חדשות בעולם

רוחות מלחמה |האם ישראל לצד רוסיה או אוקראינה?

רוסיה מתגברת את כוחותיה על גבול אוקראינה, וההערכות הן שהפלישה קרובה. שר התפוצות נחמן שי מתייחס למשבר, ומסביר מה עמדתה של מדינת ישראל

  • י"ב אדר א' התשפ"ב
בעיגול: נחמן שי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)בעיגול: נחמן שי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

נערכים למלחמת רוסיה-אוקראינה: שר התפוצות נחמן שי מתייחס לעמדתה של מדינת ישראל בנוגע למשבר בין רוסיה לארצות הברית, ומגלה לצידה של מי עומדת מדינת ישראל.

"ישראל משקיפה על המצב הזה שיש לו השלכות בין לאומיות ואולי אפילו על אזורנו", אמר שי בראיון ל-FM103. "באופן כללי אנחנו עומדים בצד האמריקני, אבל יש לנו יחסים מצוינים עם רוסיה ועם אוקראינה, וכבר שנים ישראל מנווטת בזהירות באזור באירופה בין רוסיה לבין אוקראינה ונמנעת מלנקוט עמדה. היה את סיפור הפלישה לחצי האי קרים וגם אז ישראל נמנעה מלנקוט עמדה".

השר שי הוסיף והדגיש: "השיקולים מאוד מורכבים. הקפדנו הקפדת יתר בשום אופן לא להופיע כמי שתומך או ברוסיה או באוקראינה. רוסיה היא שכנה שלנו".

בנוגע להצעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לתווך בין רוסיה לאוקראינה, אמר: "לא הייתי נכנס בשום פנים ואופן לזה. לא צריך להתקרב למשבר שאתה לא יכול לצאת ממנו מנצח או זוכה בזכייה בשום פנים ואופן. ישראל צריכה להתרחק מנקיטת עמדה בסכסוך בין שתי המדינות האלה, לשמור על האינטרסים שלה, על היחסים שלה עם רוסיה ואוקראינה. ממש כדאי להתרחק מזה כמה שאפשר".

"אנחנו צריכים להתמקד כרגע באזרחים הישראלים ששוהים על אדמת אוקראינה, הקהילה היהודית באוקראינה והקהילה היהודית ברוסיה", הדגיש שי. "אם ישראל נוקטת בעמדה, זה באופן מידי מקרין על חיי היהודים. כל החלטה שאנו מקבלים פה מקרינה על חיי יהודים בעולם, אנחנו צריכים לשמור על ביטחונם ושלומם".

במקיבל, רב העיר אומן שבאוקראינה, הרב יעקב ג'אן, פרסם אמש (מוצ"ש) קריאה לתיירים הנמצאים במדינה לעזוב את אוקראינה עד ליום רביעי. הרב פנה גם לתושבי המקום והמליץ להם לצאת לחופשה "עד יעבור זעם".

הרב ג'אן כותב כי לאחר התייעצות עם 'דעת תורה' וגורמים נוספים המבינים בנושא הביטחוני הוא הגיע לכלל מסקנה כי: "מי שהוא הינו תייר כאן אז בוודאי עליו לעזוב עד ליום רביעי את אוקראינה.

"ומי שמתגורר כאן עם משפחתו", פנה הרב לתושבי הקבע, "אם בקל לו ויכול לצאת לחופשה עד יעבור זעם - טוב שכך יעשה. אך אותם אלו שקשה להם או שאינם יכולים לצאת מכל סיבה אחרת - ימתינו עד סוף שבוע לראות כיצד יפול דבר".

גם הקהילה היהודית באוקראינה נערכת למלחמה: "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" המאגדת את 160 הקהילות היהודיות בכל רחבי המדינה, נערכת לקראת אפשרות של הסלמה ביטחונית - נוכח החשש הבינלאומי מפלישה רוסית לאוקראינה. ראשי הפדרציה מקיימים שיחות עדכון שוטף עם הממשלה בקייב, שגרירות ישראל באוקראינה וגורמים נוספים בהם אנשי ביטחון.

אמש (מוצ"ש) פרסמה הפדרציה הנחיה, שעיקרה היא להימנע מפאניקה - להיות בכוננות אך לא להתפנות, למעט במקרים חריגים / הומניטריים. בהנהלת הפדרציה אומרים כי "אנחנו ערוכים למגוון תרחישים. בשיחה עם כלל הרבנים, החלטנו פה אחד להישאר באוקראינה עם בני קהילותיהם, כדי לחזק ולסייע כתמיד, גם בתקופה מורכבת זו. במקביל, תגברנו את כמות המתנדבים בכל הערים בסיוע המשותף של הפדרציה ו'הקרן לידידות' כדי שיספקו מזון, תרופות וסיוע נפשי לקשישים, נכים ואנשים הזקוקים לסיוע. הפדרציה מקיימת שיח עם כלל רבני ומנהיגי הקהילות בכל רחבי המדינה ואנו קוראים בהזדמנות זו ליהודי אוקראינה, רוסיה וכל מדינות העולם להתפלל לשלום ושגשוג בין עמי האזור והעולם כולו".

תגיות:רוסיהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה