חדשות בעולם

הרב הראשי של רוסיה: "אסור להניף חרב על צוואר אחינו, זה הזמן לפעולה משותפת"

רבה הראשי של רוסיה, הרב בערל לאזאר, הציע את עצמו כמתווך למען הפסקת המלחמה באוקראינה. גם רבה הראשי של אוקראינה, הרב משה אסמן, פנה בקריאה לעצירת הלחימה: "מי שאדיש הוא שותף לפשע"

  • כ"ט אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבה הראשי של רוסיה, הרב בערל לאזאר, שיגר היום (רביעי) איגרת מיוחדת בה הביע את צערו על הכאב שעוברים יהודי אוקראינה והאזרחים כולם. את האיגרת שלח הרב לאזאר למנהיגים הדתיים השונים בארצו, מתוך כוונה ורצון לשיתוף פעולה ולהפעלת לחץ על המנהיגים לחתור לשלום.

"בלב כל דת עומדת הידיעה, כי כולנו בנים לק-ל אחד, ואם כן כולנו אחים", פתח הרב את איגרתו. "אכן, אנו אנשים שונים, יכולות להיות לנו השקפות שונות לחלוטין בנושאים רבים, אך בדבר אחד עלינו להיות מאוחדים: חובתנו לבוראנו ולשאיפה בכל כוחנו להבנה ולכבוד הדדי, ובשום מקרה לא להניף חרב על צוואר אחינו. אחד היסודות העיקריים של אמונה בק-ל אחד הוא האמונה שכל סכסוך יכול וצריך להיפתר רק באמצעים שלווים ומקובלים".

הרב לאזאר התייחס לשמו של הקב"ה בהקשר למלחמה, וכתב: "אחד משמותיו של הבורא, כפי הידוע ביהדות הקדושה, הוא 'שלום'. זו המטרה שהקב"ה משמיע לנו מדי יום, ועליה אנו חוזרים כמה פעמים ביום בתפילותינו".

"אבל היום המצב שונה ונורא, כל יום מגיע מידע משותפינו הרבנים באוקראינה, על מה שקורה אצלם, ואנחנו מרגישים את הכאב של אחינו - כל אזרחי אוקראינה, לא משנה לאיזו אמונה הם שייכים. אני מעודד את כולם להתפלל על השלום, אך זה לא מספיק. כעת ה' מצפה מאיתנו שכל מאמין יעשה כל שביכולתו להציל חיי אדם".

בסוף דבריו שטח הרב את הצעתו: "אני עצמי מוכן לכל תיווך, מוכן לעשות כל שביכולתי, ואפילו יותר, רק כדי שהרובים ישתקו והפצצות יפסיקו להתפוצץ. אבל עכשיו זה הזמן לפעולה משותפת. לכן, אני פונה לכל המנהיגים הדתיים - באוקראינה, ברוסיה, באירופה וביבשות אחרות - בקריאה להתאחד לשלום. אנו נאמנים לבורא העולם בלבד, ומחויבים להשתמש בהשפעה שלנו, בכל האפשרויות שלנו, כדי לעצור את הטירוף, כדי שלא ימותו יותר אנשים. זוהי חובתנו הקדושה למי שברא את כולנו ונתן לנו חיים בעולם הזה. בואו נעשה את זה - והקב"ה יעזור לנו".

דבריו של הרב לאזאר מגיעים זמן קצר לאחר דבריו הכואבים של הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה. באוחזו ספר תורה, סיפר הרב בגרון ניחר: "אני אב ל-11 ילדים ויש לי 24 נכדים. הדודים והדודות שלי הכו בנאצים כפרטיזנים ביערות. אני פונה לרבנים ברוסיה, ליהודים ברוסיה, לאנשים ברוסיה, במסר אחד: תעצרו את המלחמה! אל תאמינו למה שאומרים לכם בטלוויזיה, משקרים לכם. כאן מתרחש פשע מלחמה. הצבא הרוסי, שהכה בנאצים במלחמת העולם השנייה, היום מפציץ אוכלוסייה אזרחית – בקייב, בחרקוב ובאודסה".

"אני רב באוקראינה, ואני גאה שנפל בחלקי הכבוד להציל אנשים ולהיות בצד של האור, ולא בצד שהורג", המשיך ואמר הרב אסמן. "אני לא יכול לשתוק יותר. אני פונה אליכם – רוסים יקרים, יהודים יקרים, כל מי שאינו אדיש. תזכרו שכל מי שאדיש וכל מי שמסכים בשתיקה או שלא בשתיקה הוא שותף לפשע, פשע מלחמה".

את דבריו סיים הרב בהצהרה נרגשת: "אני לא מפחד למות, אני לא מפחד לאבד את חיי. אבל בחלומותיי השחורים ביותר לא חשבתי שאיאלץ למות תחת הפגזים של רוסיה, שבה נולדתי, בה למדתי ובה יש לי חברים רבים, ששותקים. כמעט אף אחד מהם לא התקשר ולא שאל. ומכל העולם מתקשרים, יהודים ושאינם יהודים. גם ערבים מישראל מתקשרים ושואלים לשלומי".

תגיות:רוסיהאוקראינההרב בערל לאזארהרב משה אסמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה