חדשות יהדות

המכתב הדרמטי של הרב הראשי הגר"ד לאו: "אסיר אחריות מכל הנעשה במערך הגיור"

הגאון רבי דוד לאו במכתב נוקב לראש הממשלה בנט: "אסיר את אחריותי מכל הנעשה במערך הגיור". ישראל ביתנו מגיבה בחוצפה: "לפטר את הרב הראשי"

  • כ"ה טבת התשפ"ב
הרב דוד לאו (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)הרב דוד לאו (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אא

הגאון רבי דוד לאו, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, שלח מכתב לראש הממשלה בנט. במכתבו, כותב הרב הראשי כי לאור הכוונה לקדם את מתווה הגיור ולהפסיק את כהונתו של ראש מערך הגיור הרב משה ולר, הוא יאלץ להסיר את אחריותו מכל הנעשה במערך הגיור.

המערכת הפוליטית לא נותרה אדישה למכתב זה. שר הדתות מתן כהנא הגיב באומרו: "כואב ומצר על כוונתו של הרב הראשי להפסיק את הגיור בישראל רק בשל אי הארכת כהונה של פקיד. המהלך יפגע בעולים מאתיופיה, בחיילים המבקשים להתגייר ובאלפי מתגיירים נוספים. מתוך כוונה להגיע להסכמה רחבה ככל האפשר מקדמות הממשלה והקואליציה בימים אלו חוק גיור שיאפשר לישראלים הרוצים בכך להתגייר על פי ההלכה". כהנא הוסיף וקרא לרב הראשי לחזור בו מכוונתו להסיר את אחריותו מהנושא, ולהמשיך בהידברות עד שיגיעו להסכמות לטובת גיור ממלכתי והלכתי.

מפלגת ישראל ביתנו הגיבה בחוצפה, וקראה לשר הדתות לפטר לאלתר את הרב הראשי לישראל ולהעמידו לדין משמעתי בעקבות הדיווח על כך שהוא מציג תנאים להמשך קיום תפקידו.

חברי הכנסת הדתיים והחרדים הביעו תמיכה מוחלטת ברב לאו. יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני אמר כי "עם ישראל עומד לצידו של הרה"ר הגר"ד לאו שליט"א בהודעתו כי לא יחתום על תעודת גיור במידה ויקדמו את מתווה הגיור המזויף, ויפטרו את מי שעומד כיום בראש מערך הגיור. עמידתו הנחרצת של הרה"ר שומרת על כרם בית ישראל ומונעת את הפגיעה הקשה בטהרת הייחוס של עם ישראל".

ח״כ יעקב ליצמן מסר: ״אנו מחזקים את ידיו של הרה"ר הגר"ד לאו שהודיע כי לא יחתום על תעודת גיור אם וכאשר יקודם מתוה הגיור הפסול, ואם אכן יפוטר האחראי על מערך הגיור. מדובר בהחלטה ערכית חשובה, שתמנע פגיעה בציביון היהודי של המדינה ותגן על קיומו של היחוס היהודי בעם ישראל. ואל ייבוש מפני המלעיזים עליו״.

ח"כ בצלאל סמוטריץ הגיב: "הרב הראשי נלחם את מלחמתה של היהדות הממלכתית נגד הרס הגיור והפגיעה הקשה באחדות העם. הניסיון להציג אותו כ'פקיד' ולקרוא לפיטוריו בשל כך הם חמורים ומשקפים חוסר הבנה מוחלט בתפקידה של הרבנות הראשית. אני מבקש לחזק את ידיו של הרב לאו בעמדתו הצודקת ומחויבת המציאות ומתחייב שנעמוד לצידו".

"הודעת השר כהנא נגד החלטת הגר"ד לאו והרה"ר בסוגיית הגיור, בה הוא מכנה את הדיין המכהן כראש מערך הגיור בישראל כ'פקיד', כאילו הגירות היא הליך טכני זוטא ולא ליבת היסוד של עמנו – מעידה על בורות מדאיגה ביחס לנושא", לשון ח"כ יעקב אשר. "מתן, היהדות אינה נתונה למכירה קואליציונית, והגיור איננו פרוצדורה, ממש לא".

ח"כ יצחק פינדרוס הגיב באמרו: "שר הדתות וראש הממשלה ממשיכים במסע מחיקת הגדרתה של מדינת ישראל כ"מדינה יהודית. מתווה הגיור המופקר שהם מקדמים, יוביל לשסע בל ימחה בעם ישראל ולחלוקת העם לקהילות וספרי יוחסין. החלטתו של הרב הראשי הגר"ד לאו, מעידה כאלף עדים כי הגיעו מים עד נפש בהליך ריסוקה של הרבנות הראשית. אני מחזק את ידיו בהחלטתו האמיצה".

תגיות:גיורהרב דוד לאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה