חדשות בארץ

לפיד לבנט: הקמת אביתר תפגע ביחסים עם ארצות הברית

במכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, הזהיר שר החוץ יאיר לפיד כי קידום המתווה להקמת היישוב אביתר בשומרון עלול לפגוע ביחסים עם ארצות הברית ולאיים על יציבותה של הקואליציה

(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

שר החוץ יאיר לפיד הזהיר את ראש הממשלה נפתלי בנט, כי קידום המתווה להקמת היישוב אביתר שבשומרון עלול לפגוע ביחסים עם הממשל האמריקני ולהוביל לתגובה קשה מצד הקהילה הבינלאומית. על פי הדיווח הבוקר (חמישי) ב'הארץ', במכתב ששיגר לבנט רמז לפיד כי הקמת היישוב עלולה גם לחולל משבר פוליטי שיערער את יציבותה של הקואליציה.

במכתב, שעותק ממנו הועבר ללשכת היועמ"ש, ציין לפיד כי לא היה שותף לדיונים בסוגיית אביתר שקיימו בשבועות האחרונים שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד: "כל צעד ליישום המתווה האמור, אשר כידוע לא נעשה בהתייעצות עמי ולא על דעתי, כולל עצם ההכרזה על אדמות מדינה או הוצאת צו תכנון מיוחד, עלול לגרור השלכות מדיניות חמורות ופגיעה ביחסי החוץ, בראש ובראשונה מצד ארצות הברית, והדבר כבר הובהר על ידי הממשל האמריקני בדרגים בכירים".

"צעדים מסוג זה יעבירו מסר לקהילה הבינלאומית כי בכוונת ממשלת ישראל לא רק לפעול לקידום המתווה, אלא גם לזרז את ההליך באופן חריג ועל חשבון טיפול מקובל בעררים נגד ההכרזה, באופן שלהערכתי יחייב תגובה בינלאומית שאינה מתיישבת עם האינטרס הישראלי. להערכתי הדבר יגרום נזק ממשי במסגרת המערכה המשפטית-מדינית המתעצמת בפני פורומים בינלאומיים, תוך ניצולו לקידום קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל ובאופן שיקשה עלינו לגייס ידידים לצידנו במאבק נגד קמפיין זה. כל זאת מבלי להתייחס לסיכונים להסלמה ולשמירת היציבות בשטח הכרוכים ביישום המתווה, כפי שכבר צוין על ידי גורמי ביטחון בפני בית המשפט העליון".

מלשכתו של לפיד נמסר בתגובה כי "מתווה אביתר נמצא בדיונים משפטיים. תפקידו של שר החוץ הוא לוודא שלא ייגרם נזק ליחסי החוץ של ישראל, לעוצמתה המדינית ולקשריה עם ארצות הברית. תפקידו כראש הממשלה החליפי הוא לשמור על שלמות הקואליציה".

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, הגיב בחריפות על הפרסום ב'הארץ', ואמר כי "הניסיון של לפיד להשתמש בתירוץ השחוק של ארצות הברית כדי למנוע את קיום ההסכם להסדרת אביתר הוא ציני ופתטי. הנסיון 'לחמם' ולהדליק את הגזרה מול ארצות הברית מראה על פוליטיקה צינית ללא שום אחריות".

"היישוב אביתר יקום כי הסכמים יש לכבד", הוסיף דגן. "הציונות לא מתה ב-2022 – צריך לבנות את ארץ ישראל. לפיד, הציונות של העם תנצח את הציניות שלך".

כזכור, אתמול דווח כי היועץ המשפטי לממשלה היוצא, אביחי מנדלבליט, אישר ביומו האחרון בתפקיד את המתווה להקמת אביתר. מתווה הפשרה להסדרת היישוב, שנחתם בתחילת חודש יולי בין המתיישבים שעלו אל הקרקע לבין הממשלה, הביא לפינוי היישוב מרצון ולהצבת כוח צבאי במקום. סקר קרקע שערך המנהל האזרחי באדמות אביתר העלה, כי כ-60 דונם מהשטח הינם אדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב חדש. על פי המתווה, במקום אמורה לקום ישיבה ובהמשך המדינה אמורה לאפשר נוכחות קבע אזרחית.

השלבים הבאים בדרך להסדרת הישיבה הינם הכרזה על השטח כאדמות מדינה והוצאת צו תכנון מיוחד – צעדים שנמצאים בסמכותו של שר הביטחון. לאחר ההכרזה על השטח יתאפשר פרק זמן של 45 יום להגשת עררים משפטיים.

מעבר להיבט המשפטי, סוגיית אביתר מהווה כאמור מוקש פוליטי עבור הקואליציה. במפלגת העבודה ובמרצ הבהירו, כי הם מתנגדים להקמת היישוב. "מרצ תתנגד לכל ניסיון להקמת התנחלויות חדשות, עניין שנמצא גם בבסיס ההסכמה שהביאה להקמת הממשלה", אמרו במרצ. "קידום התנחלות מבודדת בלב הגדה, בעלויות של מיליוני שקלים, יפגע בסיכוי להשיג הסדר מדיני ובביטחון של חיילי צה"ל ואזרחי ישראל. זה הדבר האחרון שישראל צריכה".

במפלגת העבודה אמרו: "הממשלה שלנו חייבת לעסוק בעליית המחירים החדה ובסיוע כלכלי הדחוף לאזרחי ואזרחיות המדינה. במקום זה, בוחרים מספר מצומצם של חברי ממשלה לקדם מאחזים בלתי חוקיים שפוגעים במדינת ישראל ובביטחון ישראל. מי שמעוניין בקואליציה יציבה ומתפקדת, שיפעל לפי הסיכומים. מדינת ישראל לא תסלח למי שיפקיר את ביטחונה לטובת מהלכים חד צדדיים והרסניים".

תגיות:יאיר לפידנפתלי בנטאביתר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה