חדשות בריאות

האם שינה עם מנורת לילה דולקת יכולה להזיק ללב שלכם?

מחקר חדש מצא ששינה בחדר מואר מונעת מהלב שלכם להיכנס לתהליכי ההתחדשות שנחוצים לו. כל הפרטים

  • כ' אדר ב' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם אתם רגילים לישון בחדרכם כאשר ברקע דולק אור, אפילו חלש במיוחד, כדאי לכם להמשיך ולקרוא את המשך הכתבה. מחקר חדש, שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן, מצא ששינה בחדר מואר, גם באופן בינוני, מזיקה לבריאות שלכם, בהשוואה לשינה בחדר שמואר באורות עמומים בלבד. לפי ממצאי המחקר, במהלך "שינה מוארת" נגרם נזק לפעילות הלב של האדם הישן, ועמידותו לאינסולין החיוני לגופנו מתחזקת בבוקר שאחרי.

המחקר בדק מספר אנשים שישנו בחדרים מוארים, ומנגד נבדקו אנשים שישנו בחדרים מוחשכים כמעט לגמרי. הנבדקים הראשונים חוו עלייה בדפיקות הלב, בהתכווצות שרירי הלב ובקצב דחיפת הדם בכלי הדם.

"תוצאות המחקר מראות כי לילה אחד בלבד שכזה עלול לפגוע בבקרת הגלוקוז ומערכת הלב וכלי הדם - שניהם גורמי סיכון למחלות לב, לסוכרת ולתסמונת מטאבולית", מסבירה ד"ר פיליס זי, מעורכות המחקר ורופאה בבית החולים האוניברסיטאי נורת'ווסטרן. לכן, לדבריה, "חשוב שאנשים יימנעו או יקטינו ככל שניתן את החשיפה שלהם לאור במהלך השינה".

לפי המחקר, חשיפה לאור מגבירה את קצב פעילות הלב וגורמת לו להיות עירני יותר. לדברי ד"ר זי, "המחקר שלנו מראה כי ישנו אפקט דומה של האור על הלב גם במהלך שינה בלילה".

חשוב להבין שמערכות העצבים הסימפתטית והפאראסימפתטית מפעילות ומבקרות את פעילות גופנו לאורך היממה כולה בתורנות. המערכת הסימפתטית פועלת ביום, ואילו המערכת הפאראסימפתטית, המנוגדת לה, צריכה לפעול  בלילה ולדאוג לתהליכי ההתחדשות של הגוף. 

זו אינה בשורה טובה לאלו שישנים בחדר מואר. ד"ר דניאלה גרימאלדי, גם היא מעורכות המחקר, מוסיפה ומסבירה: "הראנו למעשה שקצב דפיקות הלב עולה כשישנים בחדר מואר במידה בינונית. כך נוצר מצב שבו למרות שאנחנו ישנים, נכנסת לפעולה מערכת העצבים האוטונומית. זה רע. בדרך כלל קצב הלב, יחד עם פרמטרים קארדיוואסקולריים נוספים, נמוך במהלך הלילה וגבוה במהלך היום".

המחקר מצא שינויים פיזיולוגים נוספים שנגרמים לגוף כתוצאה מ"שינה מוארת". מסקנותיו כוללות דרכי הימנעות, כאשר הראשונה היא כמובן לכבות את האורות בזמן השינה. במידה והדבר אינו אפשרי, ד"ר זי ממליצה לבחור באורות עמומים וכאלה שיהיה ממקור אור נמוך ולא גבוה, למשל מקור אור שמונח על הרצפה. עוד היא מציינת, כי גם לצבעי האורות ישנה חשיבות: יש להימנע במיוחד מאורות לבנים וכחולים, ולהעדיף אורות בגווני כתום ואדום שמפעילים פחות גירויים במוח.

תגיות:אורשינהחדשות בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה