היסטוריה וארכיאולוגיה

ממצא ארכיאולוגי בהר עיבל שבשומרון: קמיע מסתורי בכתב עברי קדום

קמיע בכתב עברי קדום, ועליו חרוטה האות א' בעברית עתיקה, נמצא במהלך חפירות ארכיאולוגיות בסמוך ל"מזבח יהושע", בהר עיבל שבשומרון

  • כ"ד שבט התשפ"ב
(צילום: רועי חדי / דוברות שומרון)(צילום: רועי חדי / דוברות שומרון)
אא

קמע עופרת עתיק, ועליו כתב עברי קדום, נמצא בין שאריות החפירה שבוצעה באתר הארכיאולוגי בהר עיבל שבשומרון. על הקמע חרוטה האות א' בעברית עתיקה, וסימון המזכיר פרח לוטוס.

החוקרים טרם סיימו את המחקר בנושא בכדי להבין מה מקורו. הקמיע נמצא במקום בו גילו הארכיאולוגיים את "מזבח יהושע", מזבח שבנייתו מיוחסת ליהושע בן נון שבנה אותו לאחר כניסת בני ישראל לארץ כמתואר בתנ"ך.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אומר כי הממצא החדש מעיד על הקשר העמוק של העם היהודי לשומרון: "הממצאים החדשים שנחשפו בהר עיבל מוכיחים שוב ושוב את הקשר העמוק והבלתי ניתן לניתוק בין העם היהודי לשומרון ולארץ ישראל בכלל. גילוי מזבח יהושע ע"י הארכיאולוג פרופ' אדם זרטל ז"ל, הוא אחד הגילויים המשמעותיים ביותר בתולדות הארכיאולוגיה בארץ ישראל.

"לצערנו הרשות הפלסטינית יחד עם שותפים מאירופה ומהשמאל הקיצוני מנסים למחוק יום יום את ההיסטוריה של העם היהודי בשומרון, רק לאחרונה היתה פגיעה נוספת באתר של מזבח יהושע, הממשלה חייבת לקחת אחריות מלאה על האתרים ההיסטוריים והחשובים האלו בשומרון, לשמור עליהם ולפתח אותם", אמר דגן.

החוקר צבי קניגסברג, שסייע לפרופ' זרטל ז''ל בחפירות במזבח יהושע, סיפר כי לאחר החפירה הם השאירו ערמות רבות של עפר שנחפר מהמקום. כיוון שידעו שבערמות עשויים להיות ממצאים יקרי ערך, הם העבירו את הממצאים למקום בטוח על מנת שייבדקו.

אחד הפריטים שהתגלו הוא הקמיע המסתורי, מדובר בקמע זעיר עשוי עופרת, בגודל 2X2 סנטימטרים בלבד. הקמיע היה אטום כמו צדפה, ונצפו בו חריצים רבים. אחד החריצים נראה כמו ראש פר, שהוא 'אלף', האות הראשונה באלפבית העברי. סימון נוסף שנמצא בקמע נראה דומה לפרח לוטוס, תמונה חשובה במצרים העתיקה.

קניגסברג הסביר שבהמשך תבוצע בחינה מדוקדקת של לוחות הגבס שהתגלו בתוך המזבח. מרתק יהיה לבחון את הלוחות בטכנולוגיות שעדיין לא היו זמינות לנו בזמן החפירות, כמו מכשירי אינפרא-אדום מתוחכמים, שעשויים לחשוף כתיבה. פעולה שמוזכרת במקרא בנוגע למזבח יהושע".

השאלה של ח"כ עמיחי שיקלי שהשתיקה את חברי הרשימה המשותפת. צפו:

(קרדיט: ערוץ כנסת)
תגיות:ארכיאולוגיהממצאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה