חדשות בעולם

"זה לא צפון קוריאה": שגריר בריטי בביקורת נוקבת על השיטות של פוטין "בדרך למדינה טוטליטרית"

לאחרונה החלו שוטרים רוסיים לעצור תושבים תמימים ברחובות מוסקבה, לדרוש מהם את מכשירי הטלפון שלהם ולנבור בהודעות שלהם בחיפוש אחר 'משתפי פעולה' עם אוקראינים. סיר רודריק ליין, שכיהן כשגריר בריטניה ברוסיה לשעבר, מותח ביקורת חריפה על הטקטיקה הזו, שאותה הוא משווה לשלטון בתקופת המלחמה הקרה

אא

לאחרונה החלו שוטרים רוסיים לעצור תושבים תמימים ברחובות מוסקבה, לדרוש מהם את מכשירי הטלפון שלהם ולנבור בהודעות שלהם בחיפוש אחר 'משתפי פעולה' עם אוקראינים. 

סיר רודריק ליין, שכיהן כשגריר בריטניה ברוסיה לשעבר, מותח ביקורת חריפה על הטקטיקה הזו, ואומר כי "נסיונותיו של המנהיג הרוסי לאמץ שיטות מתקופת המלחמה הקרה כדי לדכא את האמת על המלחמה עם אוקראינה - נידונים להיכשל".

"פוטין לא יכול לרמות את עמו לנצח", ממשיך סיר ליין ואומר. "זהו קרב שהוא לא יכול לנצח בו. כזה שבסופו של דבר, בהכרח, יכניס את החתירה תחת משטרו. לכל רוסי יש טלפון נייד. הרוסים שאני מכיר תלויים יותר באפליקציות, מכורים להודעות טקסט ואוקראינים שחיים באוקראינה מתקשרים לחברים ולקרובי משפחה שלהם ברוסיה. הם שולחים תמונות של חיילים רוסים שבוכים, תמונות של ילדים שנהרגו מפצצות רוסיות ותמונות הרס מערי אוקראינה. המשמעות היא שפוטין לא יוכל לדכא את האמת על המלחמה עם אוקראינה, למרות ניסיונותיו לכפות מדינה טוטליטרית. 

"150,000 רוסים שבתוכם מורים, רופאים ומדענים, היגרו לבריטניה מאז תחילת שלטונו של פוטין. בימים האחרונים פוטין כועס מאוד, והכעס והתסכול שלו הגיעו לנקודת רתיחה. הוא מתכנן לאסור שימוש נרחב וחופשי באינטרנט ולסגור את המדיה החברתית - אבל רוסיה היא לא צפון קוריאה, והיא תגווע ללא ניידים. הרוסים התרגלו לחופש ביטוי, אבל חופש הביטוי זר לפוטין - שהוכשר, כסוכן ק.ג.ב בעברו, להתנגד להתנגדות".

עוד מוסיף ליין, כי כששירת כשגריר בריטניה במוסקבה, "חברים רוסים בתפקידים בכירים, הקפידו להוציא אותי לאוויר הפתוח, כשרצו לדבר בכנות. הם פשוט לא יכלו לדבר בטלפון שלהם, מהפחד. יותר מ1.2 מיליון רוסים חתמו על עצומה מקוונת נגד המלחמה, ויש עוד עשרות הפגנות מקוונות על ידי אנשי מקצוע באינטרנט. אבל רוסים מבוגרים רבים עדיין שבויים בתעמולה של הקרמלין, וחושבים שהצבא שלהם שם כדי למגר את הניאו-נאצים ולהילחם בכוחות נאט"ו באוקראינה. אבל האמת תתפשט בקרוב, והרוסים יראו את האכזריות של המלחמה הזו. הם יידעו שפוטין שיקר, ויגלו את הניהול המושחת של הקרמלין בכלכלה".

לדבריו, רבים מיועציו הבכירים ביותר של פוטין, יודעים ומודים שהוא עשה כמה טעויות קריטיות. הם רואים את הניהול הקלוקל של הצבא, אבל מבינים שהשינוי יגיע רק על אם פוטין כבר לא יהיה שם. אלא שהוא - לא יכול לסגת עכשיו. 

"למשא ומתן שלו היו הנחיות ברורות, והוא איים על האוקראינים במחיקת מדינתם מעל פני האדמה, אם לא ייכנעו. אבל עבור האוקראינים, בדיוק כמו עבורנו, הריבונות אינה ניתנת למשא ומתן".

אז מה הפיתרון האמיתי? לדברי ליין, יש שתי דרכים לנצח את המערכה הזו: או שתהיה התקוממות רבתי של ההמון הרוסי - תרחיש שפחות רלוונטי לדברי ליין, היות ו"פוטין ישתמש בהדחקה המקסימלית כדי לעצור את זה". הדרך השנייה לדידו היא 'עבודה פנימית של המקורבים אליו' וחתירה תחתיו. "ייתכן שיעברו חודשים עד שהם יאזרו את האומץ, אבל ברגע שהאמת על המלחמה תהיה ידועה לכולם - אנשים בעמדות גבוהות יעזו לחפש מנהיג אחר. הבחירה שלהם תהיה כנראה איש חזק, וכמעט בוודאות לא ליברל דמוקרטי. זה יהיה מישהו שיוכל להוציא את רוסיה מאוקראינה, ומה שאנחנו רואים כעת זו תחילת הסוף של משטר פוטין".

תגיות:רוסיהאוקראינהטלפוניםפוטיןניידיםתושביםמעקב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה