טורים אישיים - כללי

"אבל ביבי": אין תחתית שהקואליציה לא תצליח לרדת אליה

רעידת האדמה המשטרתית והתגובות המסעירות בעקבות פרשות פגסוס, ההאשמה המביכה של הקורבן, והצעדים המבורכים של הציבור הדת"ל מול המעללים של מפלגת 'ימינה' לקעקע את יסודות הדת בארץ ישראל. הטור של קובי בורנשטיין

לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

1. אוזן שומעת: החשיפה המטלטלת

בחודש שעבר פורסם תחקיר 'כלכליסט' שהרעיד את אמות הסיפים. משטרת ישראל שתלה תוכנת רוגלה במכשירים של אזרחים חפים מפשע ונקיים מחשד לעבריינות, כדי לעקוב אחר מעשיהם ופעילותם. במשטרת ישראל מיהרו להכחיש את דבר הפרסום וטענו כי לא התגלו כשלים בפעילות המשטרה וביחידת הסייבר 'סיגינט' שהיא מנהלת. גם השר הממונה על הארגון הסתובב באולפנים והכחיש את הפרסומים.

בשבוע שעבר ההכחשות הללו התבררו כחסרות תוכן וגיבוי, כאשר המשטרה בעצמה עדכנה כי לאחר בדיקה נוספת התגלו ממצאים נוספים שלמעשה סותרים את ההכחשות. אז המשטרה אכן משתמשת בתוכנת רוגלה נגד אזרחים, לא ברור סדר הגודל ונגד מי.

השבוע חשף העיתונאי תומר גנון שמות אנשים שהודבקו בתוכנה על ידי משטרת ישראל. בהם אילן ישועה, לשעבר מנכ"ל וואלה; סטלה הנדלר, לשעבר מנכ"לית בזק; אבי ברגר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת; שלמה פילבר, גם הוא לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת; איריס אלוביץ', בת זוגו של שאול אלוביץ', לשעבר בעל שליטה בחברת בזק; וזה לא הסוף.

השמות עוד רבים, בהם איש העסקים רמי לוי, בנו של ראש הממשלה לשעבר, ראשי ערים בארץ, מנכ"לים במשרד האוצר והתחבורה ועוד. "השימוש בכלי, תוכנת הסייבר ההתקפי פגסוס של NSO, לא היה 'מקומי' או כזה שמוגבל למקרים ספורים. 'הכלי' נהפך לאחד הכלים השמישים ביותר בידי המשטרה לאיסוף מודיעין", כותב העיתונאי תומר גנון.

כל בר דעת הבין השבוע, כי האירוע החמור הזה צריך להרעיד את אמות הסיפים ולהוציא את כל אזרחי ישראל לרחובות. ללא בושה ותוך הפרת כל חוק מוסרי ודמוקרטי, אנשי משטרת ישראל - אותו הגוף שאמור להגן עלינו האזרחים, פעלו נגדנו, שוב, בניגוד מוחלט לחוק.

דמויות נוספות שהודבקו בתוכנת הריגול, היו גם אלו שעמדו בראש הפגנות הנכים, אלו שעמדו בראש מחאת יוצאי אתיופיה בישראל, נגד ראשי מחאת האימהות וגם נגד מפגינים מההתנחלויות.

אנשים נוספים שהודבקו בתוכנת הריגול: קרן טרנר, לשעבר מנכ"לית בתחבורה ובאוצר; שי באב"ד, לשעבר מנכ"ל האוצר; אמי פלמור, לשעבר מנכ"לית במשרד המשפטים; יאיר כ"ץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית. גם אבירם אלעד, מנכ"ל חדשות 13 בהווה ומנהל אתר וואלה לשעבר, הודבק בתוכנת הריגול.

כאמור, גם ראשי ערים ומועצות השתתפו בחגיגה בעל כרחם, ובהם: יורם שמעון, יו"ר מועצת מבשרת ציון; ראשת העיר נתניה הגב' פיירברג; ראש עיריית חולון מוטי ששון; וראש עיריית קריית אתא יעקב פרץ.

בנוסף, כפי שדיווחתי בערוץ 14, בין האישים שאחריהם ריגלה המשטרה באופן לא חוקי היו שני ראשי עיר חרדים, שלושה חברי כנסת חרדים - אחד מהם כיהן אז כשר, ושני עוזרים של חברי כנסת חרדים.

ואחרונים חביבים, מי יודע, היו מקורבים לנתניהו. בראשונה, כאמור – בנו אבנר, ואחריו יועצי נתניהו טופז לוק ויונתן אוריך. ההדבקות הללו גם הן נעשו לצורך מודיעין ומבלי להשיג צו בית משפט שיאשר את ההשתלטות בסתר הזאת. לאחר מכן המידע הולבן והוצג כמודיעיני.

 

2. "אבל ביבי": מאשימים את הקורבן

ואם תהיתם, העובדה שנתניהו היה אחד מהיעדים המרכזיים של אנשי המשטרה לא באמת הפריעה לחברי הקואליציה שמיהרו להאשים אותו ואת חברי האופוזיציה בפרשייה החמורה.

רק לפני מספר ימים טען בתוקף השר לביטחון הפנים עמר בר לב כי "‏לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט". השבוע, לאחר שהתבררו ממדי הפרשה, מיהר בר לב להודיע על הקמת ועדת חקירה ממשלתית, תוך שהוא מציין כי הוא "שמח שהחלפנו את הממשלה הקודמת ואנחנו נטפל בשדה החרוך שהותירו לנו ממשלות עבר". כבוד השר בחר להתעלם מהעובדה שהפרשייה החמורה התרחשה גם בזמן כהונתו.

והוא לא סיים בזה. מספר דקות לאחר מכן הוא מיהר להסיט את האש ולשוות לפרשייה פן פוליטי. "‏שיהיה ברור", הוא כתב, "הוועדה, ממשלתית או ממלכתית, תחקור לא רק את מה שפורסם, אלא גם את מה שעדיין לא פורסם. נבדוק אם גורמים פוליטיים עמדו מאחורי הפריצה לטלפונים של גנץ, של סער ושל פוליטיקאים נוספים".

ובר לב לא לבד. גם השרה מרב מיכאלי מיהרה להאשים את נתניהו, שכזכור, הוא אחד מהנפגעים המרכזיים בפרשה. "‏בתקופת נתניהו הדמוקרטיה שלנו נפגעה פעם אחר פעם, פרשת NSOהיא אחת הפרשות החמורות ביותר, והבוקר מתבררים היקף וחומרת המעקבים", כתבה מיכאלי. "הנזק, הן לאזרחיות ולאזרחים והן לאמון במערכת, הוא אדיר. חובתנו כממשלה לעשות הכול לשמירה על הדמוקרטיה שלנו ולהחזיר את אמון הציבור בשלטון החוק, וכך נעשה".

ומי שהצטרף לחגיגת זריקת האשמה, הוא שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד שמיהר להדגיש: "‏אני רוצה להדגיש עוד דבר מול כל הספינים: הנחקר הראשון של ועדת החקירה צריך להיות אמיר אוחנה. יש דבר כזה אחריות מיניסטריאלית. זה קרה במשמרת שלהם. הם צריכים לתת תשובות לציבור". אלא שאוחנה נכנס לתפקיד רק במאי 2020, שלוש שנים אחרי שהחלו המעקבים, ותקופה ארוכה אחרי שנערכו המעקבים שנחשפו בתחקיר. את המפכ"ל באותה התקופה רוני אלשיך, לפיד משום מה לא קרא לחקור.

ואוחנה מצידו לא נשאר חייב. בנאום על דוכן המליאה קרא אוחנה לכיוונו של לפיד "‏דחליל חליפי נבוב שכמוך, אין לי שום בעיה להיות הראשון שיעמוד לחקירה, כי אין לי מה להסתיר. לא מאמין? בוא נלך שנינו לפוליגרף: אני על NSO, ואתה על השיחות עם נוני מוזס (המו"ל של 'ידיעות אחרונות') שהשחרת ביומן כדי שלא יתגלו".

כי כן, אין תחתית אליה הם לא יצליחו לרדת. גם כשנחשפת פרשייה כל כך חמורה שאמורה לאחד את הקואליציה והאופוזיציה נגד המשטרה, גם כשברור לעין כל שנתניהו הוא אחד מהנפגעים המרכזיים בסיפור, גם אז התשובה האוטומטית תהיה "אבל ביבי". רק נזכיר, שכשנתניהו רמז על שחיתות בצמרת המשטרה וכשאוחנה קרא לבדוק את התנהלות הפרקליטות, הם היו הראשונים לצווח "מות הדמוקרטיה".

 

3. בחזית המערכה: הציבור הדת"ל

וכשמגיע מגיע. מזה למעלה מחצי שנה מוכיחים המכונים 'בני הציונות הדתית' פעם אחר פעם שכשעם ישראל נקרא לדגל - הם מתייצבים.

ביום שני התקיים אירוע השקת השדולה לחיזוק ושימור הזהות היהודית של המדינה, לראשונה בכנסת ישראל. האירוע בראשות יו"ר מפלגת נעם חה"כ אבי מעוז, שציין בדבריו כי "המושג ההפוך מהמדינה היהודית, זה 'מדינת כל אזרחיה'. תרבות הפוסט מודרנה רוצה למחוק את הזהויות. החל מהזכות האישית, עבור לזהות המשפחה וממשיך בטשטוש זהות הלאום. אני שומר את תעודת הזהות שלי שבה כתוב הלאום יהודי. לא מוכן להחליף את תעודת הזהות. המטרה הבאה שלהם היא למחוק את הזהות היהודית של המדינה. אנחנו נילחם נגד כל הרפורמות הללו, שפוגעות ברבנות הראשית ומטשטשות את הזהות שלנו".

לדבריו, "חיזוק ושימור הזהות היהודית של המדינה מתבטא גם בשמירה על הכותל, מקום קודשנו. היחס למסתננים גם הוא קשור לזהות היהודית של המדינה, וזה מה שנעשה במסגרת השדולה".

חה"כ דודי אמסלם הוסיף אף הוא כי השדולה שהקים מעוז היא "אחת השדולות החשובות ביותר בכנסת ישראל. המצב במדינה מוכיח שחייבים שתהיה שדולה כזאת. זה באמת מחמם את הלב שיש כאלה שמבינים את המשמעות של המלחמה הזאת".

וזה לא מסתכם בזה. ביום שלישי יצאו בפעם השנייה אלפי בני המגזר הדת"ל ללמעלה ממאה צמתים מרכזיים ברחבי הארץ כדי להפגין נגד הממשלה ונגד גזרותיה. המחאה הזו מצטרפת לעשרות מחאות דומות שנערכו בתקופה האחרונה, הגדולה שבהן בהשתתפות למעלה מ-30 אלף איש.

רק ביום ראשון שעבר הגיעו למעלה מ-2,500 בחורי ישיבות וילדי תלמודי התורה מהציונות הדתית לצעדת מחאה נגד השר כהנא ונגד הגזרות בנושאי הדת.

ובכלל, המאבק שלהם למען תורת ישראל, ארץ ישראל ועם ישראל, מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש. כי כשצריך לקום ולהיאבק, הם הראשונים לעשות זאת – ונותנים את תשובת המשקל שלהם למעללים של נציגי 'ימינה' המנסים, כביכול, לייצגם.

פורסם לראשונה בשבועון "כפר חב"ד"

תגיות:משטרת ישראלפגסוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה