חדשות כלכלה

מפסיקים עם משקאות ממותקים: המס על מיצים ובקבוקים מתוקים נכנס לתוקפו

מליאת הכנסת אישרה את הטלת מס קנייה על משקאות מתוקים. המטרה: להילחם בתופעת ההשמנה

  • ב' שבט התשפ"ב
(צילום: מיכאל גלעדי / פלאש 90)(צילום: מיכאל גלעדי / פלאש 90)
אא

ההצעה אושרה ברוב דחוק: 57 בעד מול 56 נגד. מטרת הצו הוא "לקדום אורח חיים בריא באמצעות הטלת מס קנייה על מיכלי משקאות מתוקים, מיכלי מיצי פירות, תרכיזים ואבקות להכנת משקאות מתוקים".

חשוב להבין שהשמנת יתר נובעת מהרגלי תזונה בעייתיים, בהם צריכה מוגברת של סוכר, ממתיקים ורכיבים מזיקים אחרים. על פי מחקרים שונים בישראל, רבים מילדי ישראל שותים משקאות מתוקים וממותקים מדי יום.

ישראל ממוקמת במקום גבוה בעולם בצריכת סוכר. עוד צוין כי נתוני משרד הבריאות מצביעים על משקאות מתוקים כמקור ל-30%-40% מצריכת הסוכר המוסף, שאינו מצוי במזון באופן טבעי.

יצוין שגם במדינות פינלנד, בריטניה, מקסיקו, הונגריה וצרפת מתמודדים עם תופעת ההשמנה באמצעות מיסוי מזונות מזיקים ובפרט משקאות מתוקים.

כאשר יפחיתו התושבים את צריכת המשקאות המזיקים, יהיה שיפור ניכר בטווח הארוך במצבם הבריאותי.

המס החדש יחושב על פי המתווה הבא: משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו גבוה או שווה ל- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה: 1 ש"ח לליטר משקה או 6 ש"ח לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה. כלומר, פחית קולה של 330 מ"ל תחויב במס קניה של 33 אגורות. המס על בקבוק קולה של 1.5 ליטר יעמוד על 1.5 ש"ח.

בהתאמה, משקה מתוק ששיעור הסוכר שבו נמוך מ-5 גרם ל- 100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר, וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ- 5 גרם ל- 100 מ"ל משקה – יחויב במס של 0.7 ש"ח לליטר משקה, ו-4.2 ש"ח לליטר תרכיז או אבקה להכנת משקה. כלומר, פחית דיאט קולה של 330 מ"ל תחויב במס של 23 אגורות. המס על בקבוק דיאט קולה של 1.5 ליטר יעמוד על 1.05 ש"ח.

חריגים לצו: תירוש, מיץ שיש בו פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל. כרגע המיץ היחיד שמכיל פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל הוא מיץ לימון בלבד. במידה וימצאו מיצים נוספים עם עד כמות כזו של סוכר, הם יוחרגו תוך תיקון הצו.

עוד בהחלטה: המחירים יעודכנו אחת לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן.

תגיות:משקאותמיסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה