חדשות בארץ

יום השואה הבינלאומי | יו"ר הכנסת אמר קדיש מתוך סידור ששרד את השואה

יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר "קדיש" מתוך סידור תפילה ששרד את השואה, ונשא נאום היסטורי בפרלמנט הגרמני בברלין

  • כ"ה שבט התשפ"ב
לוי בפרלמנט הגרמני (צילום: בועז ארד)לוי בפרלמנט הגרמני (צילום: בועז ארד)
אא

היום (חמישי) מצוין ברחבי העולם יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא נאום היסטורי בפרלמנט הגרמני בברלין.

"דווקא כאן, בית הפרלמנט הגרמני, אפשר לתפוש, ולו במעט, את היכולת של האדם לנצל את הדמוקרטיה כדי להביסה. זהו מקום בו האנושות מתחה את גבולות הרוע, בו אובדן הערכים הפך מסגרת דמוקרטית לעריצות גזענית ומפלה", אמר יו"ר הכנסת.

''עבותות הזיכרון הללו כורכות יחד את העמים שלנו, הישראלי והגרמני. ולצד הזיכרון – התקומה. ב-80 שנה אלה הצלחנו לקום מתוך טראומה לאומית היסטורית ולהיבנות מחדש, שתי אומות שעברו מסע יוצא דופן, בדרך לפיוס ולביסוס הקשרים והידידות האמיצה.

"שישה מיליון היהודים שנרצחו בשואת אירופה, הם גם שישה מיליון סיפורים על חיים שיכלו להיות" - אמר יו"ר הכנסת בנאומו בפרלמנט הגרמני והודה לשורדת השואה אנגה אורבאכר: "תודה לך שאת חולקת איתנו ועם העולם את סיפורך, למען זכרון השואה בדורות הבאים".

עם סיום דבריו אמר לוי קדיש, כשדמעות חונקות את גרונו. הקדיש, לעילוי נשמתם של ששת מיליוני הנספים, נאמר מתוך סידור ששרד את השואה. הסידור שימש נער יהודי תושב גרמניה בחגיגות בר המצווה, ב-22 באוקטובר 1938, רגע לפני פרעות "ליל הבדולח".

בנוסף, שורדת השואה אינגה אורבכר נשאה אף היא נאום, וסיפרה לחברי הפרלמנט את סיפורה וכיצד נשלחה בגיל 7 בלבד למחנה הריכוז טרזניישטאט.

בתוך כך, שגריר ארה"ב בישראל, תום ניידס, הדליק נר לזכרם של הנספים בשואה. לאחר הדלקת הנר אמר: "המאבק בהכחשת השואה בעדיפות עליונה עבורי ועבור הנשיא ביידן. אנחנו רואים עלייה באנטישמיות בכל רחבי העולם, אפילו בארצנו - רק לפני 12 ימים התמודדנו עם אירוע טרור בבית כנסת בארה"ב, יש לנו הרבה עבודה לעשות".

תגיות:השואהמיקי לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה