חדשות בארץ

בניגוד להוראת בנט: שרים בממשלה מתערבים במשבר רוסיה-אוקראינה

לאחר ששר החוץ יאיר לפיד אמר שישראל תצטרף לסנקציות על רוסיה במקרה של פלישה רוסית לאוקראינה, גם שר התפוצות נחמן שי מצטרף לאמירות חסרות האחריות. שרי הממשלה מצפצפים על בנט?

  • כ' אדר א' התשפ"ב
שי (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)שי (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
אא

שר התפוצות נחמן שי מצטרף לדבריו של שר החוץ יאיר לפיד, ומתבטא בנוגע למתיחות הגואה בין רוסיה לאוקראינה. השר שי אמר הבוקר (שני) כי במקרה של פלישה רוסית לאוקראינה, ישראל תלך עם המחנה הקרוב אליה, מדינות המערב. "הנאמנות שלנו היא קודם כל לארה"ב", אמר שי בראיון לרשת ב', והוסיף כי ישנה בעייתיות לקרוא ליהודי המדינה לעלות לארץ: "200 אלף היהודים האלה הם אזרחים. להגיד להם 'תעזבו את ביתכם ומולדתכם', זה לא מתקבל יפה ביחסים בין-לאומיים. זה עשוי להתקבל כהתערבות בענייני אוקראינה". כזכור, רק לפני שבועיים הורה ראש הממשלה נפתלי בנט לשרי הממשלה שלא להביע דעות ופרשנויות על המצב.

בכך מצטרף שי לדבריו של שר החוץ יאיר לפיד, שאמר אתמול כי "אם תפרוץ מלחמה בין רוסיה ואוקראינה אז ישראל תצדד באופן טבעי בבעלת בריתה המסורתית ארה"ב, למרות האינטרס לשמור על יחסים טובים עם הרוסים. אם תהיה פלישה נבחר באמריקנים", והוסיף כאמור כי ישראל עשויה להצטרף להטלת הסנקציות על רוסיה".

לפיד הדגיש: "אנחנו זהירים יותר מהאמריקנים והם מבינים את זה". שר החוץ הוסיף והסביר כי לישראל יש שתי בעיות שאין לארה"ב ובריטניה. האחת – הצורך בשיתוף פעולה עם רוסיה בנושא סוריה, וכן החשש לביטחונם של מאות אלפי היהודים ברוסיה ואוקראינה. "המצב שלנו דומה קצת למצב של המדינות הבלטיות", אמר לפיד, "יש לנו גבול עם רוסיה בגבול עם סוריה לכל דבר ועניין". הוא הוסיף כי התיאום הביטחוני עימם הוא "מה שמאפשר לנו, על פי דיווחים זרים, פעילות ישראלית מתמדת נגד האירנים בסוריה". לצד זאת הדגיש את החשש בממשלת ישראל לשלום הקהילות היהודיות ברוסיה ובאוקראינה – והחשיבות של שיקול זה בקבלת ההחלטות הישראלית.

דבריו של שר החוץ לפיד הגיעו גם לכלי תקשורת בעולם. ב-RT, כלי תקשורת שמקורב לרוסיה, ציטטו את הדברים של לפיד: "זה טבעי שישראל תעמוד לצידה של ארצות הברית".

התבטאויות שר החוץ ושר התפוצות על המתיחות בין רוסיה ואוקראינה חסרות אחריות ומזיקות מאוד למדינת ישראל, וההתערבות בנושא הרגיש סותר באופן בולט את ההנחיה של ראש הממשלה בנט לשרי הממשלה - לא לנקוט עמדה באשר למתיחות בין רוסיה לאוקראינה, לשמור על מסרים מוקפדים, להתמקד רק בפינוי ישראלים, ולא להביע דעות ופרשנויות על המצב.

התבטאותו של לפיד בנוגע לבחירה בארה"ב על פני רוסיה, עוד בטרם הדבר עלה לכלל שאלה, עוררה תהיה קשה בקרב מומחים בתחום, שתהו מדוע הזדרז לפיד להביע תמיכה בארה"ב כאשר למעשה במידה ולא תהיה פלישה כזו ישראל רק יכולה להפסיד מדבריו אלו של שר החוץ. "זהו מצב רגיש במיוחד ודבריו של לפיד ששוברים את הניטרליות של ישראל מיותרים מאד", אמר אחד המומחים. הפרשן הפוליטי עמית סגל הגיב על דבריהם של לפיד ושי: ''אני תוהה מה היה לא ברור בהוראה לא להתבטא על המשבר?''. 

תגיות:רוסיהיאיר לפידארצות הבריתאוקראינהנחמן שי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה