חדשות ומשמעותן

מה הסיכוי לזכות ב"דירה בהנחה"? כל הפרטים על ההגרלות שמשגעות את המדינה

ההגרלה הראשונה של משרד הבינוי והשיכון יצאה לדרך, וכבר נרשמו אליה יותר מ-66 אלף משקי בית, המתמודדים על 10,000 יח"ד. מהם באמת הסיכויים לזכות בהגרלה, והאם סדרת ההגרלות תעניק פתרון למצוקת הדיור בארץ?

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
אא

בשבוע שעבר הושקה תכנית "דירה בהנחה" בקול תרועה רמה. מדובר בסדרת הגרלות שצפויה להיערך במהלך השנה הקרובה, כאשר לראשונה שביניהן ניתן להצטרף בימים אלו ממש, והיא תיסגר ביום שלישי הקרוב – ה-29 למרץ. בין היתר מוצעות בהגרלה זו 1,420 יח"ד בלוד, 1,035 יח"ד בעכו, 860 יח"ד באשדוד, 733 יח"ד בדימונה, 521 יח"ד באופקים, 512 יח"ד בבאר יעקב, 462 יח"ד בירושלים ועוד.

מאז שנפתחה ההגרלה העכשווית, ניתן היה לראות את ההסתערות הגדולה, כאשר כבר עתה מתמודדים יותר מ-66 אלף משקי בית על 10,046 דירות שמשתתפות בתכנית הראשונית. מה שאומר שרוב המשתתפים ייאלצו להתמודד בסופו של דבר עם האכזבה הגדולה.

אלו שיישארו בחוץ יוכלו להצטרף להגרלות אחרות, שכאמור עומדות להיערך בשנה הקרובה ולכלול בתוכן כ-30,000 יחידות דיור ביותר מ-80 יישובים ברחבי הארץ. כל אלו דירות שיוצעו בהנחות משמעותיות ביותר, לעתים אף בהנחה של מאות אלפי שקלים ממחירן המקורי.

 

לזוכים המאושרים בלבד

למעשה, התכנית 'דירה בהנחה' מגיעה על רקע של עלייה משמעותית במחירי הדירות שנראית בשנה האחרונה, ושוברת שיא חדש. לא מזמן התפרסמו נתוני הלמ"ס מהם ניתן לראות כי מחירי הדירות עלו ביותר מ-13% במהלך השנה האחרונה.

נראה כי שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בטוח כי זהו הפתרון הישיר למצוקה הדיור. הוא גם ציין בסיפוק כי "אחרי הפסקה גדולה בהגרלות, אנו חוזרים בימים אלו למדיניות של שר הבינוי והשיכון לשעבר משה כחלון, ומחזירים הגרלות לדירות בהנחות גדולות עבור זוגות צעירים מחוסרי דיור. הגרלה זו היא הראשונה מתוך הגרלות נוספות שיהיו בשנת 2022".

עוד בישר אלקין כי "הגרלות של פרויקט 'דירה בהנחה' פרושות בכל רחבי הארץ, גם באזורי המרכז וגם בפריפריה. כך נאפשר לזוגות הצעירים ולמחוסרי הדיור לרכוש קורת גג ולבנות את עתיד משפחתם".

אז למי למעשה מיועדות ההגרלות?

על פי כללי משרד השיכון - אלו שזכאים להשתתף בהגרלות הם זוגות נשואים ללא דירה, או רווקים וגרושים מעל גיל 35 שאין בבעלותם דירה. כל זוג יהיה זכאי להצטרף להגרלות בשלושה יישובים בלבד. כדי להירשם להגרלות יש צורך בהנפקת "אישור זכאות", בעלות של 240 שקלים. האישור תקף לשנה, אך הליך הנפקתו נמשך עד עשרה ימים, כך שאם לא הנפקתם עד כה אישור, ייתכן שאת ההגרלה העכשווית כבר פספסתם.

מה ההבדל בין תכנית "דירה בהנחה" ל"מחיר למשתכן" שהציע בזמנו כחלון?

בשונה ממחיר למשתכן, בו הממשלה היא שקבעה את מחיר הקרקע, ואילו הקבלנים התחרו על הצעת המחיר הזולה ביותר, כאן המדינה היא שקובעת את מחיר המקסימום של הדירה. זוהי הסיבה שבמחיר למשתכן היה ניתן בחלק מהמקרים להגיע להנחה של עד כמיליון שקלים ממחירה המקורי של הדירה, בעוד שהתכנית הפעם מגבילה את ההנחה ב-20% ממחיר הדירה, עד לסכום מקסימאלי של 300 אלף שקלים.

הזוגות שזכו בעבר במחיר למשתכן נדרשו להביא הון עצמי של 100 אלף שקלים. גם בתכנית הפעם הם יידרשו להביא הון עצמי, אך טרם פורסם מה גובהו. חשוב לדעת כי בעת ההשתתפות בהגרלת "דירה בהנחה" טרם אפשר לדעת מה יהיה מחירה הסופי. רק לאחר הזכייה יעברו הזוגות תהליך של רכישת דירה, כחלק ממנו יביא הבנק שמאי שיעריך את מחירה המקורי של הדירה, ובהתאם לכך הוא יקבע את המחיר.

 

מסתערים על ההגרלות

בפועל ניתן לראות שהשוק הפך בימים אלו ללוהט. כבר מתחילת השבוע שעבר (ה-20 למרץ) נראתה הסתערות על ההגרלות. אגב, אין שום משמעות לעיתוי בו נרשמים להגרלה, בתנאי שלא עושים זאת אחרי שהיא כבר נסגרה.

לצד תחושת הייאוש הגוברת, והתחושה כי זקוקים לנס של ממש כדי לזכות בהגרלות, כדאי לדעת שיש גם אפשרות נוספת לזכות בדירה – זו האפשרות להצטרף למאגר של "דירות ללא הגרלה" שמוצע באתר משרד השיכון וכולל שאריות מפרויקטים שהוגרלו בעבר. אגב, לפרויקטים האלו יכולים להצטרף גם משתכנים בני 26-35 שאין בבעלותם דירה.

האם בסופו של דבר הפרויקט יביא פתרון למשבר הדיור?

קשה לדעת זאת בשלב הנוכחי. כמובן שהמשפחות שיזכו בפרויקט ייהנו מדירות מוזלות, אך עדיין לא בטוח שהדירות יגיעו לאלו שזקוקים להן באמת. בהגרלה כמו בהגרלה, ייתכן שאלו שיזכו יהיו כאלו שמלכתחילה יכלו לרכוש דירה בכוחות עצמם, ואלו שבאמת זקוקים להן – יישארו כמו תמיד בחוץ.

זה גם המקום לציין שההסתערות הגדולה על ההגרלות מעידה על עומקו של המשבר, ועל הייאוש של הציבור מרכישת דירה בשוק החופשי. מה שמוכיח שאפילו 30,000 דירות לא יספיקו כדי להביא לפתרון אמתי של מצוקת הדיור.

דבר אחד בטוח - אם נרשמתם לתכנית, כדאי שתתפללו חזק שאכן תימנו על הזוכים המאושרים. כפי שניתן להבין – זה ממש לא מובן מאליו.

תגיות:הגרלהמצוקת הדיורדירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה