חדשות בעולם

"ריח של מינכן באוויר": שר ההגנה הבריטי על יחסי רוסיה - אוקראינה

שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס, מתייחס למאמציו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להרגיע את פוטין

  • י"ב אדר א' התשפ"ב
פוטין וביידן (צילומים: shutterstock)פוטין וביידן (צילומים: shutterstock)
אא

שר ההגנה הבריטי בן וואלאס מעביר ביקורת נוקבת על השיחה שביצע אמש (מוצ"ש) ג'ו ביידן נשיא ארה"ב עם ולדמיר פוטין נשיא רוסיה. "ייתכן שפוטין ישבית את הטנקים שלו וכולנו נחזור הביתה, אבל יש ניחוח של מינכן באוויר מצד חלק במערב", אמר שר ההגנה הבריטי בריאיון לעיתון "סאנדיי טיימס". וואלאס התייחס בדבריו לוועידת מינכן ב-1938, שנערכה בספטמבר אותה שנה בצל איומו של היטלר לפלוש לצ'כוסלובקיה ולכבוש את חבל הסודטים שבו אוכלוסייה דוברת גרמנית. בוועידה החליטו מדינות המערב לקבל את דרישתו של היטלר לספח את חבל הסודטים. הצורר הנאצי לא עמד בהתחייבויותיו, כבש תוך חודשים ספורים את שאר צ'כוסלובקיה. כאשר פלש לפולין חצי שנה לאחר מכן – פרצה מלחמת העולם השניה.

מאז נתפסת ועידת מינכן כסמל לניסיון עקר לפייס רודנים תוקפניים. אמנם שר ההגנה הבריטי לא הפנה את הביקורת שלו לאף גורם ספציפי, אך הוא הבריטי הביע את דעתו שאם פוטין כבר קיבל החלטה לפלוש לאוקראינה, ניסיונות הדיפלומטיה חסרות משמעות.

וואלאס הביע את הערכתו שפלישה רוסית קרובה היא תרחיש "מאוד סביר", זאת לנוכח היקף הכוחות העצום שרוסיה ריכזה סמוך לגבולות אוקראינה. עוד הוסיף שר ההגנה הבריטי כי התגובות של המערב לפלישות הקודמות של פוטין אל חצי האי קרים – אותו רוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014 – ולגאורגיה ב-2008, היו "מעומעמות", והותירו בפוטין את הרושם שלצעדים תוקפניים מצדו יהיו השלכות מעטות.

למרות הביקורת הנוקבת שמעביר וואלאס, הוא עצמו נטל חלק במאמץ להרגיע את הרוחות, ורק ביום שישי האחרון נפגש במוסקבה ונפגש עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. במהלך השיחה בין השניים, הזהיר וואלאס ש"מתקפה רוסית תביא להשלכות טרגיות".

שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס (צילום: shutterstock)שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס (צילום: shutterstock)

בתוך כך, הבוקר (ראשון) דיווה סוכנות הידיעות רויטרס כי אנשי הצוות האמריקנים של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה(OSCE)  לסגת מהעיר דונייצק במזרח. נסיגה זו מצטרפת לשורה של מדינות המפנות את הדיפלומטים שלהם מקייב, ולקריאה שהשמיעו מדינות רבות, בהן ארה"ב וישראל, לאזרחיהן – להתפנות מיד מאוקראינה.  

נסיגת אנשי הצוות האמריקנים של ה-OSCE ממזרח אוקראינה מצטרפת לפינוי דיפלומטים של שורת מדינות מקייב, ולקריאה שהשמיעו מדינות רבות, בהן ישראל, לאזרחיהן, להתפנות מיד מאוקראינה. 

רוב אנשי השגרירות של ארה"ב פונו מקייב. צוות מצומצם של השגרירות האמריקנית ימשיך לפעול, אך יועתק לעיר לבוב, הסמוך לגבול הפולני. מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, תמך בהחלטה לפנות את השגרירות, וציין ש"חשש מפלישה רוסית הוא מיידי וגבוה". עם זאת ציין בלינקן כי "הדרך הדיפלומטית נשארת פתוחה. הדרך של מוסקבה להראות שהיא רוצה בדרך הזו פשוטה. היא צריכה להפחית את המתיחות, במקום להסלים אותה".

כזכור, אמש שוחח שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אך גם שיחה זו לא הובילה לשינוי מהותי. השיחה בין שני הנשיאים נמשכה 62 דקות, ובסופה הודיע הבית הלבן כי נשיא ארה"ב ביידן הבהיר לפוטין שאם רוסיה תפלוש לאוקראינה, ארה"ב ובעלות בריתה יגבו ממנה מחיר כבד ביותר. עוד אמר ביידן לפוטין שפלישה רוסית תגרום ל"סבל אנושי נרחב" ותפגע במעמדה של רוסיה בעולם. הוא הפציר בנשיא רוסיה לבחור במקום זאת בדרך של הפחתת-המתיחות ושל דיפלומטיה.

השיחה, כאמור, לא הובילה לשינוי משמעותי בעמדותיו של פוטין. לאחר השיחה הגיבה מוסקבה באומרה :"רוסיה קיבלה מארה"ב שום 'תשובה מהותית' על העניינים המרכזיים ברשימת הדרישה שהעבירה לוושינגטון בדצמבר האחרון, בעניין פריסת הכוחות באירופה והתרחבות נאט"ו מזרחה".

תגיות:רוסיהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה