חדשות בעולם

היהודים נמלטים מאוקראינה המופצצת: חסידי קרלין הגיעו לבלארוס

קהילת חסידי קרלין-סטולין מקייב נמלטה ערב המלחמה למעז'יבוז'. כאשר המלחמה הגיעה גם לשם – נמלטו החסידים לבלארוס

  • כ"ו אדר א' התשפ"ב
בלארוס (צילום: shutterstock)בלארוס (צילום: shutterstock)
אא

קהילת חסידי קרלין-סטולין, הנמצאים בשליחות בקייב, הצליחו לחצות את הגבול לבבלארוס: בהוראת האדמו"ר, עזבו בני הקהילה את קייב ערב פרוץ המלחמה, והגיעו למעז'יבוז', שם סברו כי לא תישקף סכנה לחייהם. כאשר נוכחו לראות שהרוסים מתקיפים את אוקראינה מכל עבר, התברר להם כי אף במעז'יבוז' הם נמצאים בסכנת חיים מוחשית.

בהוראת האדמו"ר, בשל פיקוח נפש, עשו בני הקהילה את דרכם לפינסק שבבלארוס, לאורך כל השבת.

"עד היציאה היה בלגן גדול", סיפר נתנאל קורנבליט שליח הקהילה, ל'בחדרי חרדים', "יצאנו בשעה 16:50. לאורך הדרך היו קצת מחסומים וטנקים, בכולם אמרנו שאנחנו נוסעים לבית כנסת בעיר הקרובה להתפלל עבור אוקראינה, ונתנו לנו לעבור. הם הזהירו אותנו שהרוסים יורים על כל מי שעובר.

"בדרך היו עוד כמה מכשולים טכניים, אבל בנס האוטובוס הצליח לעבור את כולם", הוא מספר. במהלך הנסיעה עצרו בני הקהילה לעריכת קידוש וסעודת שבת דלה, אך התחזקו באמונה. האווירה היתה מרוממת ומלאת ביטחון בה'. הנמלטים הגיעו לגבול בבלארוס בסביבות השעה 4:00 לפנות בוקר, ושם עוכבו במשך כמה שעות עם בירוקרטיה טיפוסית. בשעה 11.30 בשבת בבוקר התמקמו במלון בעיר מוזיר.

גם בכפר הפליטים אנטבקה, הסמוך לקייב, התאספו אלפי יהודים נמלטים, תושבי קייב והסביבה. הם הגיעו לשם חסרי כל לאחר הכרזתו של הרב משה אסמן, רבה של אוקראינה, כי כל יהודי מוזמן להגיע לאנטבקה, שם הוא יקבל אירוח מלא, מזון ושאר צרכים ככל שיידרש.

לאורך כל השבת היה הכפר חשוך. "אסור להדליק אורות, וגם הדרך לבונקר חשוכה", מספר שמואל אסמן, בנו של הרב הראשי של אוקראינה. "אנחנו סמוכים לקייב, ויש הרבה מאוד התראות. שמנו בכל החלונות דבק סלוטייפ כדי שהחלונות לא יעופו בגלל הפיצוצים. אנחנו מתפללים לטוב, כי המצב הוא לא פשוט בכלל".

אנא התפללו לשלום יהודי אוקראינה, ולעצירת המלחמה:

(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה. (ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי. (ג) אִם עֲו‍ֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד. (ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא. (ה) קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי. (ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר. (ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת. (ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲו‍ֹנֹתָיו.

אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה. הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.

תגיות:רוסיהאוקראינהיהודיםחסידיםבלארוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה