חדשות בארץ

האסון באגוז: קצינים יודחו, קידומו של מפקד היחידה יעוכב

צה"ל פרסם את ממצאי התחקירים של אסון הירי בשוגג ביחידת אגוז בו נהרגו רב-סרן איתמר אלחרר ורב-סרן אופק אהרון ז"ל. הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט להדיח קצינים מהיחידה ולעכב את קידומו של מפקדה

אהרון (מימין) ואלחרר ז"ל (תמונות: דובר צה"ל)אהרון (מימין) ואלחרר ז"ל (תמונות: דובר צה"ל)
אא

צה"ל פרסם הערב (שני) את ממצאי התחקירים של אסון הירי בשוגג ביחידת אגוז, בו נהרגו רב-סרן אופק אהרון ורב-סרן איתמר אלחרר ז"ל. לאחר שקיבל לידיו את הממצאים, החליט הרמטכ"ל אביב כוכבי להדיח קצינים מהיחידה. מפקד אגוז, סגן-אלוף א', לא יודח אולם קידומו יעוכב בשנתיים. ממצאי התחקירים ומסקנות ועדת המומחים שהוקמה לבחינה מערכתית והפקת לקחים הוצגו בפני משפחות אלחרר ואהרון.

התקרית הטרגית אירעה ב-12 בינואר, בסמוך למחנה נבי מוסא. מהתחקירים, שממצאיהם פורסמו הערב על ידי צה"ל, עלה כי מקורו של האירוע ביוזמה פיקודית, כחלק מהגנה מפני גניבות ועל מנת לשמור על אמצעי הלחימה של היחידה, בשעה שעסקה במטווחים בנבי מוסא. על פי הממצאים, אלחרר ואהרון ז"ל נפגעו ונהרגו מאש כוחותינו שנורתה בידי מפקד צוות ביחידה, סגן נ', וכי נורתה גם אש מצדם.

עוד עולה, לא ניתן לקבוע בוודאות מי פתח ראשון בירי. נמצא כי איתמר ואופק ז"ל נהרגו במהלך ההיתקלות ולא ניתן היה להצילם. הגורם הישיר למותם של הקצינים הוא ירי שביצע סגן נ', כתוצאה מטעות בזיהוי ומצבו התודעתי שהובילו אותו לתחושת סכנת חיים.

לאירוע תרמו גורמים נוספים – יציאתו של מפקד הצוות למשימה לבד, ללא אישור וללא תיאום, ותוך שהוא חוצה את גבול הגזרה, וגם יציאתם של מפקדי הפלגות באופן שאינו מקצועי דיו.

בצה"ל ציינו, כי "יחידת אגוז הינה יחידה מובחרת ואיכותית, העושה לילות כימים בפעילות מבצעית להגנת המדינה וראויה להערכה רבה על הישגיה. עם זאת, ממצאי התחקירים מלמדים כי לצד רף הלחימה הגבוה ורוח הדבקות במשימה, לא הייתה ביחידה מודעות מספקת לצורך להתייחס לכל משימה, גם כזו המתקיימת בשגרה או בשטח אימונים, כאל משימה צבאית לכל דבר ועניין, ובוודאי כשהמשימה כוללת שימוש בנשק, ותוך עמידה ברף המצופה של תכנון, תיאום, פיקוד ושליטה".

בעוד ועדת המומחים בראשות אלוף (במיל') נעם תיבון מצאה פערים בניהול השגרה בשבוע האימון ביחידת אגוז, בבדיקה שערכה יחידת מבקר צה"ל ביחידות אחרות לא נמצאו חריגות בשגרת הפעילות. מהתחקירים עולה כי האירוע לא התרחש בשל בעיית אבטחה בשטחי האימונים ולא בשל פערים בהוראות הפתיחה באש. כמו כן, הוועדה מצאה כי בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנת 2021, נקט צה"ל בפעולות רבות שנמצאו כיעילות למניעת גניבות אמצעי לחימה בשטחי האימונים, דבר שהוביל לירידה משמעותית בגניבות בצה"ל.

לאור ממצאי התחקירים ומסקנותיהם, החליט הרמטכ"ל על ביטול מינויו של מפקד היחידה, סגן-אלוף א', לתפקיד מח"ט 3 (אלכסנדרוני) ועל עיכוב קידומו בשנתיים. סגן מפקד היחידה, רב-סרן ר', יסיים את תפקידו ולא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד פלגה ב', רב-סרן י', יסיים את תפקידו ולא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד הצוות בפלגה ב', סגן נ', יסיים את תפקידו ולא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידות לוחמות לצמיתות. סמל-ראשון ג', לוחם ביחידה, יודח מלחימה.

לצד החלטות אלה, הנוגעות ישירות באירוע הקשה, קבע הרמטכ"ל כי אין להסתפק במסקנות אישיות וכי יש לנקוט פעולות מערכתיות נרחבות למניעת מקרים מסוג זה. לאור זאת, הוא הורה על מספר מהלכים מערכתיים בכלל יחידות צה"ל, שמטרתם לעקור מן השורש נורמות פסולות שהביאו לתקרית הטרגית ביחידת אגוז ולהטמיע את הלקחים הנדרשים.

כוכבי הנחה כי בכלל יחידות צה"ל תיעצר שגרת הפעילות למשך שבוע, לצורך הטמעת 'סדרי בראשית' (פקודות ונהלים המגדירים את יסודות ההתנהלות הרצויים בשגרה, באימונים ובמבצעים). מטרת שבוע 'סדרי בראשית' תהיה ללבן מהיסוד את כלל נהלי השגרה, נורמות התכנון, אופן שילוח וביצוע של משימות ואת אופן מימושן של ההוראות והפקודות. כמו כן, הנחה הרמטכ"ל על הטמעת פרק ניהול שגרת יחידה בכל הקורסים וההכשרות.

"מדובר באירוע קשה וחמור ביותר שניתן וצריך היה למנוע אותו", אמר הרמטכ"ל. "האירוע נבע מליקויים במקצועיות, מאי-קיום פקודות, ובראש ובראשונה מטעות חמורה בשיקול הדעת". עוד הוסיף כי "מקצועיות והקפדה על ביצוע הפקודות כלשונן הן שני צדדים של אותו מטבע, והן המאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם. מקצועיות ומשמעת הן גם הבסיס ליוזמה. אנו מחויבים בכל משימה להקפיד קלה כבחמורה על תכנון זהיר וקפדני של כל שלב וכל פרט במבצע, באימון ובכל פעילות בשגרה, תוך איתור מראש של נקודות כשל ותורפה העלולות להביא לתקלות. אל לנו להתפשר ולו במעט על בטיחותם, בריאותם וחייהם של חיילינו".

תגיות:אביב כוכבייחידת אגוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה