זוגיות ושלום בית

מהי שיטת "אימגו", ולמה היא מועילה בטיפול זוגי?

בבסיס הגישה עומדת ההנחה כי אנו בוחרים בני זוג מתוך מניעים בלתי מודעים, הנובעים מה"אימגו" - ייצוגי היחסים המשמעותיים אשר חווינו בילדותנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מעלת השיחה ביצירת קשר מוזכר במקורות (שמות, ג', ז') "ויאמר ה' ראה ראיתי את עוני עמי אשר במצרים ואת צעקתם שמעתי מפני נוגשיו...". רש"י אומר: כי שמתי לב להתבונן ולדעת את מכאוביו ולא העלמתי עיני מלאטום אוזני מצעקותיו.

קשיי זוגיות היו קיימים מאז ומתמיד; טיפול זוגי, לעומת זאת, החל להתפתח החל משנות ה-80'. עד אז נעזרו זוגות שנקלעו למצב של משבר זוגיות ביועצי נישואין אשר הדגישו את השמירה על מוסד הנישואין גם במחיר של קיום מערכות יחסים בלתי מספקות. כיום קיימים מגוון מודלים טיפוליים לזוגות, אשר אחד הבולטים בהם הוא שיטת אימגו, אשר נוסדה על ידי ד"ר הארוויל הנדריקס.

שיטת אימגו היא שיטת פסיכותרפיה המבוססת על מכלול גישות וטכניקות, כגון פסיכואנליזה ופיתוחיה, תיאוריית ההתקשרות, טכניקות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי ועוד.

בבסיס הגישה עומדת ההנחה כי אנו בוחרים בני זוג מתוך מניעים בלתי מודעים, הנובעים מה"אימגו" - ייצוגי היחסים המשמעותיים אשר חווינו בילדותנו (בדרך כלל עם ההורים). כלומר, אנו בוחרים בני זוג אשר מחזיקים במערכת התכונות החיוביות והשליליות אשר אפיינו את הדמויות המשמעותיות בחיינו. לטענתו של הנדריקס, הוגה שיטת האימגו, דפוס זה הופך את היחסים הזוגיים להזדמנות לריפוי פצעי הילדות ולצמיחה והתפתחות אישית: הקשר שלנו עם הורינו מאופיין תמיד גם באכזבות ופגיעות, והזוגיות מאפשרת לכל אחד מבני הזוג לפתח אזורים נפשיים אשר נזנחו עקב דרישות הסביבה והציפיות ל"התנהגות טובה", אשר תבטיח את אהבת ההורים. מעבר לכך, הזוגיות מכילה את האפשרות לבוא במגע עם תכונות איתן אנו צריכים להתעמת כדי להגיע לריפוי וצמיחה מחודשת.

שלב ההתאהבות מאפשר לנו לדמיין כי הזוגיות תאפשר לנו לאהוב את עצמנו ולחוש נאהבים ללא תנאי. כאשר שלב זה מסתיים, אנו מתחילים לזהות כי דווקא התכונות בהן התאהבנו עקב חסכי הילדות שלנו, הן התכונות המקשות עלינו בחיי היום יום. כך, למשל, אישה שבאה מבית חסר גבולות, עם הורים הנתפסים כחלשים, עשויה להתאהב בגבר חזק וסמכותי, אשר לאחר שלב ההתאהבות יחווה כנוקשה ושתלטן. 

בהתאם לכך אנו חווים אכזבה ותסכול מכך שבן הזוג אינו מספק את צרכינו במלואם, ונקלעים למאבקי כוח. שלב זה מתרחש בכל מערכת יחסים. בחלק מן המקרים הוא עשוי לשבש ואף להרוס את הקשר הזוגי, אך בחלקם הוא אכן מצליח להוות בסיס לצמיחה אישית וזוגית. שיטת האימגו מיועדת לזוגות אשר הקשר ביניהם נהרס עקב מאבקי הכוחות, ומכוונת להפיכת מאבקים אלו לגורם מניע ומקדם של הזוגיות, ולא לגורם הרסני לה.   

 

טכניקת האימגו

הטכניקה המרכזית העומדת בבסיס שיטת האימגו היא "הדיאלוג ההתכוונותי" (Intentional Couple's Dialogue), המבוסס על הכוונת בני הזוג ליצירת דיאלוג המבוסס על הקשבה אמיתית (ולא רק על "שמיעה"). בדיאלוג ההתכוונותי בני הזוג לומדים כיצד להפוך את השיח ביניהם לדיאלוג משמעותי, בו שני הצדדים - המדבר והשומע - משתתפים בשיחה באופן אקטיבי: בני הזוג לומדים להביע אמפתיה ולתקף זה את דברי זה, באופן שיביא ליצירת הקשבה ממשית ולאפשרות לתקן דברים כאשר המסרים אינם מובנים כהלכה.

ההקשבה האמיתית מאפשרת לכל אחד מבני הזוג להבין טוב יותר מדוע קשה לו להתמודד עם תכונות מסוימות של בן הזוג, וכיצד להגיב אליהן באופן סלחני ומקבל יותר. במקביל לבנייה ולתרגול הדיאלוג ההתכוונותי, רוכשים בני הזוג טכניקות התנהגותיות שונות לשיפור היחסים הזוגיים.

הרב אהרון שכטר הוא מטפל מומחה לזוגיות מזה 15 שנה. arons1963@gmail.com

תגיות:שלום ביתטיפול זוגיאימגו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה