דעות וטורים

שכירים? בואו תראו איך המדינה צוחקת לכם בפרצוף

עדכון מעליב של 54 אגורות לשעה: 3 תיקוני חקיקה מגוחכים אושרו בוועדת השרים לענייני חקיקה. בואו לקרוא את האותיות הקטנות, ולראות עד כמה "אכפת" לליברמן מחשבון הבנק שלכם

  • י"ד אדר א' התשפ"ב
ליברמן (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)ליברמן (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
אא

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בתחילת השבוע את תיקוני החקיקה הדרושים שסוכמו במסגרת עסקת החבילה במשק, במסגרתה שכר המינימום בישראל יעלה לסכום של 6,000 שקל בחמש פעימות, בקצב של פעימה בשנה. עד אז, ייאלצו העניים לחכות.

על פי התוכנית, ב-1 באפריל השנה יעלה שכר המינימום בישראל ל-5,400 שקל. העלייה היא בשיעור נמוך מ-2%, בעוד שבשנת 2021 נמדדה בישראל אינפלציה של 2.8% ומאז נרשמו בראשית השנה עוד התייקרויות כמו במיסי הארנונה, בדלק ובחשמל. הפעימה הבאה תוסיף לשכר 100 שקל בלבד, שיהיו שוב בשיעור נמוך מ-2%, והיא תבוצע באפריל 2023. ב‏אפריל 2024 יעלה שכר המינימום ל-5,700 שקל, ב‏אפריל 2025 ל-5,800 שקל וב‏דצמבר 2025 ל-6,000 שקל.

עסקת החבילה כוללת 3 תיקוני חקיקה עיקריים, שכאשר מעיינים באותיות הקטנות שלהם, מבינים עד כמה "אכפת" לשר האוצר מחשבון הבנק שלכם.

הנקודה הראשנה בעסקת החבילה היא תיקון חוק שכר מינימום. הו, כמה חיכינו, וכמותנו עוד עשרות אלפי שכירים בישראל, ל‏העלאת שכר המינימום במשק. אך לא חשבנו שהממשלה תזלזל בנו כל כך, ותעדכן את עליית שכר המינימום ב-54 אגורות (!) לשעה בלבד. שכר המינימום יעלה בצורה מדורגת, "תוך דגש על צמצום פערים וחיזוק מעמדם של העובדים בעלי השכר הנמוך וזאת עד ל-6,000 שקל". נציין כי ח"כ אפרת רייטן-מרום ממפלגת העבודה, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, הביעה הסתייגות מחלק מסעיפי עסקת החבילה, ובראשם ההעלאה רק ב-100 שקל בשכר המינימום בעוד חודשיים. ח"כ נעמה לזימי, ממפלגת העבודה אף היא, טענה שמדובר בצעד שישחק את שכר מקבלי השכר הנמוך במשק ויש לתקן את המעוות בחוק.

נקודה נוספת שתוקנה בחקיקה היא חוק חופשה שנתית. תקראו טוב כדי לא להתלהב מוקדם מדי: העובד השכיר יקבל תוספת יום חופשה, ובתנאי שהוא מועסק עד 5 שנים במקום העבודה. הבנתם? ההורים השכירים, שימי החופשה של ילדיהם במסגרות הלימודים רבים מספור, יקבלו יום עבודה נוסף לשנה, כאשר הם עובדים באותו מקום 5 שנים.

התיקון הנוסף הוא חוק שעות עבודה ומנוחה, סעיף שהוא למעשה לרעת העובדים. בתיקון יש חישוב של השעות הנוספות, שמטרתו העסקה גמישה של עובדים עבור המעסיק ואיזון בית-עבודה טוב יותר עבור העובד. המשמעות היא שעובד שהחסיר שעות עבודה במשך החודש לא יקבל שעות נוספות עד שיצטבר מספר השעות שהחסיר (שאינן יום עבודה שלם). יצוין כי שיטה זו מקובלת במרבית מדינות ה-OECD

תנועת עומדים ביחד, המובילה את קמפיין "מינימום 40" להעלאת שכר המינימום, הגיבה למתווה הפוגעני: "במקום להקשיב לביקורת הציבורית על התוכנית הכלכלית של הממשלה, שעולה גם מהקואליציה, שר האוצר בוחר להביא לממשלה עדכון מעליב של 54 אגורות לשעה לשכר המינימום. האם זה פתרון לעליות המחירים? האם זה יחלץ עובדים מעוני? לא. מדובר בלעג לרש ובמהלך ציני ומעליב של הממשלה".

התוכנית עדיין לא אושרה בכנסת, אך עיקריה מעוררים התנגדות עזה בקרב השכירים. איפה בנט, שרץ מאולפן לאולפן והבטיח "לא קורונה לא מעניין?", "לא פרנסה לא מעניין?". במי נתנו בוחרי ימינה אמון? במי שבריצה הטרופה שלו לכס ראשות הממשלה זנח את כל הערכים בדרך?! גל עליות המחירים - החד פעמי, המים, החשמל, הדלק, הארנונה, הרכבים ומוצרי היסוד - גורם לרבים מספור מאזרחי ישראל להדק את החגורה, ולהתמודד בדרכים לא דרכים.

לא נותר לנו אלא להתנחם בהבטחתה של המשנה במסכת סוטה, המציינת את הסימנים מבשרי הגאולה: "בעקבות משיחא חוצפא יסגא (תִרבה), ויוקר יאמיר: הגפן תתן פריה והיין ביוקר, ומלכות תהפך למינות, ואין תוכחת... וחכמות סופרים תסרח, ויראי חטא ימאסו, והאמת תהא נעדרת". מסיימת המשנה ואומרת: "ועל מה יש לנו להשען? על אבינו שבשמים". 

תגיות:שכיריםאביגדור ליברמןשכר מינימום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה