סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר על שבוע של אירועי פורים – והמשמעות שלהם בחיינו היום

מצוות משלוח מנות גורמת לנו לעשות משהו שהולך והופך למהפכני: להכין חבילה, לברר מה הכתובת של האחר ולא כתובת המייל שלו, לכתוב הקדשה, לדפוק בדלת ולמסור לו פיזית את המשלוח. אלטרנטיבי לגמרי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כמעט שבוע רצוף של אירועי פורים לפנינו. הנה ניסיון לעשות סדר. נתחיל בשבת האחרונה, השבת שלפני פורים. קראנו בה בתורה את פרשת השבוע, פרשת ויקרא, אבל השבת שלפני פורים מכונה גם "שבת זכור". לצד קריאת הפרשה, הוצאנו עוד ספר תורה מארון הקודש וקוראים בו פסוקים על המלחמה בעמלק, הרוע הנצחי ("זכור את אשר עשה לך עמלק").

במהלך השבוע יתחפשו בבתי הספר ובגני הילדים. ביום רביעי – תענית אסתר, לזכר הצום של אסתר ושל עם ישראל כולו, כדי לבטל את גזירת המן. יש לי הרגשה שהשנה יהיה קל, לצערנו, לחבר בין הצום נגד האסון ההוא, לבין אסונות ימינו והצרות המתרגשות על העולם.

בכל הארץ חוגגים את פורים החל מיום רביעי בערב. בירושלים ובמקומות שהיו מוקפים בחומה, חוגגים יום אחד אחר כך את "שושן פורים".

יש ארבע מצוות שמקיימים במהלך יום הפורים, וגם הן מקבלות השנה משמעות מיוחדת.

* משלוח מנות – על כל אדם לשלוח לפחות שני מאכלים לאדם אחר. אפשר לשלוח לחברים, לשכנים, וכמובן מומלץ לשלוח לעולים חדשים, לקשישים, לגלמודים. השנה אפשר כבר לנחש שפליטי אוקראינה יוצפו במשלוחי מנות. בעידן דיגיטלי ומקוון, אין תחליף לקשר אמיתי בין איש לרעהו. מצוות משלוח מנות גורמת לנו לעשות משהו שהולך והופך למהפכני: להכין חבילה, לברר מה הכתובת של האחר ולא כתובת המייל שלו, לכתוב הקדשה, לדפוק בדלת ולמסור לו פיזית את המשלוח. בעוד עשר שנים, ככל שהטכנולוגיה תוסיף ותשתלט, זה כבר ייראה אלטרנטיבי לגמרי.

* מתנות לאביוניםהרמב"ם כותב שזו צריכה להיות המצווה העיקרית של פורים. השמחה שלנו לא דומה לשמחה שמתוארת במגילה, של משתה אחשוורוש, שרק השוויץ בעושר, בפאר ובארמון שלו (וגם באשתו ושתי הוא התפאר. בהחפצה גסה הוא התייחס אליה כאל עוד כלי או תכשיט בארמון, שצריך להראות לכולם). השמחה של פורים היא הפוכה. מהפכה של שמחה. שמחת החג מתבטאת בנתינה רבה למי שאין לו. יש לתת צדקה לשני עניים לפחות, וניתן כמובן לעשות זאת דרך עמותות וארגונים. המצב הכלכלי, גל ההתייקרויות, הפיטורים בקורונה, כל אלה רק מגבירים את הצורך בכך.

* סעודת פורים – במגילה הסעודה הזו מתוארת כ"משתה ושמחה". כמו שבליל הסדר יש סעודת חג, כמו שבראש השנה מתיישבים לשולחן ביחד, כך גם במהלך יום הפורים אוכלים ארוחה חגיגית עם בשר ויין. האלכוהול הרב במשתה אחשוורוש הוביל במגילה לדברים שליליים, ולבסוף גם להריגתה של ושתי. כאן, שוב, מדובר בשמחה מסוג אחר: ניסיון להראות ששתייה לא מובילה בהכרח לאלימות ולבלגן. תשאלו את המשטרה מה קורה כשחבורת צעירים מתיישבת בפארק עם מלאי אלכוהול. בפורים מתברר היין יכול להוציא מאיתנו גם שמחה אמיתית וטובה, במסגרת משפחתית וחברית.

* קריאת מגילת אסתר – קוראים את המגילה פעם אחת בלילה ופעם אחת למחרת בבוקר, כדי להדגיש שהסיפור הזה נכון גם בתקופות חשוכות ואפילות, וגם בתקופות מוארות ואופטימיות. המגילה מזכירה שגם אם הרשעים מצליחים זמנית, סופו של הטוב והצדק לנצח. מרדכי ואסתר מצליחים לבטל לחלוטין את התוכניות של אחשוורוש והמן. איך אומרים בימינו? בסוף הם נמצאים בצד הנכון של ההיסטוריה. וכשם שהמציאות יכולה להפתיע לרעה והעולם יכול להשתנות לרעה בין לילה (בגזירה של המן להשמדת היהודים, אבל ראינו זאת ממש עכשיו, גם בקורונה וגם במלחמה שבאירופה), כך המציאות יכולה להפתיע לטובה, ברגע אחד. גם במגילה וגם – הלוואי – בימינו.

פורים שמח.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה