פורים

למה קשה לנו כל כך לשמוח, אפילו בחודש אדר?

השמחה הינה עבודת המידות המיוחדת שלנו. יהיו לך את כל הסיבות ליפול לעצבות, ואת בכל יום צריכה לחפש את הסיבה לשמוח - היום. על אף ולמרות הכל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחת המצוות הנפלאות ביותר בחודש אדר היא השמחה. "משנכנס אדר מרבין בשמחה" (תענית כט ע"א). פשוט לחייך ולשמוח עד לא ידע, שמחה ללא גבולות!

יש לציין שעבור נשים זו אחת המצוות הקשות ביותר... לשמוח? עד לא ידע?!... הצילו...

מדוע כל כך קשה לשמוח? אם נחזור אחורה בזמן אל בריאת העולם, אותו היום שבו אדם וחוה חטאו, העניש ה' את אדם וחוה. נתמקד במילות העונש לחוה "אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים" והפריד ה' את הקללה - עצבונך להרונך, ללמד אותנו שבלי קשר להריון, חייה של האישה סובבים סביב הכאב חודשי (בראשית ג', ט"ז). ויתלווה העצב מהריון ללידה ולגידול הילדים... וזוהי הרי שגרת חיינו המבורכת! מה רצה לומר לנו ה'??? אישה יקרה, כל חייך תתמודדי מול עצב ועמל אינסופי. הוא יפגוש אותך והרבה... "הַרְבָּה אַרְבֶּה" בהרבה נקודות בחייך.

אם כך, לפגוש אישה מחייכת, אישה בשמחה זהו נס מעל הטבע שנטבע בה בימי בראשית. את פשוט נס מהלך!

השמחה הינה עבודת המידות המיוחדת שלנו. יהיו לך את כל הסיבות ליפול לעצבות, ואת בכל יום צריכה לחפש את הסיבה לשמוח - היום. על אף ולמרות הכל. אם נזכור שבכל עת שאת עצובה, משהו שם למעלה ננעל לך. שער שנסגר מכוח הפנים הנפולות שלך. ייתכן וזה שער של פרנסה, שער של יילודה, זיווג. "גן נעול, אחותי..." (שיר השירים ד', י"ב), ואילו חיוך אחד שלך פותח אוקיינוסים של אושר ושפע! וכפי שמיטיב לומר זאת הבעל שם טוב: "עצבות נועלת שערי שמים,תפילה פותחת שערים נעולים, והשמחה בכוחה לשבר חומות".

בשביל לשמוח, אין צורך בסיבה. פשוט שמחים, כי כך מצווים.

מסביר זאת נפלא האדמו"ר מפיסאצנא (בספרו "אש קודש", מאמר פורים שנת ת"ש): זאת הסיבה שליום פורים וליום כיפורים יש שמות דומים (ע"פ דברי הזוהר נ"ז)... ללמד אותנו על המשמעות המשותפת ביניהם. ביום הכיפורים, הנך צמה. בין אם זה ברצונך ובין אם לא. זו מצוות היום וגם אם רק צמת עולה לך זכות היום לכפרה ולישועה!

"כך גם גזרת פורים, לא רק אם האדם מצווה בשמחה או על כל פנים במצב שיכול לשמח את עצמו צריך הוא לשמח, רק גם אם הוא בשפלות ובשבירת הלב, המוח וכל רוחו נרמס, חוק הוא שצריך על כל פנים איזה ניצוץ של שמחה להכניס אל ליבו...". גם בפורים-מצוות היום שמחה! בין אם זה ברצונך ובין אם לא... עליך לשמוח, זו חובת היום! וזה בכלל לא משנה מה מצבך. וגם אם שמחת מתוך הכרח-עולה לך הזכות הזו ותביא לך ישועות אדירות!

איזו עבודה אדירה! להרבות בשמחה ולהניע את עצמך אל עבר חודש שבו את מניחה את כל המציאות בצד ונותנת לשמחה להוביל אותך למקום אחר.

מה כוחה של שמחה? השמחה פורצת כל גבול ויכולה להמיס קשיים עצומים!

מספרים על ר' זושא מאניפולי ואחיו ר' אלימלך מליז'נסק שהושלכו לכלא ברוסיה. מה הצטערו כאשר גילו כי דלי של צחנה מונח בחדרם ואין ביכולתם ללמוד תורה או להתפלל כשדלי מלוכלך נמצא שם... צער מילא את ליבו של אחד האחים והוא החל לבכות... אפילו תורה איננו יכולים ללמוד כאן, מה יהא?!

מיד אחיו אחז בידו ואמר לו: "גם לא להתפלל בגלל הצחנה - זו מצווה! אז הבא נקיים אותה בשמחה!". החלו האחים לרקוד בתוך חדרם ואליהם הצטרפו כל האסירים היהודים. מפקד הכלא לא הבין על מה כל השמחה, הובילו אותו לראות את האחים האלו בחדרם וראה אותם שמחים "על מה כל השמחה?!". הצביעו השניים על הדלי מלא בצחנה...

אמר להם :"אם זה מה שגורם לכם לשמחה אדירה, מיד אוציא אותו מחדרכם...". ואכן הוציא את הדלי מחדרם של האחים... שמחו השניים - "כעת ניתן יהיה ללמוד תורה בנקיות ובקדושה...!".

כלא, צחנה, ללא תורה, ללא תפילה... והשניים פוצחים להם בריקוד... ראי איזו התעלות נפש... כי מבחינתם השמחה היא מצב חובה בכל מצב ואכן היא זו המחלצת אותם מתוך הצחנה.

מה כוחה של שמחה בכל מצב, כך מסביר הבעל שם טוב "כִּי בְשִׂמְחָה תֵצֵאוּ!" (ישעיהו נ"ה י"ב). אדם שרוצה לצאת מצרותיו חייב לשמוח! רק השמחה תחלץ אותו מהצחנה השוררת בחייו.

הלוואי ונזכה להרבות בשמחה החודש הזה. קחי לך חיוך ביום, ריקוד עם הילדים, פזמי לך שיר ואת תראי לבדך לאיזו ישועות תוביל אותך השמחה היקרה.

לרכישת הספר "לובשת מלכות – מגילת אסתר לנשים" בהידברות שופס, היכנסו לכאן.

תגיות:שמחהחודש אדר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה