חדשות בעולם

"המצב מחריף מרגע לרגע": היהודים עוזבים את אומן. מדפי החנויות ריקים

למעלה מ-650 אלף איש נמלטו מאוקראינה המופגזת. מרגע לרגע נראה שהמדינה לקראת אסון הומניטארי כבד

  • כ"ט אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שבוע ימים שבו מתחוללות בערי אוקראינה קרבות עזים, ועל פי ההערכות, מספר הפליטים שנמלטו מאוקראינה עובר את ה-660 אלף איש.

גם יהודי אוקראינה והישראלים ששהו בה מנסים להימלט על נפשם. כמעט כל חסידי ברסלב שהתגוררו באומן עזבו את המקום. רק 40 יהודים נותרו סמוך לציונו של רבי נחמן מברסלב. הם עורכים במקום מנייני תפילה ולימודי תורה בבית המדרש המקומי, ומנסים לסגל לעצמם חיי שגרה.

מנכ"ל הצלה אוקראינה, שלמה רוזיליו, קרא לכל התושבים היהודיים לעזוב את המדינה. "המצב כאן מחריף מרגע לרגע. אני קורא לכל האזרחים הישראליים שעדיין יכולים לצאת מאוקראינה, שיעשו זאת, אך יהיו איתנו בתיאום, כדי לוודא שלא מפרים את שעות העוצר או הנחיות של גורמי הביטחון באיזור. אנו פועלים כאן בנחישות, אך גם נערכים לגרוע מכל".

אלדד סבח, סמנכ"ל תפעול הצלה אוקראינה, סיפר כי הם מפנים כל העת יהודים נוספים אל גבולות אוקראינה: "ההפגזות לא פוסקות לרגע, המשפחות כאן במצב לא טוב, בינתיים אנחנו מעניקים להם את כל מה שנדרש. אנחנו מנסים לפנות כמה שיותר משפחות אל הגבול, ונמצאים בקשר רציף ושיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות ונערכים לכל תרחיש, תודה לכולכם על התמיכה בנו מכל קצוות העולם".

בתוך כך, חיים חיימוביץ, המנהל חנות כשרה בקייב, סיפר הבוקר כי חנותו מתרוקנת ממוצרי יסוד ואין אספקה חדשה. "יש בקייב שתי חנויות כשרות: אחת סגורה והשנייה עובדת – שזו החנות שלי, קונים יש עדיין כל הזמן. המלאי מתרוקן לצערי, אבל כרגע יש מה לאכול", סיפר ל'קול חי'. "אספקה אין לי, העיר חסומה וסגורה. כל הגשרים חסומים לתנועה, אבל יש פה איזו מסעדה שהבעלים שלה עזב והשאיר לי מפתחות, ושם יש עוד מלאי".

חיימוביץ אופטימי ומאמין שהמלחמה תסתיים מהר. הוא מספר שכל התיירים הישראלים עזבו: "איפה שאני נמצא נשארו קרוב למאה-מאה חמישים יהודים. אני ועוד מישהו הישראלים היחידים, כל השאר הם יהודים מקומיים".

"האזרחים האוקראיניים מאוד אקטיביים, הם חשים שהם מגינים על המולדת שלהם ועושים הכל", מתאר חיימוביץ. "הם מכינים מכשולים לצבא הרוסים, והרחובות חסומים".

אנא קראו לפחות פרק תהילים אחד עבור יהודי אוקראינה:

לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד: יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב: יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ: יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה: יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא: נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ: עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ: אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר: הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד: יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה. הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.
תגיות:רוסיהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה