חדשות בריאות

האם בדיקות האנטיגן המהירות אמינות? אלו הנתונים

מנתונים שנותחו על ידי מפא"ת עולה, כי אמינותן של בדיקות האנטיגן המוסדיות נמוכה והן מפספסות גם חיוביים וגם שליליים לנגיף. כל הפרטים

  • ו' שבט התשפ"ב
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מתווה הבדיקות והבידודים החדש עליו החליטה הממשלה נכנס אתמול (שישי) לתוקף. על פי מתווה זה, מי שגילו פחות מ-60 ואינו נמצא בקבוצת סיכון לא יוכל לעבור בדיקות PCR ויידרש להיבדק באמצעות בדיקת אנטיגן מהירה – ביתית או מוסדית. נתונים חדשים, שפורסמו הערב בחדשות 12, מלמדים כי אמינותן של הבדיקות המהירות נמוכה מאוד, והן מפספסות כמחצית מהנדבקים.

על פי הדיווח, במפא"ת, המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית של משרד הביטחון, ניתחו את הנתונים של כלל בדיקות האנטיגן שבוצעו במהלך השבוע על ידי חברות הדיגום. מהניתוח עלה, כי  אחוז המאומתים בבדיקות אנטיגן מוסדיות הוא 1.8% בלבד – רחוק מהנתון שהתקבל בבדיקות PCR.

עוד עולה מהנתונים, כי רמת האמינות הנמוכה של בדיקות האנטיגן מתבטאת בשני ממדים: שיעור המאומתים שאבחונם הוחמץ – כלומר יצאו שליליים באנטיגן, אולם התגלו לאחר מכן כחיוביים בבדיקות PCR – עומד על 47%.

גם בכיוון ההפוך, הדיוק של הבדיקות המהירות נמוך מאוד: שיעור המאומתים שיצאו חיוביים באנטיגן אבל התגלו לאחר מכן כשליליים ב-PCR, עומד על 37%.

בשורה התחתונה, המשמעות היא שבדיקות האנטיגן המוסדיות, ולא רק הביתיות, אינן מדויקות ומפספסות גם חיוביים וגם שליליים לנגיף.

תמונה דומה עלתה מנתונים פנימיים שנאספו במשרד הבריאות. בחדשות 13 דווח ביום חמישי האחרון, כי כ-50% מהנבדקים באנטיגן מאובחנים כשליליים לנגיף, אולם בדיקת PCR מאמתת אותם לאחר מכן כחיוביים. בקרב בני 18 ומעלה, שיעור הפספוס של הבדיקה המהירה עולה ל-61 אחוזים. באשר ללא מחוסנים מגיל 18 ומעלה, האנטיגן מפספס 72 אחוזים ממי שיאומתו לאחר מכן כחולי קורונה.

עוד דווח, כי צוות פנימי במשרד הבריאות קבע בימים האחרונים שבדיקות ה-PCR אמינות יותר הן מבחינה רפואית והן מבחינה כלכלית. למרות זאת, שר הבריאות ניצן הורוביץ החליט לאמץ דווקא את בדיקת האנטיגן הביתית, שאמינותה פחותה אף יותר מבדיקת האנטיגן המוסדית.

במשרד הבריאות הודיעו הערב, כי למרות השינוי במדיניות הבדיקות והבידודים, העדכון במסרונים הנשלחים לאזרחים במקרה של חשיפה למאומת או הופעת תסמינים מתבצע בהדרגה, כך שבימים הקרובים צפויים עדיין להישלח מסרונים לא מעודכנים.

במשרד הבהירו את ההנחיות לגבי מי שנחשף לחולה מאומת ואינו מעל גיל 60 או אינו נכלל באוכלוסיות בסיכון

מי שמוגדר כמחלים או מחוסן (בהתאם להגדרות משרד הבריאות) וקיבל הודעה על מגע הדוק עם מאומת – נדרש לבצע בדיקת אנטיגן ביתי או אנטיגן מפוקח.

אם התוצאה שלילית – אין צורך בבידוד.

במידה והתוצאה חיובית בבדיקת אנטיגן ביתית – יש לבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת, ואם התוצאה חיובית יש להיכנס לבידוד. ללא ביצוע בדיקת אנטיגן מפוקחת, לא ניתן יהיה להכיר בהחלמה.

מי שאינו מחלים ואינו מחוסן וקיבל הודעה על מגע הדוק – נדרש לבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת ולהיכנס לבידוד.

תגיות:משרד הבריאותנגיף הקורונהאנטיגן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה