חדשות בעולם

עשרות יהודים נותרו באומן: "האמונה מחזקת מאוד, ואני אופטימי תמיד"

ברוך שרון הוא אחד מעשרות יהודים שעדיין נותרו בעיירה אומן. בראיון הוא מספר כיצד הוא והקהילה המקומית מתמודדים עם המצב ומה גרם לו להישאר

  • י"א אדר ב' התשפ"ב
ציון רבי נחמן מברסלב באומן (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)ציון רבי נחמן מברסלב באומן (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
אא

אחד המקומות באוקראינה שעיני יהודים רבים נשואות אליו הוא העיירה אומן, שם נמצא מקום הציון של רבי נחמן מברסלב, המושך אליו מדי שנה נוכחות של מבקרים רבים - נוכחות שכמובן הצטמצמה משמעותית לאור המלחמה במדינה. בימים כתיקונם המקום שוקק חיים, ומלבד המבקרים מתגוררים בו כאלף אנשים. אולם גם בימים אלה הוא לא עזוב לגמרי, וניתן עוד למצוא בו כמה עשרות יהודים.

באתר ynet שוחחו עם ברוך (בוקה) שרון, תושב אומן שנותר בעיר ומספר שהיא נמצאת מחוץ לאזורי הלחימה: "די שקט פה. אין הפצצות, אין פה טילים. רק אזעקות סביב השעון".

ראוי לציין שאומן נמצאת במרחק של 150 ק"מ מאזורי הלחימה המרכזיים, ונכון לעכשיו אין סיבה שהקרבות יגיעו אליה, אלא אם הרוסים יחליטו לכבוש את אוקראינה כולה.

שרון מחזק את הדברים: "אומן יחסית מחוץ לאירועים האחרונים. ברוך ה' אנחנו שורדים פה, לא קל, אבל משתדלים מאוד. הקהילה שלנו מונה בדרך כלל כ-600 איש. יש פה תלמוד תורה, ו-150 ילדים לומדים בבתי הספר. עכשיו נשארנו פה 30 אנשים, כל אחד מהסיבות האישיות שלו".

הוא שיתף שעל אף כמות האנשים המעטה שנותרה, את המקום ממשיכים לפקוד פליטים בדרכם לגבול: "כל לילה אנחנו מקבלים מעל מאה איש. יהודים, נוצרים, מוסלמים. אנחנו מקלט לכולם. אנחנו מקבלים את כולם לפני שהם מתפנים למערב, לגבולות".

לדברי שרון, אחד הקשיים הוא ההצטיידות במזון: "כל יום הוא מלחמה פנימית, כל יום זו הישרדות. בכל יום מחפשים עוד כיוונים. הרב פרץ עושה פה השתדלות גדולה מאוד, גם רבה של אומן, הרב ג'אן. יש לנו כאן ארגון של 'הכנסת אורחים' וכולם נרתמים. כל מי שמכיר את הקהילה – כולם עוזרים, בלי יוצא מן הכלל. לא רק מישראל".

לשאלה כמה זמן עוד ישרדו מעט היהודים שנותרו מהקהילה בעיירה, השיב שרון: "אי אפשר לדעת. רק תפילות וניסים".

שרון גם הסביר את החלטתו שלא להתפנות מהמקום: "אני כל הזמן מגיע לרבנו לבקש ישועה באומן, ולא היה נראה לי נכון דווקא ברגע האמת לעזוב את רבנו. האמונה מחזקת מאוד, ואני אופטימי תמיד".

תגיות:אומןאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה