חדשות יהדות

"אין למנוע מילד חינוך יהודי": פוסט מטלטל על שליחת ילדים יהודים ל’פאבליק סקול’

יהודים אמריקניים רבים מכירים את ההתלבטות הזו, אך רק מועטים מוכנים לחשוף אותה ולדבר עליה בחופשיות: חינוך יהודי או 'ציבורי' בבית ספר שיש בו גם גויים. יהודי אמריקני אמיץ במיוחד, קורא ליהודים שלא להיכנע לתכתיבים חברתיים כאלה ואחרים ושלא לשלוח את ילדיהם לבית ספר ציבורי באמריקה, מחשש להתבוללות

אא

את הפוסט המרגש הזה כתב בחור אמריקני בשם זק קפלן.

בפוסט, מתאר קפלן את התחושות האמביוולנטיות שיש להרבה משפחות יהודיות-אמריקניות, באשר שליחת ילדים לבתי ספר ציבוריים, או מה שנקרא באנגלית 'פאבליק סקול'. "ראיתי יותר מדי פוסטים בפייסבוק על שליחת ילדים יהודים לבית ספר ציבורי", פותח קפלן, וכבר בשורה הבאה קורא למי שקשה לו כלכלית - לפנות אליו. "אני אעזור לך אם אתה צריך עזרה כלכלית, כדי לשלוח את הילדים שלך לישיבה".

בארצות הברית, חינוך במסגרת יהודית נקרא 'ישיבה'. "אני מאמין ששליחת ילדים לישיבה זה סופר חשוב ויש לי כמה הערות על זה", הוא כותב ומתחיל למנות את ההערות:

1) לא אני ולא אף אחד מקבוצת הפייסבוק הזו נקבל כסף על זה, אם תרשמו את הילדים שלכם לבית ספר יהודי. אני אצור קשר ישירות עם הישיבות ואעבוד איתם ישירות, בשביל שהילדים שלכם יהיו בפנים ואתם תעבירו את שכר הלימוד ישירות אליהם. כמובן שאנסה להוריד את שכר הלימוד מולם, בהתאם לנסיבות הייחודיות של כל משפחה ומשפחה. 

2) היחידים שיקבלו כסף יהיו הישיבות - וזה עבור שכר לימוד בלבד. 

3) אם מישהו מעוניים לקחת תחת חסותו ולתת חלק משכר הלימוד למישהו אחר, אתם יכולים לשלוח לי בקשה. אם אתם משפחות לתלמידים, אתם יכולים לשלוח לי בקשה ואני אמליץ לכם על ישיבה שמתאימה לבן שלכם. 

4) אני מאמין שאין למנוע מילד חינוך יהודי, וכסף לעולם לא צריך להיות הסיבה. 

5) אם מדברים מניסיון, בתי ספר ציבוריים באמריקה הם הרבה יותר גרועים ממה שהרבה אנשים מבינים, מבחינת רוחניות. ואני אפילו לא מדבר רק על להיות יותר שומר מצוות, אלא בשאלה העקרונית האם אתה רוצה שהילדים שלך יתחתנו בסופו של דבר עם יהודים? שיהיו להם ילדים יהודים? אם אתה שולח אותם לבית ספר ציבורי באמריקה, אז אתה משחק במשחק 'מזל'. 

6) בעצם אני מציע חלק מהכסף שלי כדי לסייע וגם להיות כאן בשביל מי שרוצה להציע חסות או לקבל חסות, כדי להבטיח שילדים יהודים בפלורידה יוכלו ללכת לבית ספר/ישיבה יהודית. 

7) אני מאמין שכסף שמוציאים על שליחת ילדים יהודים לישיבהוא כסף ש'נוצל היטב', לכן אני רוצה לבזבז חלק מהכסף שלי על זה. אחרת, למה יש לנו כסף אם לא כדי להשתמש בו? אף אחד לא מתחרט על הוצאת כסף על חינוך יהודי. 

תודה", הוא מסכם את הפוסט המרגש.  

תגיות:יהודיםבית ספרקידוש השםישיבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה