חדשות בארץ

פרשת NSO מסתעפת: תוכנת הריגול הושתלה בטלפונים של 3 ראשי ערים ובני משפחתם

על פי הדיווח ב'כלכליסט', משטרת ישראל חדרה באמצעות תוכנת פגסוס של NSO לטלפוניים הניידים של לפחות 3 ראשי ערים, זאת ללא צו בית משפט

  • כ"א שבט התשפ"ב
אלשיך (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)אלשיך (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

פרשת NSO ופגסוס מסתעפת: הבוקר (ראשון) חשף עיתון "כלכליסט" כי משטרת ישראל חדרה באמצעות תוכנת פגסוס של NSO לטלפוניים הניידים של לפחות שלושה ראשי ערים ובני משפחתם, זאת ללא צו בית משפט, צווי חיפוש או האזנה.

על פי הדיווח, השימוש בתוכנת הריגול החל בתקופתו של מפכ"ל המשטרה הקודם רוני אלשיך. חצי שנה לאחר כניסתו של אלשיך לתפקידו, הוא אמר לסגל המשטרה הבכיר כי "בהחלט יש ראשי רשויות מושחתים, אבל לא כולם מושחתים. יש כאלה שמבצעים את העבירות מחוסר ידיעה". משפט זה כנראה גרם ליחידות העילית השונות של המשטרה מוטיבציה גדולה להישגים, להרים חקירות גדולות, לחשוף ראיות, להרתיע. אמנם במוטיבציה הזאת כשלעצמה אין פסול, אך הבעיה הגדולה היא שהכלי שעמד לרשות החוקרים הוא תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO, כלי פולשני ואגרסיבי שלא היה כמותו בעבר במדינות דמוקרטיות.

באמצעות השימוש בתוכנה נולדו חדירות לא חוקיות למכשירי סלולר של ראשי רשויות, ואף למכשירים של מקורביהם ובני משפחותיהם. המטרה, למצוא ראיות, נעשתה תחת מעטה חשאיות של פעילות מודיעינית. ב-3 מקרים שנחשפו, האזינו החוקרים באמצעות התוכנה לשיחות והודעות של ראשי ערים ובני משפחותיהם, על מנת למצוא ראיות לשחיתות. המשותף לכולם הוא שכל שלושת התיקים נסגרו מבלי שהוגשו כתבי אישום.

באחד המקרים שדווח ב'כלכליסט', ההאזנות לשיחות והודעות של ראש עיר מסוים לא הוליד דבר, לכן השתילה המשטרה את תוכנת הריגול גם לטלפון של אשתו. שם מצאו החוקרים שהאישה משוחחת עם אשתו של קבלן. בשיחות לא נמצא דבר שיעיד על עבירות פליליות, רק שהן בקשר חברי. חברת 'סיגינט' עדכנה את ראשי היחידה החוקרת במידע, ובעקבות כך פנתה המשטרה לבית המשפט בבקשה למתן צווי האזנת סתר וצווי חיפוש. בבקשת ההיתר לצו החיפוש ציינה המשטרה שמידע מודיעיני שהגיע ליחידה מעלה שראש העיר יוצר קשר דרך אשתו עם הקבלן — לצורך הטיית מכרזים. ההמשך חמור ביותר: ראש העיר נעצר בחשד לעבירות של טוהר המידות. הוא בילה לילות בתא מעצר. תיק זה נסגר לבסוף, כיוון שראיות לשוחד לא נמצאו. והרי הם מלכתחילה לא היו.

משטרת ישראל הגיבה לפרסום באומרה כי "המשטרה פועלת אך ורק על פי חוק. כל פעולותיה בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין בחתימת שופט. ככל שיש בידיכם חומרים שיש בהם להצביע על ביצוע עבירה שלכאורה נעשתה, נבקש כי תעבירו במהירות האפשרית לרשויות".

ביום שישי האחרון שלח מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, אגרת לשוטרים והקצינים, ובה התייחס לסערה שהתחוללה בעקבות הדיווחים. בדבריו גיבה את אגף החקירות וחוקרי הסייבר של המשטרה, והבהיר כי "השימוש שלנו בכלים טכנולוגיים על פי דין יימשך".

"בימים האחרונים משטרת ישראל ואחד המערכים החשובים ביותר שלה נמצאים תחת התקפה, ונראה שיש מי שמבקש לפגוע ביכולותיה להיאבק בפשיעה החמורה", לשון ההודעה. "בפתח דבריי אני רוצה להרגיע אתכם ולומר שהשימוש שלנו בכלים טכנולוגיים על פי דין יימשך, ומטרתנו היא אף להמשיך לפתח ולשדרג את הכלים הללו. משטרה שמבקשת להיות רלוונטית במאבקה בפשיעה חייבת לנהוג כך".

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע למפכ"ל המשטרה כי החליט להקים צוות לבדיקת הטענות על שימוש לא חוקי בתוכנת ריגול של חברתNSO  בראש הצוות תעמוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עמית הררי, ויהיו חברים בה שני אנשי צוות נוספים.

תגיות:משטרהNSO

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה