ונשמרתם

טרגדיה: אישה בהריון הפילה את עוברה בגלל בהלה מנפצים

הנפצים, שכידוע אינם מותרים בשימוש על פי חוק, עדיין מוברחים ונעשה בהם שימוש. טרגדיות של עיוורון, כריתת אצבעות ונזקים נוספים נגרמים מדי שנה. הורים – פקחו עיניים על ילדיכם

נפצים (צילום: דוד כהן / פלאש 90)נפצים (צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

השבוע, ביישוב רכסים, אישה שהייתה בחודש החמישי להריונה הפילה את עוברה בעקבות בהלתה מנפצים שנופצו בסמיכות אליה. ראש המועצה הודיע לתושבים כי כל היודע על ילדים ונוער המחזיקים ברשותם נפצים או מוכרים נפצים – מתבקש לדווח בעילום שם למועצה, על מנת שיהיה ניתן לפעול מולם ולמגר את השימוש בחזיזים ונפצים.

נאמר בגמרא על מי שמבהיל את חברו ונגרם לו נזק מכך – חייב בדיני שמים, והנה לשון חז"ל "המבעית את חבירו פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים" (מסכת בבא קמא, דף נו, עמ' א).

הרמב"ם כותב (הלכות חובל ומזיק, פרק ב, הלכה ז) "המבעית את חבירו, אף על פי שחלה מן הפחד, הרי זה פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים, והוא שלא נגע בו אלא כגון שצעק מאחוריו או נתראה לו באפילה וכיוצא בזה, וכן אם צעק באזנו וחרשו פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים, אחזו ותקע באזנו וחרשו או שנגע בו ודחפו בעת שהבעיתו או שאחז בבגדיו, וכיוצא בדברים אלו –חייב בתשלומין", וכן נאמר בשולחן ערוך (חושן משפט, הלכות חובל בחבירו, סימן תכ, סעיף לב).

וכן, העושה שימוש בנפצים, שהרי הם עלולים לגרום לפגיעות, עובר על מצוות עשה דאורייתא "ונשמרתם מאד לנפשתיכם" (דברים ד, טו).

הרמב"ם פוסק להלכה כי כל מעשה שיש בו סכנת נפשות, מהווה עבירה על מצוות שמירת הנפש: "אחד הגג ואחד כל דבר שיש בו סכנה וראוי שיכשל בה אדם וימות. כגון שהיתה לו באר או בור בחצירו בין שיש בו מים בין שאין בו מים חייב לעשות חוליא גבוהה עשרה טפחים. או לעשות לה כסוי כדי שלא יפול בה אדם וימות. וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מצות עשה להסירו ולהישמר ממנו ולהיזהר בדבר יפה יפה. שנאמר השמר לך ושמור נפשך. ואם לא הסיר והניח המכשולות המביאין לידי סכנה ביטל מצות עשה ועבר בלא תשים דמים" (משנה תורה לרמב"ם, ספר נזקים, הלכות רוצח ושמירת הנפש, פרק י"א, פסקה ד).

וכמובן, שגם אם לא נגרם נזק ממשי, המצער את חברו עובר על מצוות עשה דאורייתא "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח).

 

סכנה של כריתת איברים

כידוע, מקרים רבים אירעו בהם ילדים נפגעו בגופם בעקבות שימוש בנפצים. כך לדוגמא בשנת 2014 ילד הגר בסמיכות לירושלים התעוור בעינו השמאלית, בשנת 2013 ילד המתגורר בגליל איבד את מאור עיניו בעינו הימנית, בשנת 2021 ילד איבד אצבע, בשנת 2009 חמש אצבעות של ילד בן 14 מהעיר באר שבע – נקטעו.  

ד"ר שי לוריא, יו"ר איגוד לכירורגיה של היד בישראל, אמר בראיון ל'ישראל היום': "בכל חג אנו עדים לפציעות רבות בקרב ילדים כתוצאה ממשחק עם נפצים. במקרים רבים מדובר בפציעות קשות הדורשות טיפול במספר ניתוחים. פציעות אופייניות כוללות קטיעה של אצבעות, ופגיעה ביחוד באגודל ובאצבע השנייה והמרווח ביניהם. מניסיון רב שנים בהתמודדות עם פגיעות מנפצים, ניתן לומר כי ישנם מקרים שגם לאחר ניתוחים, היד לא חוזרת לתפקוד מלא ולצערנו הילדים שנפגעו נאלצים להתמודד עם תפקוד חלקי של היד לכל אורך חייהם. במקרים רבים נותר עוות וצלקות מכוערות וקושי נפשי להתמודד גם עם בעיה זו. אני מבקש מכל ההורים להשגיח על ילדיהם ולהבהיר שנפצים אינם משחק, וכי יש להימנע משימוש בהם באופן מחלט".

סגן-ניצב איתן גורדצקי, קצין חבלה מחוז דרום, אמר בראיון ל-Ynet: "יש לזכור שאין להפעיל חזיזים או זיקוקים, אפילו שזה נראה אטרקטיבי. הסכנה היא דליקה או פיצוץ. הפריטים האלה מתפוצצים והפיצוץ עלול לגרום לפציעות ממשיות, עד כדי קטיעת גפיים".

 

לא חוקי

מכירת נפצים אינה חוקית, והמשטרה מבצעת פעילות אכיפה, הן בגלוי והן בצורה סמויה, והנתפסים בכך עלולים למצוא את עצמם בדוכן הנאשמים בבית המשפט.

בארגון "בטרם – לבטיחות ילדים" מציינים כי אלו רשימת הצעצועים האסורים לשימוש על פי חוק:

1. חזיזים, נפצים, טילים, שרקנים זיקוקים, כוורות מכל סוג, תרסיסי סירחון, כל חפץ או פריט המכיל אבקת שריפה שחורה או חומר נפץ אחר
2. רובים / אקדחים (דמוי כלי ירייה)
3. תרסיסי שלג מסוגים שונים – אסורים למכירה לילדים
4. סמני לייזר מקטגוריה 3 ו-4
5. צעצועים מסוכנים המעבירים שוק זרם חשמלי

(צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)(צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

רס"ב זיו לבני, חבלן במשטרת ישראל, אמר בראיון ל-Ynet: "מדובר בעשרות פגיעות מנפצים מדי שנה. מדובר בכל מיני פריטים שמוברחים לארץ, אין להם שום תו תקן או ביקורת ולעולם לא תדע מה אתה מדליק. הבעיה העיקרית פה היא שהפגיעה תמיד תהיה קשה - אם זה בעין או בחלק גוף אחר.

"לא תמצאו את הנפצים בקיוסקים בגלל האכיפה, אך הם מוברחים כמו שמוברחים דברים אחרים. זה יותר פיקוח של אימא ואבא - וזה מסר שחשוב להעביר".

תגיות:פוריםונשמרתםנפצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה