מצוות

האם מי שלא מאמין בעצמו יכול לקיים את מצוות התורה?

מי שמאמין בעצמו – יכול לפעול, לעשות וליזום, ואפילו לעמוד מול מלאכי השרת! אולם מי שאינו מאמין בעצמו – מה יהא עליו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבותינו מספרים בגמרא במסכת שבת (פ"ח ע"ב), שכאשר עלה משה רבנו למרום לקבל את התורה – התנגדו לכך המלאכים, וטענו כי התורה, חמדה גנוזה, צריכה להישאר אצלם, בשמים, ולא יתכן לתת אותה לילוד אשה, לבשר ודם. משכך, הורה הקדוש ברוך הוא למשה רבנו להשיב תשובה למלכים. בתחילה, חשש משה כי המלאכים ישרפוהו בהבל שבפיהם, אולם הקדוש ברוך הוא הורה לו לאחוז בכיסא הכבוד ולהשיב תשובה. ואכן, משה רבנו הוכיח למלאכי השרת כי דווקא בשר ודם, ילודי אשה, שיש להם יצר הרע – יכולים לקבל את התורה ולקיים אותה.

אכן, שואל הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל: מדוע היה על משה רבנו להשיב תשובה למלאכים? הרי הוא לא עלה למרום מדעתו, אלא הוזמן על ידי הקדוש ברוך הוא לעלות ולקבל את התורה! אם מישהו רוצה להתנגד למתן התורה – עליו לפנות לכאורה אל הקדוש ברוך הוא שהזמין את משה למרום, והקדוש ברוך הוא הינו זה שאמור להשיב לו תשובה, ולא משה רבנו, האורח שהוזמן לקבל את התורה.

אולם מבאר רבי משה מרדכי, כי במעשה זה – ישנו מסר גדול וחשוב עבור כל אחד ואחד מאתנו, וכדי להבין זאת – יש להקדים הקדמה קצרה.

כאשר ביקש יעקב אבינו מעשיו שימכור לו את בכורתו, השיבו עשו ואמר לו (בראשית כ"ה, ל"ג): "הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכורה", ופירש"י במקום: "אמר עשו: מה טיבה של עבודה זו? אמר לו יעקב: כמה אזהרות ועונשין ומיתות תלויין בה, שתויי יין פרועי ראש. אמר עשיו: אנכי הולך למות על ידה, אם כן מה חפץ לי בה?". כלומר: עשו הפסיד את הבכורה, משום שהוא לא האמין שיוכל לעמוד באתגר הכרוך בעבודה לפני הקדוש ברוך הוא, ואפילו לא היה מוכן לנסות ולהתאמץ להשיג את המדרגה הרוחנית הנחוצה לשם כך.

ומה קרה בהמשך? התורה מספרת: "ויבז עשו את הבכורה"... כלומר: בתחילה – עשו דווקא התעניין בעבודה, ולא היה מוכן לוותר עליה, אולם לאחר ששמע מה היא כוללת ומה היא מחייבת – הוא כבר לא האמין שיוכל לעמוד בדרישות שהיא מציבה, ומשכך – ביזה אותה. במקום לחשוף ולמצות את הכוחות והיכולות שלו, ובכך להגדיל את עצמו – הוא עשה את ההיפך: הקטין את העבודה וביזה אותה.

מעתה, נחזור לשאלתנו אודות משה רבנו והמלאכים. מן הדין, אמנם היה הקדוש ברוך הוא צריך להשיב תשובה למלאכים. ובכל זאת, הורה הקדוש ברוך הוא למשה להשיב להם תשובה, בכדי ללמד את משה שמי שרוצה  לקבל את התורה – צריך לדעת להאמין בכוחות וביכולות שלו. רק לאחר שמשה רבנו האמין ביכולותיו, והאמין כי בכוחו להשיב תשובה למלאכי השרת – הוא אמנם היה ראוי ומסוגל לקבל את התורה ולהורידה ממרום.

הרי לנו, עד כמה נחוצה וחשובה היא האמונה של האדם בעצמו, בכוחותיו וביכולותיו. מי שמאמין בעצמו – יכול לפעול, לעשות וליזום, ואפילו לעמוד מול מלאכי השרת! אולם מי שאינו מאמין בעצמו – לא זו בלבד שלא ישקיע את המאמץ הדרוש בכדי להצליח בעבודת ה', אלא שבסופו של דבר, ר"ל, הוא עלול להגיע למצב של מזלזל בעבודתו של מקום!

תגיות:מצוותמלאכי השרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה