חדשות בארץ

"כניעה מוחלטת", "המשך אוסלו": תגובות סוערות לסוגיית חאן אל אחמר שיפונה, ויוקם מחדש

המתחם הבלתי חוקי, חאן אל אחמר, יפונה ויוקם מחדש 300 מטר בסמוך. במערכת הפוליטית תוקפים

  • כ"ד שבט התשפ"ב
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

חאן אל אחמר, מתחם מגורים בדואי בלתי חוקי, יפונה ויוקם מחדש כ-300 מטר מהמקום שבו הוא נמצא כרגע - כך מדווח עמית סגל בחדשות 12. לדבריו, זוהי החלטת מערכת הביטחון והמל"ל לקראת הדיון המכריע בבג"ץ בתחילת מרץ.

חאן אל אחמר נמצא בסמוך לכביש 1, בין כפר אדומים למישור אדומים. בג"ץ אומנם קבע שהמבנים במקום אינם חוקיים ואישר צווי הריסה נגדם, אך דבר זה לא נעשה עד כה בממשלות הקודמות, שנכנעו ללחצן של מדינות זרות. בספטמבר אישר בג"ץ דחייה נוספת של חצי שנה בהכרעה על הפינוי, תוך שהוא מבקר את העובדה שהסוגיה טרם נפתרה: "שוב חוזר הניגון – והוא צורם".

ב-6 במרץ יתקיים דיון מכריע בבג"ץ, וכהכנה אליו החליטו במערכת הביטחון לפנות את המתחם, ולהקים אותו מחדש, כ-300 מטרים מהמקום שבו הוא נמצא כיום. על פי ההחלטה, שתבוא בקרוב לאישור הקבינט, המתחם ייבנה על אדמות מדינה.

בקבינט, הצפוי לאשר את העסקה, יושבים אנשים שביקרו בעבר את ממשלת נתניהו על חוסר המעש שלה בנושא. ראש הממשלה בנט טען לפני הבחירות האחרונות כי "נתניהו נשבע שיפנה את חאן אל אחמר, והיום זו כבר עיר קטנה". שר המשפטים גדעון סער, שסייר במקום בעבר, טען כי חאן אל אחמר, כמו בשטחי C בכלל, צריך לשאול שאלה פשוטה: מי בעל הבית? ישראל או הרשות הפלסטינית, הפועלת בסיוע האיחוד האירופי כדי לקבוע עובדות בשטח?.

בצלאל סמוטריץ' הגיב בחריפות: "אם תהיתם למה ברעמ ובמרצ שותקים על הדיווח היום על חיבור חשמל להתיישבות הצעירה אז זה פשוט, כי בתמורה בונים את המדינה הפלסטינית. גם חיבור חשמל למאחזים פלסטינים בלתי חוקים בשם האיזון, וגם הסדרת חאן אל אחמר במרחב האסטרטגי של כביש 1 מירושלים - ים המלח. איוולת ציונית אסטרטגית שלא תסולח".

"אין קו אדום שממשלת בנט-שקד-עבאס לא תחצה ואין ערך שהיא לא תמכור לשם שרידותה הפוליטית", המשיך סמוטריץ'. "הסדרת חאן אל אחמר באותו מרחב אסטרטגי שבין ירושלים לים המלח איננה רק עוד הפרת הבטחת בחירות של בנט ושקד, אלא איוולת לאומית, ציונית וביטחונית אסטרטגית, ופגיעה אנושה בריבונותה של ישראל.

"בנט ושקד מקפלים את ישראל בפני לחץ אירופאי צבוע ומממשים בידיים את תכניותיה האסטרטגיות של הרשות הפלשתינית ליצירת רצפים טריטוריאלים ערבים ולקטיעת רצף ההתיישבות הישראלית, בדרך להקמת מדינת טרור פלשתינית בלב ארץ ישראל.

"זהו פרס לטרור, פרס לעבריינות, פרס לאבו-מאזן על הגשת התביעה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג ומכה אנושה להתיישבות ולציונות", ממשיך סמוטריץ'. "שום מהלך ציני של תשלום מס שפתיים לטובת ההתיישבות לא ילבין את החטא הזה, שמשלים את תהליך המעבר של בנט, שקד ושותפיהם עמוק לזרועות השמאל של אוסלו.

ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, הגיב אף הוא בחומרה: "ממשלת ישראל נותנת יד להשתלטות הבדואית", אמר. "הממשלה נכנעת ומקימה יישוב בדואי חדש בלב השטח לתושבים שבאו והשתלטו עליו. בכך, הממשלה מעניקה פרס למשתלטים העבריינים על אדמות הלאום ומעבירה מסר כי העבריינות משתלמת וזו הדרך להקים כפרים בדואים מוכרים.

"במקום לפנות את המקום ולהציע מגורים במקומות מיושבים בסביבה, ממשלת ישראל נותנת יד להשתלטות הבדואית ומשתפת איתה פעולה", סיים גנץ.

בתנועת רגבים שהגישה את העתירות לפינוי חאן אל אחמר במהלך העשור האחרון, מגיבים בחריפות. מאיר דויטש, מנכ"ל התנועה, תקף את ההצעה: "זוהי תכנית הזויה של משרד הביטחון, המבקש לקבע ולהלבין את מאחז הדגל של הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון. לא לחינם נבחר האיזור הזה, המחבר בין בית לחם, רמאללה ויריחו בו אין התיישבות ערבית לצורך פרויקט ההשתלטות הפלסטינית וכיבוש דה פקטו באמצעות רשת מאחזים בתמיכה אירופית. הקמה והכרה של יישוב ערבי במרחב הזה היא איוולת אסטרטגית ובטחונית עצומה".

דויטש מוסיף כי "מדינת ישראל כבר הכשירה מגרשים לתושבי חאן אל אחמר על אדמות מדינה ביישוב ג'אהלין, אך הסיבה שלא ביצעה זאת עד היום היא התקפלות בפני הלחץ האירופאי. זה הזוי שגורמים בממשלה שתקפו את נתניהו השכם והערב, ובצדק, שלא מפנה את חאן אל אחמר, כעת יהיו אחראים למהלך גרוע הרבה יותר".

תגיות:ממשלהחאן אל-אחמר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה