללחץ מיותר גם אם הילדה נראית מסכנה עד מאוד. אם תהיו אתם בלחץ – היא תלחץ שבעתיים.

כלל ברזל

התנהגות של ילד שפוחד מכל שינוי לעיתים מביאה את ההורה לכעוס על הילד. אל תתנו לעצמכם לכעוס. עזרו לילדכם להבין שצריך להתרגל לשינויים. תנו לו יד. הוא ייתן לכם שתיים!

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה