כתבות מגזין

האם בצה"ל יאפשרו לחיילים חמץ בפסח, ומה בבתי הסוהר ובבתי החולים?

במשרד הבריאות מתעקשים לאפשר הכנסת חמץ למתחמי בתי החולים, בצה"ל דוחים את ההכרעה לשנה הבאה, ובשב"ס בטוחים: "אסירים שומרי הלכה אינם צריכים להינזק". קבלו את תמונת המצב

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בעוד פחות מ-30 יום יחול חג הפסח, וכמו בכל שנה עולה הדיון הקבוע – האם תתאפשר הכנסת חמץ לבתי החולים, מה יהיה בבתי הסוהר ומה צפוי בצה"ל?

כמו תמיד יש את רוב הציבור שמבין שמן הראוי לסייע לאנשים שמבקשים לשמור על ההלכה. הוא גם מבין שלא יקרה לו דבר אם במשך שבוע יימנע מלאכול פיתה בשטח מסוים. לעומתו, יש את הפורומים והארגונים השונים המגישים עתירות והקנטות, מנסים לעשות הכל כדי לשנות את המצב, ולהחדיר את החמץ לתוך אותם מקומות תחת אצטלה של שוויון ופלורליזם.

אז מה באמת צפוי בחג הפסח הקרוב? יצאנו לבדוק.

 

בתי החולים: "המאבטחים מבקשים בעדינות"

לפני כשנתיים פסק בג"ץ כי אסור לבתי חולים לאסור הכנסת חמץ לשטחם במהלך ימי פסח. הטענה בזמנו של השופט עוזי פוגלמן הייתה שהאיסור להכניס דברי מזון לבתי החולים במהלך החג, פוגע בזכותם של המטופלים וכן בזכות לאוטונומיה ובחופש דת.

אלא שכעת מסתבר כי ישנם בתי חולים שמנסים בכל זאת להתחשב ברגשות של הציבור השומר על הכשרות, ולמנוע את הכנסת החמץ. כך למשל בבית החולים הדסה נערך דיון בו הוחלט כי בחג הפסח יבקשו מהעובדים שלא להביא מזון שאינו כשר לפסח במשך שבוע החג. בנוסף, על פי החלטת בית החולים – המאבטחים שבכניסה לבית החולים  יונחו לבקש בנימוס מהמאושפזים והמבקרים שלא להכניס כלל חמץ לתחומי בית החולים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כמובן שהיה מי שהתרעם על כך, ובפורום החילוני דאגו לשגר פנייה אל שר הבריאות ניצן הורוביץ, בה הם טענו כי ההנחיות האלו נוגדות את פסיקת בית המשפט העליון. ראשי הפורום אף איימו: "אנו שומרים על זכויותינו לנקוט בכל צעד חוקי כדי לסייע באכיפת פסק הדין על בית החולים".

בירור בנושא מעלה כי יש מוסדות רפואיים נוספים ברחבי הארץ, שמשתדלים בדרך זו או אחרת למנוע מהמטופלים להכניס חמץ לשטחם. במידה ואכן שר הבריאות יקבל את טענתם של אנשי הפורום החילוני ויפעל למיגור הנושא, עלול להתחדש המצב בו בבתי החולים יוכלו לצרוך חמץ גלוי ללא כל הפרעה.

פניית הידברות למשרד הבריאות, לא הניבה עד כה תגובה. לכשתגיע – תפורסם.

 

צה"ל: "ממתינים לתגובת המדינה"

מצב החמץ בצה"ל סבוך לא פחות מזה שבבתי החולים. עד לשנה זו נאסרה צריכת חמץ בבסיסים – הן בימים הקודמים לחג והן בימי החג, כדי להבטיח שהשטח יהיה ריק מחמץ. אולם כעת בג"ץ התעורר גם בנושא זה, ואף דרש מצה"ל להסביר ולנמק מדוע לא ניתן לטענתם לאפשר הכנסת חמץ בתוך מתחמים מוגדרים וסגורים. כמו כן נדרש צה"ל להסביר מדוע יש לאסור את הכנסת החמץ כבר בימים הקודמים לחג, ולא להתחיל את ההנחיות רק מי"ג ניסן – אז חלה שריפת חמץ.

דרישה זו מגיעה בעקבות עתירה של עמותות חדו"ש לחופש דת ושוויון, הפורום החילוני וכן 14 הורים לחיילים. את העתירה הם הגישו לאחר שנפסק על ידי בית המשפט כי ניתן לחייב בתי חולים להכניס חמץ במהלך הפסח. בצה"ל טענו בתגובה כי אם נגיע למצב בו יתאפשר לחיילים להכניס חמץ לבסיסים, לא תהיה אפשרות לחיילים המעוניינים לקיים את ההלכה במלואה. הדבר עלול לפגוע בהם ולהכשילם חלילה.

בבג"ץ הביעו על כך ביקורת, והנשיאה אסתר חיות ציינה כי "בצה"ל מוכרחים למצוא פשרה שתהיה מקובלת על כולם, ותאפשר מענה גם לאלו שרוצים לאכול חמץ בפסח, וזו זכותם". בדיון בבג"ץ הועלה בין היתר הרעיון להציב שומרים בכניסה לחדר האוכל ולוודא שאף אחד לא מכניס חמץ לחדר האוכל הרשמי, אך בחדרי החיילים לאפשר להם לצרוך חמץ כרצונם. עוד אפשרות שהציעו הייתה לייצר מתחמים מיוחדים לחיילים המקפידים שלא לאכול חמץ בפסח.

בשיחה של הידברות עם דובר צה"ל, הוא מרגיע שלא צפוי שינוי בחג הקרוב. "בחג הפסח יחול כרגיל איסור על הכנסת חמץ לבסיסים", הוא מדגיש, "מדובר בפקודות שהוצאו כדין ובסמכות, והובהרו גם השיקולים שביסוד האיסור וחיוניותו לשמירה על כשרות המזון המוגש לחיילים".

הדובר מבהיר כי בית המשפט העליון נתן צו המורה למדינה להתייחס לאפשרות שייקבע כי האיסור על הכנסת חמץ יחול רק ביחסת לאזורים מסוימים, וכן התבקשה המדינה להתייחס למועד כניסת ההגבלות לתוקף לפני החג. בינתיים נדחתה הבקשה לצו ביניים בידי בית המשפט. "בהתאם לכך, כפי שציינתי, לא צפוי שינוי בנושא בחג הקרוב. המדינה תעביר את עמדתה לבית המשפט כמקובל". 

 

בתי הסוהר: "אין שום דרך להכניס חמץ"

בבתי הסוהר בישראל מקפידים כבר שנים שלא להכניס כלל חמץ בחג הפסח, וגם בשנה זו ימשיכו לנהוג כך. בעבר היה אמנם מקרה בו אסיר מוסלמי עתר לבג"ץ בדרישה להורות לשירות בתי הסוהר לספק לו ולאסירים נוספים שאינם יהודים, לחם וחמץ במהלך החג. אלא שעתירתו נדחתה על ידי בית המשפט, בטענה שיש באותו אגף גם אסירים יהודים, והכנסת החמץ עלולה לפגוע ברגשותיהם.

בדוברות שב"ס הבהירו במענה להידברות כי "בכל בתי החולים בארץ אין כלל חמץ בפסח. הנוהג הוא למכור את כל החמץ שקיים, ולאחר מכן לא להכניס חמץ בשום פנים ואופן. בית סוהר הוא בית סוהר, והכניסות אליו מדוקדקות. אין שום דרך להכניס אליו חמץ מבלי שהסוהרים יודעים על כך".

תגיות:חמץבית החוליםבית הסוהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה