חדשות בעולם

"מבצע הימלטות שהוא נס של ממש": 60 ילדים ברחו מזי’טומיר המופצצת – ויעלו היום לישראל

במבצע בריחה מורכב וניסי, נמלטו 60 ילדי בית היתומים היהודי בזי'טומיר – רגע לפני שהעיר הוחרבה. לאחר 15 שעות בדרכים, הם הגיעו בשלום לרומניה

  • ג' אדר ב' התשפ"ב
ז’יטומיר, אוקראינה (צילום: shutterstock)ז’יטומיר, אוקראינה (צילום: shutterstock)
אא

60 ילדי בית היתומים באוקראינה הצליחו להימלט מז'יטומר המופצצת ולהגיע לקלוז'-נאפוקה שברומניה. היום הם יעלו לישראל. מלכי בוקיעט, מנהלת הפנימייה היהודית ושליחת חב"ד בז'יטומיר, הבינה שאין ברירה, אלא להימלט עם הילדים.

"הדרך שלנו ארכה 15 שעות", מספרת מלכי ל-ynet. "הפקק היה אינסופי, אלפים מנסים לברוח לגבולות. לאנשים נגמרו הגז, האוכל והמים. חלקם היו שלושה ימים ויותר בכבישים, והסתתרו מפני פצצות ורקטות בשטחים הפתוחים כי לא יכלו להגיע למקלטים".

צוות בית היתומים עזה את ז'יטומיר, רגע לפני שהוחרבה. "אנחנו חמישה מבוגרים על כמעט 60 ילדים, כאשר שניים עם צרכים מיוחדים. היה מצב לא קל", היא הודתה. "הבנתי שאני צריכה עזרה. אספתי את הילדים הגדולים בגילי 14-15 והסברתי להם שאני צריכה שהם ישמרו על הקטנים. כולם קיבלו תפקיד חשוב, והם עשו עבודה נפלאה. הכרזנו שסיסמת המצב היא 'כולם לפני כולם', והילדים באמת פעלו לפי העיקרון הזה". למבצע ההימלטות המורכב, כאשר לחלק מהילדים אין את המסמכים הדרושים, סייעו בית חב"ד, הסוכנות היהודית, ומשרד החוץ.

רובם המוחלט של ילדי הפנימייה יתומים, ואחרים הם ילדים להורים שלא יכולים לגדל אותם. מלכי יצרה קשר עם הורי הילדים, וסיפרה להם על מסע הבריחה המתוכנן. חלק מההורים הצטרפו אף הם.

היום בצהריים יגיעו 60 הילדים, בגילאי 4-17, בטיסה לישראל. הם יתארחו במרכז שדה של קק"ל "נס הרים", אך טרם ידוע מה יקרה עם כל אחד בהמשך - האם חלקם יאומצו, האם יישארו יחד כמשפחה, או שחלקם יחזרו לאוקראינה בסוף המלחמה. "אנחנו מקווים שבחודש הקרוב יקבלו החלטות בנוגע לכל ילד וילדה. העיקר שנגיע לחוף מבטחים", אמרה מלכי.

הקהילה היהודית בז'יטומיר מונה כ-3,000 איש. רובם המוחלט נמלט מהעיר אחרי שספגה הפגזות ונחרבו בה מבנים רבים. מלכי אינה יודעת האם בית היתומים שרד את ההפגזות.

"העובדה שהמבצע הזה הצליח היא נס של ממש. מלבד כל האתגרים של הלוגיסטיקה, הייתה בעיה של דרכונים. לא לכל הילדים היו דרכונים אמיתיים וניירות רשמיים שמתירים להוציא אותם", אמרה מלכי, והוסיפה באנחת רווחה: "עכשיו אנחנו בטוחים. כל הילדים כאן ברומניה ובקרוב מאוד ננחת איתם בישראל. גדלנו על עיקרון האחווה היהודית - כל יהודי יקר לי. וכמובן שפחדתי, אבל דאגתי לכל ילד כאן כאילו הוא ילדי שלי".

הטיסה בה יגיעו הילדים לישראל היא אחת מתוך 3 טיסות מיוחדות שימריאו היום מרומניה, פולין ומולדובה, ובהן כ-400 יהודים פליטים מאוקראינה. העולים ייקלטו על ידי משרד העלייה והקליטה, שיעניקו להם פתרונות דיור מידיים וזמניים. זאת כחלק מתוכנית החירום לקליטת יהודי אוקראינה, שהוכנה מבעוד מועד.

תגיות:מלחמהרוסיהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה