כתבות מגזין

הרב זמיר כהן חותם את סדרת "ארכיאולוגיה תנ"כית": "לא העליתי בדעתי שנגיע לששה ספרים"

מדוע שומעים כיום פחות ופחות את הארכיאולוגים שטענו בעבר שהתנ"ך אינו מדויק חלילה, האם בכלל ניתן להוכיח ולרכוש אמונה דרך ממצאים מבטן האדמה, וכיצד ניתן להתייחס לממצאים שלכאורה סותרים את התנ"ך? הרב זמיר בראיון מיוחד לרגל צאת הכרך השישי והאחרון בסדרת "ארכיאולוגיה תנ"כית"

  • י' אדר ב' התשפ"ב
אא

בתחילת העבודה על סדרת "ארכיאולוגיה תנ"כית", לא היה מושג לאף אחד, כולל לא לרב זמיר כהן, שהעבודה תלך ותתארך עד כדי ששה כרכים שלמים. הרב מספר שהעריך שהממצאים ימלאו כמות סבירה של ספרים, אבל עם הזמן הממצאים והתיעודים המרתקים הלכו והצטברו, וכך התמלאו להם גם הכרכים המפוארים, המוגשים בקנקן יוקרתי ומרשים, כמיטב ספרי הרב.

בימים אלה יוצא לאור הכרך השישי בסדרה שכבר עשתה גלים בארץ ובעולם (וגם תורגמה לשפות שונות), והפעם המיקוד הוא בתקופת חורבן בית המקדש השני. הנושאים נעים בין העלייה לרגל לירושלים, המרד הגדול, כיבוש ירושלים וחורבן הבית, נפילת מצדה, ביתר ומרד בר כוכבא, מגילות הקודש הגנוזות והתפילין שהתגלו במדבר יהודה.

"נושא הארכיאולוגיה התנכ"ית הוא נושא מרתק, שבמשך השנים עורר סקרנות רבה בקרב אינספור אנשים יהודים ושאינם יהודים", מסכם הרב את העיסוק המאסיבי בתחום. "התנ"ך אמנם אינו ספר היסטוריה, אלא ספר הדרכה שמלמד כיצד לחיות נכון על פי רצון השם, גם לעם ישראל וגם לאומות העולם. אולם מעבר לכך, התנ"ך מספר את ההיסטוריה של תולדות האנושות, מאדם הראשון ועד לתקופה של סוף הנביאים. הרמב"ן בפרשת בראשית כותב על הפסוק 'זה ספר תולדות אדם', שפסוק זה מדבר על כל ספר התורה, שכולו ספר תולדות אדם. ומדוע כתבה התורה את ההיסטוריה האנושית? להעביר מסר לכל אדם שמתעורר אצלו איזה ספק באמינות התורה, הנה ראה את כל ההיסטוריה האנושית עם כל הפרטים ופרטי הפרטים הנכונים לכל דור ודור, באופן שכל מבקש אמת שיחקור אחר המאורעות ההיסטוריים יגלה שכל הפרטים שבתורה נאמנים לחלוטין".

אז למה בעצם אנחנו "צריכים" את ההוכחות הארכיאולוגיות?

"כאמור, התורה אכן לא נועדה לשמש כספר היסטורי, זו אינה תכליתה ומטרתה, ומצד עצמה היא אינה זקוקה לתגליות הארכיאולוגיות. אבל לאותם אנשים שנבוכים בשאלות – הארכיאולוגיה מוכיחה ומציגה בפני כל אדם את הממצאים הברורים התואמים לחלוטין את המסופר בתורה. לדוגמה, יוסף במצרים. במקרא מופיע תיאור כיצד הוא הוכתר כמשנה למלך. לאחר שחפרו בפירמידות במצרים מצאו תרשימים שמתארים איך היו מעלים לגדולה אדם במצרים – הוא היה עומד לפני המלך, שמים רביד זהב על צווארו, וכך כל שאר פרטי הכתוב בתורה, עד כדי שאחד החוקרים הלא יהודים מציין בהתפעלות שתיאור ההכתרה שבתורה תואם את אשר מקובל במצרים באותה תקופה בדיוק של פרוטוקול. גם המילה 'רביד' מקבלת משמעות בממצאים הארכיאולוגיים: לא מדובר בשרשרת דקה, אלא רחבה, כמתואר בציורים שנמצאו וברביד שנמצא בקברו של הפרעה המצרי תות ענח אמון, כפי שניתן לראות בכרך הראשון שבסדרת 'ארכיאולוגיה תנכי"ת'. זו רק דוגמה מתוך אינספור דוגמאות, שמראה עד כמה הארכיאולוגיה מוכיחה שאפילו פרטי הפרטים שכתובים בתורה, נאמנים לתקופה ולזמן. ובכלל, כל מי שלומד תורה בעומק מרגיש בחוש שהתורה היא תורת אמת, שאין בה שום עיוות וזיוף".

מה לדוגמה, מלבד הממצאים הארכיאולוגיים?

"התורה רוויה בשפע מידע מדעי במה שנודע רק לאחרונה לאנשי המחקר, וכפי שהרחבנו בסדרת ספרי 'המהפך', יש בה סוד האותיות וצפנים מפליאים, שרק מי שצפה את העתיד והוא בעל חכמה על-אנושית היה יכול לדעת אותם ולהצפין אותם באופן כה מפליא, והנבואות המפורשות שהתגשמו לפרטי פרטים. כל אלה מוכיחים שהתורה מן השמים, מלבד עצם מעמד הר סיני לעיני כל העם שהיה מעמד מכונן שאין שום אפשרות לשתול אותו במהלך ההיסטוריה אילולי התקיים. שהרי כל ההיסטוריה מאז ועד היום ידועה לנו עם שמות האישים והמקומות, ולאורך כל התחנות מהיום לאחור היא כבר היתה ידועה עד תאריך היציאה ממצרים. פרט מעניין נוסף: אחד מהפילוסופים הלא יהודים אמר שהספר היחיד שלדעתו אמין לחלוטין, מבין כל ספרי הדתות, הוא רק התנ"ך. כי זה הספר היחיד שלא חשש למתוח ביקורת על המנהיגים, ולספר למשל כיצד משה רבנו נענש ע"י הקב"ה. בכל הדתות רק מפארים ומהללים את 'האדם המושלם' על פיהם, אבל התורה היא תורת אמת, והיא מפרטת גם את המקרים שבהם הקב"ה נזף במנהיגים הכי גדולים. הנה לדעתו גם ההיבט הזה מצביע על אמינות התורה".

האם מראש תוכנן שייצאו ששה כרכים בסדרה?

"לא העליתי על דעתי שנגיע לששה ספרים. התוכנית היתה לספרים בודדים, כפי שיידרש. לא היה ברור כמה, אבל ודאי לא לששה ספרים. אולם מאחר שישנם פרטים היסטוריים שאינם מפורסמים דיים, והתעורר צורך לפרט ולהרחיב אודותיהם, היה הכרח בכל פעם להוסיף כרך נוסף. כך ניתן להתקדם צעד אחר צעד משחר האנושות ועד המרד הגדול שלאחר חורבן בית שני. בכל הכרכים מופיע סרגל זמן בתחילת כל פרק, כדי שכל אדם יוכל לדעת באיזו תחנה היסטורית אנחנו נמצאים בו".

מה מייחד את כרך ו', ובאילו נושאים הוא עוסק?

"כרך ו' מתמקד בעיקר בתקופת בית המקדש השני, הממצאים שהתגלו בירושלים באזור המקדש, ובכלל במקומות שונים בארץ. ממלחמת הרומאים בעם ישראל, כיבוש ירושלים, שריפת בית המקדש. עוד מובאים ממצאים מאותה תקופה, כמו כתבי הקודש וזוגות תפילין שנמצאו במערות קומראן שליד ים המלח, ומכתבי בר כוכבא לאנשיו. בגלל האקלים המיוחד שם, הם השתמרו עד היום – דבר שמעורר פליאה, וגם ממחיש עד כמה עם ישראל שמר על המסורת היהודית של הנחת התפילין עם ארבע פרשיות מעור של בהמה טהורה, ועוד הלכות רבות כפי שעולה ממכתבי בר כוכבא ואחרים. אותה הלכה ששומרים היום – כך שמרו אבותנו באותם הימים".

 

הכרך החדש של סדרת ''ארכיאלוגיה תנ''כית''הכרך החדש של סדרת ''ארכיאלוגיה תנ''כית''

בספר החדש יש גם התייחסות אקטואלית למצבו של עם ישראל כיום, או לפחות אקטואלית בעקיפין?

"ישנה התייחסות לכתות שפרשו מהדרך של עם ישראל. כמו שהיום יש רפורמים וכתות שונות, גם אז היו. התקופה של החורבן, שהתאפיינה בשנאת חינם – מהכתבים ההיסטוריים ומהממצאים העולים מבטן האדמה רואים ממש את תוצאות של שנאת החינם בין הקבוצות שהיו בירושלים לפני חורבן בית המקדש, מה שהביא לחורבן בדיוק כדברי חז"ל".

נראה שרוב הארכיאולוגים הפועלים היום בישראל אינם רואים בארכיאולוגיה ובמקרא שני דברים מהימנים שאי אפשר לנתק אותם. זה מזכיר מאוד את התייחסות המדע לאמונה ולקיום הקב"ה. האם בדומה למספרם העולה של המדענים המאמינים, ישנם שינויים בשנים האחרונות גם בשדה הארכיאולוגי לטובת אמונה בתיאור המקראי?

"מאז קום המדינה, הארכיאולוגים במדינה התפצלו לשתי קבוצות. יש את הקבוצה של הארכיאולוגים, שהם חסידים נלהבים של התנ"ך, כמו פרופ' יגאל ידין, שהעיד על עצמו שהרגיש תענוג גדול כשחפר ביד אחת באת, כשביד השנייה החזיק בתנ"ך וגילה ממצאים בזה אחר זה, בהתאם למה שכתוב בתנ"ך. הוא ציין שהיו מקומות שעל פי התיאור התנ"כי, הוא אמר לפועלים – יהודים שעלו לארץ מצפון אפריקה והיו עובדים בחפירות – 'תחפרו כאן ותמצאו שער של חומה'. וכך אכן היה. הוא תיאר להם בדיוק איך דברים ייראו, והם התפלאו כיצד הוא ידע. אולם הוא מציין שידע מתוך המקראות במקביל לממצאים שכבר נחשפו.

"ישנם ארכיאולוגים נוספים שחפרו באזור ירושלים ובמקומות רבים ברחבי הארץ, ומצאו ממצאים מכניסת עם ישראל לארץ, בדיוק כמו שכתוב בתורה, 'ונתצתם את מזבחותם ושיברתם את מצבותם ואשריהם תשרפון באש ופסילי אלהיהם תגדעון' (דברים י"ב, ג'). ממצאים רבים כאלה נמצאו בדיוק בשכבות שמתאימות לתארוך של כניסת בני ישראל לארץ בראשות יהושע בן נון, נמצאו בתי עבודה זרה שהפסלים בהם מנותצים. ניתן לראות בספר תמונות של פסלים מנותצים שנמצאו בחפירות; שרידי בתי עבודה זרה שהועלו באש, וכל זה בדיוק במקומות שהתורה מציינת שהם נכבשו על ידי עם ישראל. חלק מהארכיאולוגים, שהיו כנים ואמיתיים עם עצמם, נצמדו לתנ"ך והתפעלו מכל תגלית חדשה.

"לעומתם יש באוניברסיטת תל אביב כמה ארכיאולוגים, שבשנים האחרונות פעילים פחות, לאחר שפורסמו ממצאים חדשים שהפריכו ספרים שלמים שהם כתבו, בהם טענו שכאילו התנ"ך הגזים או ניפח מלכים מסוימים והגדיל אותם מעבר למה שהם היו באמת. אבל איך כתוב בפסוק בתהילים? 'אמת מארץ תצמח' (פרק פ"ה, י"ב). האמת צומחת מתוך האדמה. בתקופה האחרונה התגלו תגליות חדשות שהוכיחו את הטעויות שלהם, ולכן היום כבר פחות שומעים על אותם ארכיאולוגים שהעזו לדבר נגד התנ"ך. צריכים לדעת שחלקם שייכים לקבוצות שרואות את ארץ ישראל ככזו ששייכת למוסלמים. כשאין אמונה בתורה, יש לזה השלכה גם בדעות הפוליטיות. אגב, חלקם קיבלו פרסים מקרנות אירופאיות בחו"ל שעויינות את ישראל. הרי ברגע שפרופ' יהודי טוען שהתנ"ך לא דייק בדברים, אנשי אותן קרנות עטים על הדברים האלה כמוצאי שלל רב, ולא מן הנמנע שזה אחד הדחפים שדחפו את אותם חוקרים להגיע למסקנות המופרכות האלה ולזלזל בדברי התנ"ך. זה נובע מגישה כפרנית ולפעמים גם מהרצון לרצות את אותם גופים אנטי יהודיים".

 

להזיז את סרגל הזמן

שפע העדויות והצילומים בספר מרשימים בהחלט, ללא ספק. אבל אני לא מתאפק ושואל את הרב: מה קורה אם וכאשר לידי הרב מגיעות עדויות שדווקא סותרות, על פניו, את הנכתב בתנ"ך, ומצביעות על זמנים שונים מכפי שתוארו בתנ"ך? מה עושים במקרים כאלה?

"ישנם ארכיאולוגים שמתוך טעות בכרונולוגיה המצרית הציגו ממצאים שאינם תואמים לדעתם את המסופר בתנ"ך בתקופת יציאת מצרים", אומר הרב. "אבל כפי שכבר הוכיחו החוקר יהושע עציון, בספרו 'התנ"ך האבוד' ועוד רבים אחרים, ברגע שמזיזים את סרגל הזמן שארכיאולוגים מסוימים יחסו לתקופת הפרעונים, רואים שהכל מותאם, אחד על אחד. לכן לדעתו ולדעת חוקרים אחרים, ישנה טעות בהצמדה של המאורעות שנמצאו בארכיאולוגיה, לתקופות שאחרים מייחסים להן. וכך כשמזיזים את סרגל הזמן לפי מה שבאמת צריך להיות – הכל מסתדר על הצד הטוב ביותר: התארוך של יוסף במצרים, של שעבוד בני ישראל, יציאת מצרים, המלחמות שהתחוללו באותה תקופה וכן הלאה. כלומר, בסופו של דבר הממצאים כולם תומכים בתנ"ך אחד לאחד".

ישנם שאומרים שאמונה היא אמונה, וקשה להביא הוכחות – כולל ארכיאולוגיות - כדי לבסס אמונה. מה דעת הרב על האמירה הזו?

"ישנה טעות אצל הרבה אנשים, שחושבים שהמילה 'אמונה' פירושה 'ספק'. הטעות הזו נובעת מכך שהתרגלו ששואלים אדם האם פלוני נמצא בבית, הוא אומר 'אני מאמין שכן', כלומר 'אני חושב' או 'אני נוטה לומר'. וזו טעות גדולה. כי בעברית המקורית של התורה, המילה אמונה – פירושה דבר שהוא אמין לחלוטין.

"ישנו פסוק, 'ותקעתיו יתד במקום נאמן'. מקום נאמן, הכוונה מקום יציב. כשאדם מלווה לחברו סכום ענק של כסף ושואלים אותו בפליאה 'איך הלווית לו?', והוא עונה 'אני מאמין לו שהוא יחזיר לי', הוא לא מתכוון שהוא מסופק אלא שהוא בטוח ב-100%. אם היה לו ספק, הוא לא היה מלווה את הסכום הזה. כך גם בתורה עצמה רואים שכשאברהם אבינו היה זקן מופלג, והקב"ה אמר לו 'הבט נא השמימה וספור הכוכבים, כה יהיה זרעך', כתוב אחר כך 'והאמין בה' ויחשבה לו צדקה'. והאמין בה' – פירושו נתן בו אמון, לא שעכשיו נודע לו שיש בורא לעולם. את זה הוא ידע לפני. הרי הוא דיבר איתו והביא אין ספור אנשים לאמונה באל אחד. אלא פירוש המילה אמונה – לאחר שאדם יודע שיש בורא לעולם, הוא נותן בו אמון וסומך עליו באופן שגם אם כעת נראה למראית העין שדברים לא מסתדרים כמו שהיה רוצה – הוא נותן אמון בה' שוודאי הכל לטובה, ושכל המצוות נועדו לטובת האדם. זו ההגדרה של אמונה – לתת אמון. אבל עצם הדבר שתורה מן השמיים ושיש בורא עולם – זו ידיעה. דבר שניתן להוכיח אותו שכלית, ולהגיע למסקנות ברורות".

האם צפויים כרכים נוספים בסדרת ארכיאולוגיה תנ"כית, או שזה האחרון מביניהם? ובכלל, מהו הספר הבא של הרב, הצפוי לצאת לאור?

"חלק ו' הוא האחרון בסדרה, והספר שכעת נמצא בעבודה בס"ד הוא 'מעשה בראשית', על שני הפרקים הראשונים של חומש בראשית. יש בעולם שלמדו את המקרא כשהוא מתורגם, ובתרגומים לא הבדילו בניסוחים המדויקים והנפלאים שיש בתורה, כמו למשל ההבדל בין בריאה לבין יצירה לבין עשייה. ומכיוון שתרגמו את כל המילים הללו ועוד רבות אחרות מבלי לדעת את ההבדלים שביניהן, צמחו להם הרים של קושיות. בספר הזה אנחנו משלבים את דברי חז"ל והמדרשים בבירור המקראות, יחד עם התגליות שעולם המדע גילה בדורנו, דברים המוכיחים שתורה מן השמים, ושופכים אור על פרשת הבריאה".

לרכישת ספרי "ארכיאולוגיה תנ"כית בהידברות שופס לחצו כאן, או לחצו לרכישת הספר החדש, ארכיאולוגיה תנ"כית חלק ו'. אפשר לפנות להידברות שופס גם במספר 073-222-12-50

תגיות:הרב זמיר כהןארכיאולוגיה תנ"כית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה