חדשות בריאות

מחלימים מקורונה? זה הסיכוי שתידבקו שוב

למה אנשים שהחלימו מקורונה נדבקים שוב? האם ישנם זנים קלים יותר של הנגיף? ומה הסיכוי שזה יקרה לנו יותר מפעם אחת? כל התשובות בכתבה הבאה

תמונת אילוסטרציה תמונת אילוסטרציה
אא

נגיף הקורונה מלווה אותנו כבר שנתיים שלמות, וכולנו הספקנו להכיר אנשים שנדבקו בו יותר מפעם אחת, במיוחד בגל האומיקרון הנוכחי. אם כן, מדוע זה קורה אם החלמה מנגיף אמורה לייצר בגוף התחסנות טבעית?

מהי הדבקה חוזרת?

על פי כתבה שהתפרסמה היום באתר "וואלה", הדבקה חוזרת היא הידבקות שנייה או יותר בנגיף מסוים, לא משנה מאיזה זן שלו. הסיכון להידבק שוב בקורונה תלוי בכמה גורמים:

ישנם נתונים שמצביעים על כך שלאנשים שלא התחסנו יש יותר סיכוי לחלות שוב מאשר אנשים שהתחסנו. גם התזמון של החיסון בעל משמעות משום שמשך הזמן שעבר מאז קבלת המנה האחרונה של החיסון משפיע על הסיכון להידבק שוב.

כמו כן, מי שחלה בפעם הראשונה בצורה קלה – יש לו יותר סיכוי גדול יותר לחלות שוב. זאת משום שההדבקה הראשונית לא ייצרה תגובה חיסונית חזקה מספיק.

בנוסף, לקורונה יש מספר זנים שונים, ולכל אחד מהם ישנו סיכוי אחר להדבקה חוזרת. אם למשל חליתם בזן הדלתא, יש לכם סיכוי גבוה יותר לחלות שוב בזן האומיקרון מפני שמדובר בשני ווריאנטים שונים.

יש לציין כי הדבקה חוזרה נחשבת כזו רק אם התרחשה שוב לאחר 90 ימים או יותר מההדבקה הראשונה. זאת משום שישנם אנשים שעשויים להישאר חיוביים לנגיף הקורונה במשך כמה שבועות לאחר שנדבקו.

ישנם זנים שקל יותר להידבק בהם

מדענים מהאימפריאל קולג' ביצעו חישובים, ובניכוי ושקלול של גורמים אחרים, הם מעריכים שזן האומיקרון קשור בסיכון גבוה פי 4.38-6.63 להדבקה חוזרת, בהשוואה לזן דלתא. לדבריהם, משמעות הדבר היא שההגנה מפני הדבקה שעומדת למי שחלו והחלימו בששת החודשים האחרונים צנחה מ-85 אחוזים לפני הופעת זן האומיקרון, לאיפשהו בין 0-27 אחוזים לאחריו. הצניחה החדה בהגנה אינה מפתיעה לאור מה שכבר ידוע על מבנה וריאנט האומיקרון ויכולתו לחמוק ממערכות ההגנה של הגוף.

הדבקה חוזרת לא בהכרח קלה יותר

האם הדבקה חוזרת היא קלה יותר? ההיגיון שלנו אומר שכן, ואכן ישנם מקרים בהם ההדבקה החוזרת מתבטאת במחלה קלה יותר, אך לא בכל המקרים. עם זאת, חומרת התסמינים והמחלה תלויים לא רק בהדבקה החוזרת, אלא גם בגורמים כמו המצב החיסוני של החולה ובמאפייני הזן המדביק.

אז כמה פעמים אפשר להידבק בקורונה?

כאמור, דיווחים על אנשים שחלו פעמיים הם כבר די נפוצים. ראו את הזמר שלומי שבת שהחלים מקורונה לאחר שאושפז במצב קשה ולאחרונה נדבק שוב – אך כמעט ללא תסמינים. ישנם גם דיווחים על מקרים של תחלואה שלישית ואפילו רביעית בנגיף, אם כי מקרים אלה נדירים יותר. עם זאת, קשה לומר כמה פעמים אפשר להידבק בנגיף. מה שבטוח הוא שככל שהמגיפה תתארך ותישאר בסביבה זמן רב יותר, כך יעלה הסיכוי ומספרן של ההדבקות החוזרות.

תגיות:הדבקהקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה