חדשות בארץ

בפעם הרביעית בתוך חודשיים: רעידת אדמה הורגשה בצפון הארץ

רעידת אדמה בעוצמה 3.5 הורגשה באזור עפולה, הגלבוע ועמק המעיינות. המוקד: ליד בית שאן

  • י"ד אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רעידת אדמה בישראל, בפעם הרביעית בתוך חודשיים: הערב (שלישי) רעדה האדמה באזור עפולה, הגלבוע, עמק המעיינות, נוף הגליל, טבריה ואור עקיבא. המוקד: ליד בית שאן. בחסדי שמים אין דיווחים על נפגעים או נזק.

אגף סיסמולגיה במכון הגיאולוגי עדכן כי מוקד הרעש הוא 15 ק”מ צפונית-מזרחית לבית שאן, ועוצמת הרעידה היא 3.5. במשטרה מסרו כי עשרות קריאות התקבלו במוקד החירום 100, אך לא דווח על נזק או על נפגעים – ואין גם התרעה לצונאמי.

זוהי רעידת האדמה הרביעית שמתרחשת בישראל בחודשיים האחרונים. לפני שבועיים הורגשה רעידת אדמה בצפון הארץ. שבועיים קודם לכן הורגשו בישראל שתי רעידות אדמה. מקור הרעידה הראשונה היה בקפריסין, והיא הורגשה בחיפה, הקריות ובית שאן, ועוצמת הרעידה הייתה 3.7 בסולם ריכטר. כ-11 שעות לאחר מכן דווח שוב על רעידת אדמה, שמקורה כ-16 קילומטרים דרום-מזרחית לעיר טבריה.

במקרא נקראת רעידת האדמה "רעש", ובלשון חז"ל היא נקראת "זוועה". כך אומרת המשנה במסכת ברכות (פרק ט): "על הזיקין, ועל הזועות, ועל הרעמים, ועל הרוחות, ועל הברקים אומר: 'ברוך שכחו וגבורתו מלא עולם'". וכך גם נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים רכז א) – על רעידת האדמה מברכים: "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם עושה מעשה בראשית", או: "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם שכחו וגבורתו מלא עולם".

חכמינו זכרונם לברכה מציינים בירושלמי (ברכות ט, ב) מספר סיבות שעלולות לגרום לרעידת אדמה.

1. "אליהו זכרונו לברכה שאל לרבי נהוריא מפני מה באים זועות (רעידות אדמה) לעולם, אמר ליה בעוון תרומה ומעשרות".

2. ממשיכה הגמרא ומביאה את תשובתו של אליהו הנביא: "אמר ליה, בני, חייך כך היא סברא דמילתא, אבל כך עיקרו של דבר: אלא בשעה שהקב"ה מביט בבתי תיאטריות ובבתי קרקסיות יושבות בטח ושאנן ושלוה, ובית מקדשו חרב הוא אפילון לעולמו להחריבו, הדה הוא דכתיב: 'שאוג ישאג על נוהו' - בשביל נוהו".

3. בתלמוד בבלי (ברכות נט, א) מביאה הגמרא רק את דברי אליהו הנביא, שטוען כי רעידת אדמה היא כתוצאה מצערם של ישראל בגלות. כה דברי הגמרא: "האי גוהא (רעידת אדמה) מהו, בשעה שהקדוש ברוך הוא זוכר את בניו ששרויים בצער בין אומות העולם מוריד שתי דמעות לים הגדול וקולו נשמע מסוף העולם ועד סופו והיינו גוהא". "ורב קטינא אמר, סופק כפיו שנאמר (יחזקאל כ"א) 'וגם אני אכה כפי אל כפי והניחותי חמתי', ורבנן אמרי: בועט ברקיע, שנאמר (ירמיהו כ"ה) 'הידד כדרכים יענה אל כל ישבי הארץ', רב אחא בר יעקב אמר: דוחק את רגליו תחת כסא הכבוד שנאמר (ישעיהו ס"ו) 'כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדם רגלי'".

4. עוד מביאה הגמרא את דברי רבנן: "רבנן אמרי, מפני המחלוקת".

תגיות:רעידת אדמהחדשות בארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה