חדשות בארץ

בית המשפט בירושלים ביטל את המחווה של נתניהו לפוטין

​בוטל הרישום של חצר כנסיית אלכסנדר בירושלים על שמה של רוסיה - מחווה שהעניק ראש הממשלה לשעבר נתניהו לרוסים תמורת שחרורה של נעמה יששכר. כעת, על רקע המלחמה באוקראינה, יהיה על ראש הממשלה הנוכחי בנט להכריע בסוגיה

  • ל' אדר א' התשפ"ב
נתניהו ופוטין, ארכיון (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו ופוטין, ארכיון (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע היום (חמישי), כי יבוטל הרישום של ממשלת רוסיה כבעלים של "חצר כנסיית אלכסנדר". מדובר בנדל"ן בעל רגישות גבוהה במגרש הרוסים, סמוך לעיר העתיקה בירושלים, שנרשם בפנקסי המקרקעין העות'מאניים על שמה של רוסיה. בשנת 2017 הגישה הממשלה הרוסית בקשה להירשם ככזאת גם בפנקסי המקרקעין של ישראל.

מי שסייע לרוסים בבקשתם היה ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, שקידם בשנת 2020 את הבקשה כמחווה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין על שחרורה של הצעירה הישראלית נעמה יששכר, שהוחזקה במעצר ברוסיה. נתניהו קבע שהסכסוך סביב הבעלות על המקום מכניס אותו להגדרה של "מקום קדוש" לפי החקיקה המנדטורית. המשמעות החוקית היא שהמקום יירשם תחת בעליו כפי שהם רשומים בפנקסי המקרקעין העות'מאניים - כלומר הרוסים.

כאמור, כעת בוטל הרישום על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים. השופט מרדכי כדורי קבע בפסק הדין, שהגורם המוסמך לקבוע מי בעלי האתר אינו ראש הממשלה או בית המשפט, אלא ממשלת ישראל שבראשה עומד כעת ראש ממשלה אחר - נפתלי בנט.

"הסכסוך בעניינו של מקום קדוש הוא סכסוך מורכב, בעל השלכות מרחיקות לכת הגולשות מעבר לתחומי המשפט אל עבר שיקולים דתיים, לאומיים, בינלאומיים", נכתב בפסק הדין. "דבר המלך במועצה נועד להוציא את ההכרעה בסכסוך בעניינו של מקום קדוש מידיהם של הגופים השיפוטיים וליחדו לגורמים הגבוהים ביותר ברשות המבצעת".

פסק הדין עלול להקשות על בנט, שברקע המלחמה באוקראינה פועל בימים אלה לשמור על עמימות יחסית בנוגע למערך היחסים של ישראל עם רוסיה ולא לנקוט בצעדים דרסטיים. כעת יהיה עליו להכריע בסוגיה, שעשויה להשפיע על היחסים הדיפלומטיים של ישראל עם הרוסים, בתקופה מתוחה בין כה וכה.

תגיות:רוסיהנפתלי בנטירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה