ונשמרתם

מפחיד: אכל טחינה לראשונה בחייו בגיל 46 – וכמעט סיים את חייו

וולטר שפילמן סובל מאלרגיה לשומשום. כשאכל טחינה לראשונה בחייו – התמוטט בעקבות דום לב. חייו ניצלו ברגע האחרון

  • י"ט אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

וואלטר שפילמן, 46, הוא אזרח אוסטרי שהגיע לפגישות עבודה בישראל. את הדרמה שחווה כאן, וחייו שניצלו בנס – הוא לא ישכח לעולם.

שפילמן, מחברה לטכנולוגיות בתחום הספורט באוסטריה, נפגש בישראל עם הנהלת החברה העירונית 'אריאל' המנהלת ומפעילה את היכל הספורט פייס ארנה בירושלים. מטרת הפגישה לבחון את הציוד להקמת משטח הוקי קרח לקראת משחקי המכביה שיערכו בקיץ הקרוב.

שפילמן ידע כל חייו שהוא סובל מאלרגיה לשומשום, ונזהר תמיד להימנע מאכילת מאכלים שעלולים להכיל שומשום. אלא שעל טחינה, שעשויה לגרום לו למוות, לא שמע מעולם.

שפילמן קבע פגישה עסקית עם אורי מנחם, מנכ"ל חברת 'אריאל'. קודם לכן ישב עם שותפו לארוחת בוקר. במהלך הפגישה החל שפילמן לחוש ברע וביקש לגשת לשירותים, שם התמוטט עקב דום לב. שותפו העסקי, שהתפלא מדוע שפילמן מתעכב זמן כה רב, קרא מיד לעזרה.

בעקבות ההבנה שמדובר באירוע חירום – החליט ציון בירי, מנהל האחזקה של הארנה, לפרוץ ברוב תושייה את דלת השירותים. הוא חילץ משם את שפילמן המעולף, ומיהר להביא את הדפיברילטור, שהציל את חייו. פרמדיק מד"א לוי פליישמן, שהיה במקום, החל בפעולות החייאה וביחד עם בירי, ולאחר 3 מכות חשמל – שב הדופק לשפילמן.

פרופ' נעמה קונסטנטיני, מנהלת מרכז הספורט של שערי צדק בארנה, הוזעקה למקום. היא העריכה שמדובר בתגובה אלרגית, ונתנה רמז ראשון לאבחנה. לאחר הטיפול הראשוני בשטח, הובהל שפילמן באמבולנס למרכז הלב המשולב במרכז הרפואי שערי צדק.

בבית החולים התברר שבעקבות אכילת הטחינה התכווצו עורקי הלב של שפילמן, והוא חווה דום לב. בצינתור שבוצע לאחר מכן נראה היה כי אין כל חסימה בעורקי הלב, והתפקוד היה תקין.

ד"ר אלעד אשר, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי שערי צדק, שטיפל בוולטר וליווה אותו החל מהאשפוז ועד השחרור מבית החולים מספר: "בצינתור לא הייתה חסימה בעורקי הלב ותפקוד הלב היה תקין, דבר שעורר תמיהה בקרב הצוותים, כנגד מימדי האירוע הלבבי. ואכן, כפי שהציעה פרופ' קונסטנטיני, מבירור שערכנו התברר כי וולטר לא היה מודע כלל לעובדה שטחינה מורכבת משומשום. כתוצאה מכך הוא צרך כמות גבוהה וחווה תגובה אלרגית קשה שהובילה לכיווץ עורקי הלב ולאוטם שריר הלב שגרם לדום לב. למזלו, התגובה המהירה בשטח וקיום דפיברילטור באזור הצילו את חייו. יחד עם השלמת הטיפול הרפואי במחלקה בשערי צדק, אם לא היה דפיברילטור, וולטר לא היה יוצא מהאירוע הזה בחיים.

"מבחינה רפואית וולטר יצא מכלל סכנה, אך הוא צריך לשים לב לכל אוכל שאיננו מכיר, כי אצלו זה עלול להסתיים באסון", הוסיף ד"ר אשר. "חולים היודעים שיש להם אלרגיה, בייחוד אלו עם אלרגיה קשה צריכים לשאת מזרק אדרנלין איתם (אפיפן) אשר יכול להציל אותם במידה ויש תגובה אלרגית. עד לרגע הצילום במחלקה לטיפול נמרץ לב וולטר לא ידע שהמאכל שאני מראה לו קרוי טחינה ושהוא זה שגרם לו לתופעה האלרגית הקשה שגרמה לאוטם שריר הלב ולדום הלב".

אורי מנחם, מנכ"ל חברת 'אריאל', התייחס להצלת חייו של וולטר: "מדובר אירוע בהחלט לא פשוט ולשמחתנו הרבה הסתיים ב'הפי אנד'. ההתנהלות השטח היתה מהירה ויעילה מאוד. הודות למוכנות של היכל הפיס הארנה למקרי חירום עם הציוד הנדרש ולתגובה המדהימה של ציון בירי שלנו ולוי פליישמן פרמדיק מד"א לצד ההגעה המהירה של הצוותים הרפואיים להיכל, חייו של וולטר ניצלו ואנו שמחים על כך".

וולטר עצמו הודה לרופאי בית החולים בהתרגשות: "כשאתה מטייל בעולם אתה לא תמיד מכיר את התפריט הקולינרי של כל מדינה. נשאתי עליי מזרק, ולמרות שהרגשתי לא טוב לא שיערתי שמדובר בהתקף אלרגי. אני מרגיש בר מזל שנקרו לדרכי האנשים הנכונים והמקצועיים במקום ובזמן הנכון שהצילו את חיי".

תגיות:ונשמרתםאלרגיהטחינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה