מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם צריך לברך הגומל אחרי בידוד? האם צריך לזרוק ביצה עם דם? ולמה מתפללים כל יום אותה תפילה?

מקבץ שו"ת 207 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ב שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אני נמצאת בבידוד בגלל שנמצאתי חיובית לקורונה עם תסמינים. לאחר שאצא מבידוד, האם צריך לברך ברכת הגומל?

לפי מנהג הספרדים, אם היית רתוקה למיטה בעקבות החולי אפילו במשך יום אחד, את צריכה לברך הגומל (חזון עובדיה הלכות ברכות עמוד שע"ב).

ולפי מנהג האשכנזים רק אם היית בגדר חולה שיש בה סכנה (הרמ"א סימן רי"ט סעיף ח'), או רתוקה למיטה במשך שלושה ימים, את צריכה לברך (הגרש"ז מלאדי זצ"ל בסדר ברכת הנהנין פרק י"ג סעיף ו').

*  *  *

2. ניגש אלי מנהל של עובד שיצא לי לעבוד איתו, וביקש ממני לתת לו ביקורת על העובד, גם דברים טובים וגם דברים פחות טובים. מה מותר לי להגיד? במקרה שאסור, איך ניתן להתחמק בלי שיובן שיש דברים שהוא פחות טוב בהם?

אם המטרה היא לדעת אם העובד אכן עושה את עבודתו בצורה סבירה והמנהל אחראי לדעת מה קורה במשרד כדי לייעל את המערכת ולכוון את העובד וכו', ודאי שחובה למסור את הפרטים ואסור להעלים כלום.

אם יש חש לרצון להתאנות בעובד ולהגדיל חסרונות ולהקטין מעלות - אין לשתף פעולה, ויש להתחמק בחכמה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. במקום העבודה שלי אין קרבה לברז מים, ולכן פעמים רבות אני לוקחת איתי כוס מים, ומשאירה ממנה מעט למים אחרונים. האם אפשר וניתן לעשות מים אחרונים עם מגבון לח? או להרטיב נייר ואיתו לעשות?

אפשר לעשות מים אחרונים עם מגבון לח וכיוצא בזה.

*  *  *

4. אם יש דם בביצה, צריך לזרוק את כל הביצה או אפשר להשתמש בה לאחר הוצאת הדם?

ביצים קנויות שאינן ביצי חופש, אלא ביצי משק רגילות של תנובה וכדו' שאין בלולים זכרים כלל, צריך להוציא את הדם ומותר לאכול את הביצה.

*  *  *

5. נסעתי לשבת מחוץ לעיר, וגם בהלוך וגם בחזור לא היה מכשיר לתקף את הרב קו. בדרך כלל כשאין מכשיר לתיקוף הרב קו עולה מבקר לתקף לכולם, אך לא עלה מבקר. האם אני אמורה בנסיעה הבאה לשלם גם על נסיעות אלו, או אני פטורה מהתשלום?

כיוון שלא תיקנו את מכשיר התיקוף עד סוף כל נסיעה, אין צורך לשלם על נסיעות אלו.

*  *  *

6. האם מותר להתפלל שמונה עשרה מול מראה?

אסור להתפלל מול מראה, משום שנראה כמשתחווה לבבואה שלו, והיינו אף בעיניים עצומות, כי בעיניים פתוחות בלאו הכי אסור משום ביטול כוונה.

מקורות: משנה ברורה (סימן צ' ס"ק ע"א).

*  *  *

7. למה מתפללים שוב ושוב 3 פעמים ביום אותה תפילה בדיוק? באותן מילים שוב ושוב?

נוסח התפילה כולל בתוכו את כל מה שהאדם צריך לעצמו ולכל עם ישראל בכל עת ובכל זמן הנוסח שחכמים תיקנו הוא המפתח לפתיחת שערי שמיים ולהביא את השפע לעולם הזה בצורה הנכונה ביותר דרך צינורות השפע

אציע לראות את ההרצאה של הרב יצחק פנגר כאן.

*  *  *

8. הורים שנפטרו והשאירו צוואה שכתוב שאין בה חלוקה שווה בין הילדים, האם מבחינה הלכתית מותר לעשות שינוי על מנת שיהיה שוויון בין הילדים? או ההלכה אומרת שצריך לכבד את רצון ההורים?

אם הילדים מסכימים לחלק ביניהם בצורה שווה - אין כל חשש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. האם שווה לקרוא קריאת שמע על המיטה כשמחללים שבת ועוד כמה חילולים, בידיעה שזה אסור ורע לעולם ולאדם עצמו, ובכל זאת זה קורה? האם קריאת שמע זה לא כמו לנצל את השם כביכול, ולא עדיף להפסיק לקרוא?

גם מי שנמצא במצב ירוד כל כך, עדיין צריך לקרוא שמע על המיטה, וכבר כתב הרמב"ם (הלכות תפילה וברכת כהנים פרק ט"ו הלכה ו') שאין אומרים לאדם רשע הוסף רשע והימנע מן המצוות. ע"ש. ויש לזה ערך רב, ובעזרת ה' מצווה גוררת מצווה, ויזכה לחזור בתשובה שלמה.

*  *  *

10. האם אפשרי לגברים להשתמש בסינר בו משתמשת האישה לצורך שטיפת כלים או שזה נחשב לבגדי אישה האסורים לגבר? ואם זה אסור - באיזה אופן יגנו על הבגדים?

מותר לאיש ללבוש סינר כדי להציל מלכלוך וכדומה, אפילו אם ידוע באותו מקום שהוא מיועד לנשים, כיוון שאינו לובש את זה לשם נוי אלא להציל מטינוף.

מקורות: שו"ת רבבות אפרים חלק ד' (סימן רי"ב) וספר אהל יעקב על הלכות לא ילבש (סעיף נ"ד).

ויעויין עוד כאן.

תגיות:הגומלתפילהמקבץ שות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה