פורים

הסוד של אסתר המלכה ליופי המושלם

נשים רבות היו רוצות לגלות את מרכיבי היופי המושלם שזכתה לו אסתר. מה היה באשה היפה בתבל? הערך האמיתי של היופי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בין פרקי התנ"ך מצויות נשים רבות נאות ויפות. התורה מדגישה את יופיין החיצוני כחלק בלתי נפרד מתיאור דמותן האצילית והטובה. 

הגמרא (מגילה טו ע"א) מכתירה מבין כל הנשים האלו את ארבע הנשים היפות בעולם: "תנו רבנן: ארבע נשים יפיפיות היו בעולם: שרה רחב ואביגיל, ואסתר".

מבין כל הנשים האלו, זוכה אשה אחת להגדרת יופי ייחודית מאד החוזרת על עצמה שוב ושוב... זוהי אסתר. אסתר בת אביחיל נלקחת אל ארמון המלך אחשוורוש המחפש לו אשה אחרת במקום ושתי.

 ניתן לראות את הביטוי החוזר, המתאר את יופיה של אסתר שוב ושוב (אסתר ב', ט"ו ואסתר ה', ב'): וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל... וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ: וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ... וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי.... וַיְהִי כִרְאוֹת הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה עֹמֶדֶת בֶּחָצֵר נָשְׂאָה חֵן בְּעֵינָיו".

יופייה של אסתר היה שונה מיופיין של נשות תבל. ובמה? יופייה הצטיין במציאת חן בעיני כל רואיה, שללא ספק זוהי מעלה יוצאת דופן. היש אשה שיופיה ימצא חן בעיני כולם? הרי מציאת חן הינה דבר המבוסס על טעם אישי. אך מדגישים במדרש (אסתר רבה ו', ט')"כָּאִיקוֹנִין הַזֶּה שֶׁאֶלֶף בְּנֵי אָדָם מַבִּיטִים בָּהּ וְהִיא עֲרֵבָה עַל כֻּלָּם" כן! יופייה של אסתר ערב על כולם. ויתרה מכך "הֶעֱמִידוּ מָדִיּוֹת מִכָּאן וּפַרְסִיּוֹת מִכָּאן וְהָיְתָה אֶסְתֵּר יָפָה מִכֻּלָּן", גם אם נעמיד נשים יפות אחרות לצידה... אין כיופייה של אסתר!

מפליא! נשים רבות היו רוצות לגלות את מרכיבי היופי המושלם שזכתה לו אסתר. האם זו צורת העיניים? מבנה האף? עצמות הלחיים? מה היה באשה היפה בתבל?

חכמים מגלים לנו מה היה סוד יופייה... ולא. זה לא היו אלה מידותיה הצרות ולא צבע עיניה.

יופייה היה טמון במשפט הבא: "וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ". מה הכוונה 'כָּל רֹאֶיהָ'? מי הם ''כָּל'? ומסבירים חז"ל: 'בְּעֵינֵי הָעֶלְיוֹנִים וּבְעֵינֵי הַתַּחְתּוֹנִים'.

בעיני העליונים - בעיני ה'.

בעיני התחתונים - אלו בני האדם.

למצוא חן בעיני העולם, בעיני 'כל' רואיה זה לא רק בעיני בני האדם, אלא בעיני ה'! כמו שכתוב: "וּמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם" (משלי ג', ד').

זה היה היופי המיוחד שלה - היא מצאה את הדרך למצוא חן בעיני ה'.

כיצד מוצאים חן בעיני ה'? על ידי קיום המצוות ועשיית טוב וחסד לבריות.

מדד היופי שלנו אינו רק בהרשמת הזולת בחיצוניות שלנו, אלא בהרשמת ה' במידות הטובות שלנו - בקיום מצוות ה'. אז, יהיה ליופייך ערך אמיתי.

אסתר המלכה היתה שומרת את מצוות ה' במסירות נפש  גם בתוך ארמון המלך אחשוורוש. כידוע (מגילה יג, ע"א. "ואת שבע הנערות" אמר רבא שהיתה מונה בהן ימי שבת) היו לה שבע משרתות. כל אחת מהן קיבלה שם של ימות השבוע, והאחרונה נקראה בשם "שבת" וכשבאה המשרתת הזו, ידעה כי הגיעה השבת, ונזהרה לשמרה מכל ימים. וכן היתה שומרת על פיה מלהכניס מאכלות אסורים, ומזונה בבית המלך הסתכם בזרעונים.  לא קל לקיים את מצוות התורה בתוך ארמון של מלך גוי,  אך אסתר רצתה בכל לבה למצוא חן בעיני ה'. כל הליכותיה ומעשיה היו מכוונות למטרה זו.  ועל ידי כך, זכתה אסתר לאור מיוחד הנסוך על פניה. חן שאין יכולים לעמוד בו!

אסתר ידעה גם ממי לבקש את החן הזה- מהמלך בכבודו ובעצמו. ''אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הַמֶּלֶךְ וְאִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב תִּנָּתֶן לִי נַפְשִׁי בִּשְׁאֵלָתִי וְעַמִּי בְּבַקָּשָׁתִי" (אסתר ז', ג'). חז"ל (מגילה טו ע"ב) מגלים לנו שבכל מקום שכתוב במגילה "המלך", יש רמז למלכו של עולם. מציאת חן זוהי מתנת שמים ואסתר מבקשת זאת מה' בבואה לבקש רחמים על עמה.

נשמע כל כך חלומי. עצם הידיעה שאנו מוצאות חן בעיני ה' כבר ממלאת את ליבינו בתחושה של שמחה ואהבה. אם כן, כיצד ניתן להגיע למציאת חן האדירה הזו?

 בתוך המילה "החן", טמון הסוד למציאת החן בעיני ה'.

המילה "החן" אוגדת בתוכה את שלושת המצוות הייחודיות לאשה שעליהם הקפידה אסתר בכל נפשה גם בבית המלך אחשורוש (ילקוט שמעוני סימן תרפ"ה: :אמרה אסתר לפני הקב"ה רבש"ע שלש מצות הזהרת לאשה נדה וחלה והדלקת הנר כלום עברתי על אחת מהן למה עזבתני?").

הלא הן: הדלקת הנר, חלה, נדה.

שלוש מצוות יקרות מפז, המלוות את האשה בקדושה במעגל החיים.

אם העומדת מול הנרות, בשעה שאור השבת יורד אל העולם, נדמה כי אין כיופייה בעולם! אשה היוצאת ממי המקווה הטהורים, נטולת איפור וסירוק, אך שופעת כולה קרני אור של טהרה! והרעיה הלוחשת תחינה בשעת לישת הבצק, נראית אחוזה בעולם של רוח ותפילה.

פלא אדיר איך מצוות רוחניות אלו הצליחו להשפיע על נראותה החיצונית של אסתר ולמשוך חוט של חן וחסד על פניה. וכסוד שנחשף לדורות, מועבר  הח"ן - הדלקת הנר, חלה ונידה, גם אלייך. קיומן, מושך חוטים של חסד ומעניק לך את המתנה הגדולה ביותר - מציאת חן אדיר, חן כובש לבבות בעיני התחתונים- אישך, משפחתך, סובבייך ובעיני העליונים - בורא עולם.

לרכישת הספר "לובשת מלכות – מגילת אסתר לנשים" בהידברות שופס, היכנסו לכאן.

תגיות:פוריםאסתר המלכהיופי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה