חדשות ומשמעותן

מדוע מדינת ישראל לא מוכנה לקלוט את כל הפליטים מאוקראינה?

עשרות אלפי פליטים מאוקראינה צפויים להגיע לארץ, אך במדינת ישראל לא חושבים לקלוט את כולם. מהי הסיבה לכך, והאם המדינה מחמירה או מקלה ביחסה לפליטים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שוב ושוב אנחנו שומעים על הפגנות הנערכות ברחבי הארץ ותומכות בפליטים מאוקראינה המבקשים למצוא מקום מפלט בישראל. בנוסף לקריאות הנשמעות בהן נגד פוטין ו"פשעי המלחמה" הנעשים באוקראינה, נשמעות גם קריאות נגד מדינת ישראל – שאינה מאפשרת לכל הפליטים האוקראינים להגיע לארץ, ואף דורשת להפקיד ערבות בסך 10,000 שקלים עבור כל פליט שמעוניין למצוא מחסה.

מצד שני, ניתן לשמוע את אלו המתריעים מפני גל עלייה חסר תקדים של גויים מרוסיה, שמתכוונים לנצל את ההזדמנות ולהשתקע בארץ גם אחרי המלחמה, למרות שאינם משויכים כלל לעם היהודי. יתרה מכך – יש הטוענים שסביר להניח שאותם גויים אף ישובו לארצם כעבור זמן מה, כשבידיהם אזרחות ישראלית ולא מעט הטבות שקיבלו כעולים חדשים. אין ספק שייעשו בכך את עסקת חייהם.

אז מהי באמת משמעות הדברים? היכן עומדת מדינת ישראל בכל הנוגע לקליטת הפליטים מאוקראינה, והאם היא מקלה מידי בגישתה, או אולי מחמירה?

 

עשרות אלפי פליטים

ראשית, נפתח במספרים: מנתוני רשות האוכלוסין עולה כי מאז פרוץ המלחמה חלפו בנתב"ג יותר מ-1,400 אזרחי אוקראינה. אבל נראה שהגל הגדול עוד לפנינו – במהלך השבועות הקרובים עומדים להגיע לארץ, על פי הערכתה של שרת העלייה והקליטה, עשרות אלפי פליטים מאזורי הקרבות. בנוסף, ישנה הערכה שיהיה זינוק גם בעלייה מרוסיה, שכן כבר עתה מגיעות מידי יום בממוצע כ-500 פניות של עולים חדשים. מתוך כל אלו הונפקו עד כה כ-600 אשרות עלייה לארץ.

(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 09)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 09)

מה נדרש מפליטי אוקראינה לעשות כדי לקבל אישור קליטה בארץ?

כאן יש לחלק את הדברים – אם מדובר באנשים שמעוניינים לבוא כדי להשתקע, אז התהליך הוא כמו של כל עולה חדש המבקש לקבל אישור עלייה לארץ, ועליהם לעבור את התהליך מתחילתו עד סופו. אלא שבעוד שבימים רגילים הוא יכול להימשך חודשים ארוכים, כעת הבירוקרטיה מקוצרת. בנוסף, הוחלט במשרד הפנים וכן במשרד העלייה והקליטה, להעניק הקלות שונות למבקשי העלייה, מאחר שהם מוכרים כ"נמלטים מאזור קרבות וחירום". כחלק מכך הם מקבלים מענק חד פעמי של 6000 לעולה, זוג מקבל 11,000 שקלים, ומשפחה - 15,000 שקלים. כמו כן הם מקבלים גם את הזכות להתגורר בתקופה הקרובה במלון או בבית הארחה. יודגש שוב כי מדובר באלו המתכוונים לעשות עלייה לארץ, ולא בפליטים.

לעומתם, אזרחי אוקראינה (בין יהודים ובין שאינם כאלו) המבקשים להגיע לארץ כפליטים, בלי להשתקע, רשאים על פי הנוהל הישראלי לקבל אשרת תייר למשך שלושה חודשים. כדי למנוע תופעה בה פליטים שבאים כתיירים ישתקעו בסופו של דבר בישראל, דורש משרד העלייה והקליטה מאנשים שהזמינו לארץ תושבים מאוקראינה, להפקיד עבורם ערבות בסך של 10 אלף שקלים לאדם.

 

החשש: עלייה של גויים

אין ספק בכך ששורת ההקלות שמעניקים משרדי הממשלה, יסייעו לעולים החדשים, אך מאידך - היא עלולה לעודד כניסתם של גויים לארץ, שכן תופעה הנפוצה מאוד בימים אלו היא של אוקראינים שאינם יהודים, היוצאים ממדינתם כשהם טוענים שהם מתכוונים להגיע לארץ כתיירים, אך בסופו של דבר – כשהם מגיעים לארץ הם טוענים שהם זכאי חוק השבות ומבקשים לקבל אשרת תושב. יצוין כי בשדה התעופה עוכבו כבר עשרות שנחשדו בכוונה כזו, ועל כן לא אושרה כניסתם לארץ.

ואולי באמת בכוונתם של האלפים הרבים לעלות לארץ ולהיקלט בה?

כדי להשיב על השאלה הזו מספיק להתבונן בהיסטוריה הלא רחוקה. מסתבר כי העלייה מאוקראינה די מיצתה את עצמה, ובעשר השנים האחרונות על פי הנתונים הרשמיים של משרד הפנים כ-92% מהעולם לארץ אינם יהודים לפי ההלכה. רובם עולים מטעמי נוחות, כדי לחיות במדינה אירופאית.

תוכיח גם המציאות שבמלחמה הקודמת, ב-2014, היו רבים שהביעו התעניינות בעלייה לארץ, אך רובם לא עלו בסופו של דבר, וגם אלו שכן עלו לארץ - עשו זאת לאחר תקופה ממושכת. לעתים אחרי כמה שנים. מאידך, היו אוקראינים רבים שהצליחו בדרך כזו או אחרת להשתקע בישראל, למרות שאינם יהודים. חלקם הגדול שבו לאחר מכן לארצם, עם דרכון ישראלי ביד.

אין ספק כי מדובר בתקופה קשה ובהכרעות לא פשוטות, שתוצאותיהן עלולות להיות ארוכות טווח. מובן מאליו שעלינו לפתוח את ידינו כדי לעזור לאחינו היהודים הנמלטים, לסייע לפליטים הרבים, ויחד עם זאת לעמוד על המשמר, כדי שצביון המדינה לא ייפגע חלילה.

תגיות:גוייםאוקראינהפליטיםחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה