חדשות יהדות

"חיסול הזהות היהודית": תגובות סוערות בעקבות חוק הגיור ההרסני שאושר בכנסת

ועדת השרים לחקיקה אישרה את רפורמת הגיור של השר כהנא. ח"כ גלית דיסטל אטבריאן: "מי תיאר לעצמו שחיסול הזהות היהודית יגיע בסוף דווקא ממפלגה של חובשי כיפות"

  • י"ט אדר א' התשפ"ב
כהנא ובנט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)כהנא ובנט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אא

בצל מתווה הגיור של ח"כ כהנא, שאושר היום (ראשון), נפגשה חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) עם הרב מיכה הלוי, רבה של העיר פתח תקווה. את הפגישה תיארה כ"מטלטלת", וציינה כי שמעה מהרב אודות הסכנות הטמונות ברפורמת הגיור.

"הרב הלוי הסביר לי את ההשלכות של חוק הגיור שימינה תעביר מחר. בקצרה - כל קטין ממשפחה לא יהודית (מסתננים, שב"חים) יוכל מעתה להכריז על עצמו כיהודי הודות לחוק של מתן כהנא", אמרה דיסטל אטבריאן, והוסיפה: "מי תיאר לעצמו שחיסול הזהות היהודית יגיע בסוף דווקא ממפלגה של חובשי כיפות".

ח”כ יעקב אשר הגיב: “החוק מנסה להפוך את היהדות למועדון חברים פתוח שבו כל המרבה לגייר הרי זה משובח, ובכך פותח תחרות מסוכנת בין “רבנים” מטעם שיגיירו גויים בסיטונאות כדי למצוא חן בעיני פולטיקאים מסוימים. חורבן הרבנות הראשית ומוסד הגיור הממלכתי יהיו חרותים לדיראון עולם על השר כהנא וחבר מרעיו ממפלגת ימינה”.

אורן הניג, מנכ״ל מרכז ליב״ה הגיב: ״השינויים הקוסמטיים שנעשו בחוק הגיור, לא משנים את העובדה שהסיבה היחידה שהשר כהנא מעוניין לאפשר לרבני ערים לגייר היא כדי שהרב דוד סתיו ובית דין ׳גיור כהלכה׳ שנתמכים על ידי עמותות שתומכות ברפורמים יוכלו לגייר בסיטונאות. חייבים לעצור את הטירוף הזה שיביא להתבוללות ושואה רוחנית על עם ישראל. העובדה שהראביי הרפורמי ח״כ גלעד קריב מברך את החוק – אומרת הכל״.

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז אמר בתגובה לאישור חוק הגיור על ידי השרים: "השר לשירותי דת מתן כהנא ממשיך בניסיונותיו להרוס את הרבנות הראשית ואת הגיור הממלכתי. הניסיון להסתתר מאחורי הטענה כי כל המהלכים נועדו בשביל לחזק את הרבנות הראשית לא יצליח. כהנא לוקח את המפתחות של הרבנות הראשית, ונותן אותם לחבריו הרפורמים. רוב מניין ובניין של רבני ישראל מתנגדים למהלכים של כהנא, אך אותו, ברוב חוצפתו, זה לא מעניין. השר כהנא הורס במו ידיו את הגיור הממלכתי שהקים הרב דרוקמן. בעז"ה כשנהיה בממשלה נתקן את כל מה שהממשלה הרסה".

השר מתן כהנא הביע את שביעות רצונו מאישור ועדת השרים: "‏עושים היסטוריה, ועדת שרים לחקיקה אישרה את מתווה הגיור שאני מקדם. אני מודה לעמיתי בקואליציה, לרבנים ולשותפים איתם כתבנו את החוק ולציבור הרחב שתומך בנו. יחד עשינו עוד צעד לשמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל: חוק גיור ממלכתי, על פי ההלכה, בחסות הרבנות. מתקדמים להמשך חקיקה בכנסת".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב הרפורמי, בירך על כך שהחוק בישראל יכיר גם במתגיירים שעברו גיור רפורמי: "אנו תומכים בכל מהלך שיאפשר הרחבה של אופציות הגיור האורתודוכסי בישראל, לנוכח ההתנהלות הקיצונית והאטומה של הממסד הרבני עד כה בנושא החשוב הזה. החוק שאושר בוועדת השרים כולל סעיף השומר באופן מפורש על ההכרה בגיורים הלא אורתודוכסים כפי שנקבע בפסיקות בג"ץ השונות בסוגיית 'מי הוא יהודי'. גם בהמשך תהליך החקיקה נעמוד על כך שהחוק לא יפגע בהכרה זו, המשקפת את העובדה שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי כולו, על מגוון זרמיו וקהילותיו.

"חשוב לזכור כי כבר היום מאות רבות של אזרחים ותושבים ישראלים מתגיירים מדי שנה בבתי הדין של התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית, ואלפי גרי-צדק רפורמים וקונסרבטיבים מהתפוצות עלו לישראל. מציאות מבורכת זו תישמר לחלוטין ואנו נפעל להרחיב אותה ולחזק אותה, בצד התמיכה בהרחבת אפשרויות הגיור האורתודוכסי במדינת ישראל", דברי קריב.

מוקדם יותר היום שלחו הרבנים הראשיים לישראל, הראשל"צ הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, מכתב לממשלת ישראל, בו קראו לה לעצור את קידומו של חוק הגיור שאושר היום בוועדת השרים לענייני חקיקה.

"שמענו שממשלת ישראל עומדת לדון בהצעת החוק שעניינה 'הצעת החלטה להקמת מותבי גיור מקומיים'", כתבו הרבנים. "איננו מקילים ראש בעובדה שמטרת החוק להקל על הליכי הגיור, אולם כפי שכבר נאמר 'כוונתכם רצויה אבל מעשיכם אינם רצויים'. החוק שעליו ידונו היום נעשה שלא בתאום עם גורמים ברבנות הראשית לישראל ובניגוד לעמדתה".

הרבנים הראשיים כינו את החוק "הונאת הגר" ונימקו: "כיון שמי שיעבור את ההליך הזה לא ייחשב כגר צדק על ידי רוב מנין ורוב בנין של רבני ודייני ישראל. באסיפה הגדולה שנכחו בה כאלף רבנים ודיינים, הודיעו רבני ודייני ישראל קבל עם ועדה שהם לא יכירו בגיורים שייעשו שלא באישור הרבנים הראשיים לישראל".

"הממשלה דנה בחוק שיש לו השפעה על אזרחים רבים ועל החברה הישראלית בכללותה. קבלת החלטה בנושא רגיש וחשוב זה מתוך התעלמות מעמדתם של הרבנים הראשיים ושל דייני ישראל וכן של כל גדולי התורה, היא קרע בעם ויביא בהכרח להקמת קהילות נפרדות בישראל", נכתב. "אליהם הצטרפו גם רוב רובם של רבני התפוצות שהביעו דעתם כנגד המתווה המוצע. ההחלטה העקרונית ליתן סמכות לגיור לכל רב עיר החפץ בכך, ללא תקנון מסודר על פי הוראות הרבנות הראשית, וכן ליתן לרבני העיר תוקף של ראש עדה לצורך אישור רישום שינוי הדת, זו פירצה גדולה ומהווה סכנה לאחדותו של עם ישראל".

"מוטלת עלינו החובה להתריע כנגד צעד זה כיון שאנו מודעים לכך שעל כתפנו מוטלת שליחותם של גדולי הדורות מייסדי הרבנות הראשית לישראל וכל הרבנים הראשיים לדורותיהם, וחובתנו לשמור על גחלת התורה שלא תכבה ולקיים את מעוז חוקת התורה בארץ ישראל", כתבו הרבנים. "הניסיונות שלנו למנוע את ההליך המסוכן הזה עלו עד כה בתוהו, יוזמי החוק התעלמו באופן מוחלט מעמדת הרבנות הראשית למרות שהיא הוצגה בפניהם והם שינו רק כמה שינויים קוסמטיים, לא מהותיים".

"אנו קוראים לכם לעצור את ההליך ולהקים גוף משותף שיציע הצעת חוק שיענה על המצוקות מתוך שמירה על אחדות העם ולא לגרום להפרדה ולקרע בעם שאחריתו מי ישורנו", סיימו הרבנים הראשיים את מכתבם הנוקב.

תגיות:גיוררפורמהמתן כהנא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה