מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מהם מנהגי ט"ו בשבט? האם מותר לגדל "מר דשא" בשמיטה? ולמה אין ברכה על השמיעה?

מקבץ שו"ת 206 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ו שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר לילד לגדל בתוך הבית "מר דשא" בשנת שמיטה? (זה עציץ קטן בצורה של פרצוף והשיער שלו כביכול זה דשא)

אם אתם פוסקים כדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, זה מותר, כי לפי דעתו דיני שמיטה לא נוהגים בצמחים בתוך הבית (שו"ת יביע אומר חלק ט' חלק יורה דעה סימן ל"א).

* * *

2. בברכות השחר מברכים על הרבה דברים, פוקח עיוורים ועל עוד כמה דברים. אבל למה אין ברכה על השמיעה?

רבי אברהם דוד מבוטשאטש זצ"ל בספר מחזה אברהם על התורה על הפסוק (בראשית ג', י"ז) "ולאדם אמר כי שמעת לקול אשתך", כתב: יש לומר שמכאן יש סמך על מה שאין מברכין בברכת השחר על כוח חוש השמיעה כמו שמברכין ברכת פוקח עוורים על כוח הראיה, כי כיון שעל ידי ששמע אדם הראשון ז"ל לאשתו יצא מזה תקלה לכל העולם, וכיון שנצמח תקלה על ידי כוח השמיעה אין ראוי לברך על זה.

ובספר מנחת הגרשוני (עמוד 6) כתב שבאמת יש ברכה על הנאת השמיעה במה שמברך הנותן לשכוי בינה, וכמו שמבואר בפוסקים בסימן מו שיש לאדם הנאה בשמיעתו לקול התרנגול ויודע להבחין בין יום ללילה, ובברכה זו נכללת כל הנאת שמיעה. ע"ש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. יש לי גן. ילדה בת שנה וחצי נפלה אצלי בגן מהגימבורי ועיקמה את הרגל. ההורים מאוד מבינים ולא כועסים, אבל אני נאכלת. הלב שלי נקרע שאני אשמה, כי לרגע הפניתי מבט לנקות את שולחן האוכל בזמן הנפילה. אני נקרעת מייסורי מצפון ועצבות וכבר לא מתפקדת שלושה ימים. אוי לאשמה ולבושה. מלבד בקשת סליחה מהתינוקת, מההורים ומהקב"ה, מה עלי לעשות? אני לא מצליחה להירגע מהתקרית, וכבר חושבת ברצינות לסגור את הגן בסוף השנה. מה הרב מציע? איך אפשר לכפר, איך אפשר להתגבר נפשית, איך אפשר לפצות את ההורים והילדה?

הכפרה האמיתית היא להכניס בליבך ולהפנים שרגשות האשם אינם נכונים. יש לזכור שיש בעל הבית בעולם, וכאשר האדם עושה את תפקידו בצורה סבירה, אין בו כל אשמה והכל מאיתו יתברך.

רק כאשר תעשי זאת ותמשיכי לנהל את הגן בשמחה ובאושר, תזכי לכפרה שלימה ולכל הישועות.

היי חזקה ואל תתני ליצר הרע לשבור את נפשך ואת רוחך על לא עוול בכפך.

* * *

4. האם זו מצוה לגרושה בת 52 בלי ילדים להתחתן שוב?

ראוי מאוד, כמבואר באבן העזר סימן א' סעיף י"ד, ואף מצווה, אבל לא חובה גמורה.

* * *

5. אני ואחי החלטנו לאמץ כלב לפני 5 שנים. אימצנו כלבה גורה מעמותה. הכלבה גדלה להיות כלבה גדולה, תוקפנית לאנשים זרים שמגיעים הביתה, ולכלבים מחוץ לבית. אי אפשר להכניס חברים, שכנים, אף אחד וכל הזמן אנחנו מודאגים שמישהו יכנס בטעות או שהיא תברח. נובחת הרבה ומפריעה לשכנים. אנחנו מאוד אוהבים את הכלבה וניסינו הרבה שיטות אילוף ובזבזנו כל כך הרבה כסף, אלפי שקלים, ללא הצלחה. אנחנו אוהבים מאוד את הכלבה, אבל ההורים שלי מצטערים מאוד ממנה... אני לא יודעת כבר מה לעשות, כי אם נחזיר אותה לעמותה אף אחד לא יאמץ אותה וירדימו אותה... אני יודעת שצער של כלב לא משתווה בכלל לצער של בן אדם. ההחלטה קשה מאוד. מה עלי לעשות?

לצערי לאור הנסיבות, יש להחזיר את הכלבה לעמותה.

* * *

6. לכהן אסור להתחתן עם אישה שהייתה בעברה עם גוי או עברה גילוי עריות. אך אם היא עברה תיקון עוון כרת, כמו שעושים בישיבת הרב דוד בצרי, האם כאשר עשתה את התיקון היא מותרת לכהן?

אישה שהייתה עם גוי, אסורה לכהן, גם אם עשתה תיקון כרת.

* * *

7. מה מיוחד בט"ו בשבט? איזה תפילות מיוחדות כדאי להתפלל, ואיך אפשר לנצל את היום הכי טוב מבחינה רוחנית?

רצוי להתפלל באותו יום שהאתרוג של השנה תהיה נקיה; אמנם הואיל והאתרוג מסמל את לבו של אדם, ראוי גם להתפלל במשך היום על לב טהור ועל פירות (בנים) טהורים

הנה תפלה מהבעל "בן איש חי" ז"ל שראוי לומר בט"ו בשבט על אתרוג (פרי של מצוה) נקיה:

"יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתברך כל אילנות האתרוג, להוציא פירותיהם בעתם ויוציאו אתרוגים טובים יפים ומהודרים ונקיים מכל מום ולא יעלה בהם חזזית ויהיו שלמים ולא יהיה בהם שום חסרון ואפילו עקיצת הקוץ ויהיו מצויים לנו ולכל ישראל אחינו בכל מקום שהם, לקיים בה מצוות נטילה עם הלולב בחג הסוכות שיבוא עלינו לחיים טובים ולשלום כאשר צוויתנו בתורתך ע"י משה עבדך ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר וכפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל.

ויהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתעזרנו ותסייענו לקיים מצווה זו של נטילת לולב והדס וערבה ואתרוג כתיקונה בזמנה בחג הסוכות שיבא עלינו לחיים טובים ולשלום בשמחה ובטוב לב ותזמין לנו אתרוג יפה ומהודר ושלם וכשר כהלכתו – ויהי רצון מלפני ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתברך כל מיני האילנות ויוציאו פירותיהם בריבוי שמנים וטובים ותברך כל הגפנים שיוציא ענבים הרבה שמנים טובים כדי שיהיה היין היוצא מהם מצוי לרוב לכל עמך ישראל לקיים בו מצוות קידוש ומצוות הבדלה בשבתות וימים טובים ויתקיים בנו ובכל ישראל אחינו מקרא שכתב "לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך כי כבר רצה אלוקים את מעשיך". באתי לגני אחותי כלה אריתי מורי עם בשמי, אכלתי יערי עם דבשי שתיתי ייני עם חלבי אכלו רעים שתו ושכרו דודים יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי."

ולגבי בנים טהורים אפשר לומר את "תפילת השל"ה הקדוש".

* * *

8. מה עושים/לא עושים בט"ו בשבט? ומהן המצוות ביום זה?

א. המנהג ברוב תפוצות ישראל בליל ט"ו בשבט לעטר את השלחן בכל פירות האילן, ובמיוחד מפירות שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, כל איש כאשר תשיג ידו, ולברך על הפירות (חזון עובדיה ט"ו בשבט וברכות עמוד ד. ועיין אליו בעמוד עדר שהמקור לזה הוא מספר תיקון יששכר, שהיה בזמנו של מרן הבית יוסף, בדף לא עמוד ב, ושדבריו הובאו בפרי חדש סימן קלא סעיף ו'. וע"ע במשנה ברורה סימן קלא ס"ק לא, ובכף החיים שם אות צז, ובספר שערי הלכה ומנהג חלק אורח חיים חלק ב' סימן רפד, ובמה שהביא בזה בספר פסקי תשובות חלק ו' סימן תרפה אות יג).

ב. לא אומרים תחנון בט"ו בשבט מפני שהוא ראש השנה לאילנות (שלחן ערוך אורח חיים סימן קלא סעיף ו, ומשנה ברורה שם ס"ק לא).

ג. הובא בספרים (ראה בני יששכר מאמרי חודש שבט מאמר ב' אות ב, ולשון חכמים חלק א' סימן לח) שיש עניין להתפלל בט"ו בשבט שיהיה לו אתרוג מהודר בסוכות.

ולעניין ט"ו בשבט שחל בשבת, יעויין כאן.

* * *

9. כמדי שנה בחג ט"ו בשבט אנו נוהגים לברך על פירות יבשים ולאוכלם. באם כתוב על הקופסא של פירות היבשים כשר בהשגחת בדץ בית יוסף. האם זה בסדר לאכול ללא בדיקה (הכוונה מתולעים)?

לא ניתן לסמוך על הכשרות על עניין התולעים, מבלי שהבד"ץ יכתוב בפירוש שזה גם מנוקה מתולעים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. בשעה טובה ובהודיה לקב״ה אני מתחתנת בקרוב. לפני 5 שנים אבי נפטר, והיום אני עומדת בשאלה - האם סבא שלי (אבא של אבא) יכול להכניס אותי לחופה יחד עם אמי? או האם נהוג ומקובל יותר שאחי שהרי הוא מזרעו של אבי - צריך להכניס אותי יחד עם אמי?

אמך יכולה להוביל אותך לחופה ביחד עם בנה - היינו אחיך, אך לא עם סבא שלך מצד אבא.

מקורות: יעויין נטעי גבריאל הלכות נישואין חלק א' (פרק י"ד סעיף ו').

תגיות:מקבץ שו"תט"ו בשבט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה