מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה מברכים על לחם מקמח עדשים? למה היהדות הולכת לפי האמא? והאם מותר לדבר לשון הרע על פוליטיקאים?

מקבץ שו"ת 209 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ו' אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ברצוננו לקנות מיטה, כלומר שני מזרונים נפרדים אך באותה המסגרת, ולשים באמצע קרש חוצץ לגובה, כדי להפריד לחלוטין. מיטה יהודית המתרחקת לא מתאימה לנו, ניסינו את זה בעבר וזה היה מאוד לא נח ומסרבל בימים המותרים, מה גם שלא מצאנו משהו לטעמנו. האם הפתרון עם הקרש יעיל? נשים כל גובה מחיצה שצריך. והאם זה לכתחילה?

אין להתיר את הדבר. יש להפריד את המיטות למרות כל הקושי.

*  *  *

2. אשתי מכינה לחם כמו לאפה מקמח עדשים, רציתי לדעת בבקשה מה מברכים, שהכל או אדמה?

יש לברך עליו שהכל.

מקורות: ראה שלחן ערוך (סימן ר"ח סעיף ח') ומשנה ברורה שם.

*  *  *

3. מהי העמדה כלפי העלייה מברית המועצות? מקומות עבודה רבים נתפסו על ידם והרבה יותר קשה להתפרנס בכבוד, ערך הדירות עלה משמעותית, קשה להקים משפחה ובית כשר, ואני רואה את זה לא מעט באשמת העלייה הרוסית. אבל המדינה טוענת שהם "הצילו" אותנו. כמו שהצבא "מציל" אותנו והחילונים "מצילים" אותנו. לקדוש ברוך הוא, לדעתם, אין צד בעניין. מהי העמדה כלפי העלייה הרוסית?

כל יהודי רוסיה וכל ברית המועצות לשעבר יש להם זכות לעלות לארץ ישראל כמו לכל יהודי ואין לנו כל חלק בארץ יותר מהם, בוודאי מצוה גדולה היתה לעלות את היהודים האלו לארץ ישראל.

אולם גם ערב רב עלו עימם, אלפי ורבבות גויים שנכנסו לפה בזיופים או בניצול חוק השבות הלא מתוקן, עליהם אכן יש להתאונן על מה ולמה נכנסו לארצנו הקדושה ולהתפלל שהם יחזרו מהיכן שבאו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

4. אני עובדת כמטפלת ועוזרת בבית. לפעמים מבקשים ממני לעשות כלים ולפעמים אני רואה שיש קליפות של ירקות שאני לא יודעת מאיפה קנו אותם. האם זה בעייתי מבחינת מצוות שנת שמיטה?

אין לך לחשוש אם את לא יודעת בוודאות שזה קדוש בקדושת שביעית.

*  *  *

5. למה היהדות הולכת לפי האמא ולא לפי האבא?

המקור לכך שהיהדות של הילדים נקבעת לפי האם ולא לפי האב, הוא ממה שכתוב בתורה (דברים פרק ז' פסוקים ג'-ד') "ולא תתחתן בם בתך לא תתן לבנו ובתו לא תקח לבנך, כי יסיר את בנך מאחרי ועבדו אלהים אחרים".

והנה בפסוק יש שני אופני חיתון: בת ישראל עם גוי ובן ישראל עם גויה, אולם הפסוק מסיים "כי יסיר את בנך מאחרי" שזהו רק על האופן שבו הגוי מתחתן עם בת ישראל, ולכאורה הפסוק היה צריך לדבר גם על האופן שבו בן ישראל מתחתן עם גויה ולומר "כי תסיר את בנך".

אלא מכאן למדו בגמרא מסכת קידושין (דף סח עמוד ב', וברש"י שם) שבנך הבא מישראל קרוי בנך, ואין בנך מן העובדת כוכבים קרוי בנך אלא בנה, ולכן התורה רק אומרת "כי יסיר את בנך", שזהו האופן שבו בת ישראל מתחתנת עם גוי, שאז הבן שלה הוא יהודי, ואביו הגוי יסיר אותו לעבוד אלהים אחרים. אולם התורה לא אומרת "כי תסיר את בנך", היינו האופן שבו גויה מתחתנת עם יהודי, כיוון שהבן שייוולד להם הוא לא בגדר בנך, היות שהוא גוי.

*  *  *

6. מדוע כתוב שגיהינום זה 12 חודש, הרי אין שם זמן? (כשאין חומר אין זמן - כשאין חומר אין זמן) כמו כן כף הקלע.

שאלה טובה ונכונה, ראה את הנאמר כאן

*  *  *

7. אנחנו 4 נפשות בבית, 2 ילדים ו 2 מבוגרים. אנחנו קונים חלה אחת וחותכים אותה ל 2 לברכה בערב שבת. האם חייב לברך על 2 חלות שלמות? אנחנו לא מסיימים אפילו חלה אחת במהלך כל השבת. אם נקנה 2 חלות אנו נאלץ לזרוק כל פעם חלה 1 שלמה.

צריך לברך על שתי חלות שלמות בכל סעודה שאוכלים בשבת (שלחן ערוך ורמ"א סימן עד"ר סעיף א', ורמ"א סימן רצ"א סעיף ד'). נסו למצוא חלות קטנות, כדי שלא תיאלצו לזרוק אחת מהן.

*  *  *

8. מה מברכים על סלט פירות?

אם רוב הסלט הוא פרי העץ, יש לברך העץ. ואם הרוב פרי האדמה, יש לברך האדמה (ראה משנה ברורה סימן ריב סק"א ושער הציון סק"ב וביאור הלכה ד"ה אם העיקר).

והיינו דווקא כשהם מעורבים יחד, ותערובת נקראת כל שהדרך לאוכלם יחד בכף אחת, אבל אם אוכלים כל חתיכה בפני עצמה, אין זה תערובת, ויש לברך על כל אחד בנפרד (הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל, הובא בספר שלמי ברכה עמוד תקנב, והרב נסים קרליץ זצ"ל, הובא בספר חוט שני הלכות ברכות עמוד רי"ט).

אמנם יש לציין שלפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אם שניהם ניכרים לעין, לא הולכים בזה אחר הרוב, אלא יש לברך על כל אחד ואחד ברכתו הראויה לו (חזון עובדיה הלכות ברכות עמוד קמ"ג).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

9. יש לי שאלה בנוגע ללשון הרע. שמעתי כל מיני משפטים, שקשורים לראש ממשלה, חברי כנסת, תקשורת ועוד, כל מיני שקשורים לאנשי טלוויזיה. המשפטים האלה כמו: "לא מנהלים את המדינה כמו שצריך", וכו'. רציתי לשאול, מה ההלכה של זה? האם האנשים האלה שמדברים עליהם זה לשון הרע כמו כל אדם אחר, או כיוון שמדובר באנשי ציבור שמובילים את המדינה אז זה לא לשון הרע?

אין חשש לשון הרע לומר שראש הממשלה או שר פלוני וכיוצא באלו, טוב או לא טוב וכדו'. אין להיכנס לחייו האישיים ולדבר לשון הרע בעניינים אלו, אבל את ההתנהגות הציבורית של ראש הממשלה או חבר הכנסת ודאי שיש לבקר או לתמוך לפי העניין, וודאי שאין כל חשש לשון הרע כלל.

*  *  *

10. האם יש בעיה לכבס ולגהץ בראש חודש?

א. נשים נוהגות שלא לעשות מלאכה בראש חודש, לפי לא פרקו נזמיהן לעגל ניתן להם ראש חודש ליום טוב (יעויין שלחן ערוך אורח חיים סימן תי"ז סעיף א' ומשנה ברורה סק"ג), ומטעם זה נמנעות מלעשות כביסה בראש חודש.

אמנם דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה הלכות חנוכה (עמוד רמ"ט) שמותר לנשים לעשות כביסה במכונה אוטומטית בראש חודש, כיוון שאין בזה טרחה כלל. ע"ש.

ב. גם לנשים מותר לגהץ בגדים בראש חודש, כי זה לא חמור יותר מחול המועד שמותר לגהץ בו בגדים (חזון עובדיה שם עמודים רמ"ט-ר"נ, והביא שכן כתב גם בספר ראש חודש עמוד רס"א בשם הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל).

תגיות:לשון הרעמקבץ שו"תלחם מקמח עדשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה