אמונה

למה התפילות שלי לא מתקבלות? 7 סיבות אפשריות

מתפללים שוב ושוב, אבל שום דבר לא קורה? לפעמים מרגישים כאילו ושערי התפילה נעולים בפניכם? אולי אחת מהסיבות הבאות היא זו שנועלת את שער הכניסה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו רוצים שתפילתנו יתקבלו, אך לעיתים נראה שמשהו חוסם, כאילו והשער נעול. מה יכול לגרום לכך שתפילות לא ישמעו? האם יש עבירות מסוימות שידועות כמונעות מן התפילות להתקבל? הנה חלק מן הסיבות שמעכבות את התפילה.

1. תפילה בלא כוונה, כפי שנאמר בתהלים (קמה, יח) "קָרוֹב ה' לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת".

2. כפי שביארו חז"ל, נלמד מהפסוק "מֵסִיר אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ תּוֹרָה גַּם תְּפִלָּתוֹ תּוֹעֵבָה" (משלי כח, ט), שמי שאינו רוצה לשמוע לימוד תורה ואינו מחשיב דברים אלו, גם הקב"ה אינו יחשיב את דברי תפילתו.

רבי משה בן מכיר כותב בספרו "סדר היום" כי אדם שנמנע מלשמוע דברי תורה כי כבר שמע אותם, ואינו רוצה לשמוע אותם בשנית, כך מידה כנגד מידה לא ישמעו גם את תפילותיו, שכן הוא מתפלל שלוש פעמים ביום – שחרית, מנחה וערבית – והקב"ה לא מואס בתפילותיו, ונענה לו שוב ושוב לספק את צרכיו עליהם מתפלל, אך אם האדם מואס לשמוע דברי תורה שכבר שמע אותם, כך גם הקב"ה ימאס בתפילתו. והנה לשונו: "וכן אמרו רבותינו ז"ל על פסוק (משלי כח, ט) 'מסיר אזנו משמוע תורה וכו'', לומר כי האומר על דבר שכבר למד או שכבר שמע 'למה אחזור ללמוד או לשמוע? והרי למדתי או שמעתי כמה פעמים', ועל כן מסיר אזנו משמוע תורה - גם תפלתו תועבה. כי בתפלות שהוא מתפלל לפני מי שאמר והיה העולם בכל יום שלש פעמים, והוא שומע ועונה ומכין לו טרף ומזון לכל יום ויום ואינו מואס בתפלותיו, גם הוא לא ימאס בתורתו. אבל אם הוא מואס בתורתו, כך גם הוא יחשוב תפלותיו לתועבה ולא יענה אותו וגעלה נפשו אליו כיון שהוא גועל בתורתו וכל מה שעושה אינו אלא להנאתו ולתועלתו".

רבי שלמה ברוך מבודאפעסט כותב בספרו "הנהגות צדיקים - הנהגות ודרך האדם": "כששומע דבר הלכה או דבר חידוש תורה לא יאמר 'כבר שמעתי זאת', כי על זה נאמר 'מסיר אזנו משמוע תורה וכו''".

3. כפי שנלמד מהפסוק "אֹטֵם אָזְנוֹ מִזַּעֲקַת דָּל גַּם הוּא יִקְרָא וְלֹא יֵעָנֶה" (משלי כא, יג), מי שמתעלם מצרתו של העני ואינו עוזר לו בצדקה, כך גם מידה כנגד מידה בעת צרתו תפילתו לפני יושב מרומים לא תישמע, והנה ביאורו של ה'מצודת דוד': "הסותם אזנו משמוע צעקת דל אשר יצעק מפני נוגשיו, גמולו שגם הוא יקרא בעת צרתו לעזרה ואין מי ישיב לו".

אנחנו יכולים לראות בעין עד כמה התפילות שלנו עוזרות ומתקבלות. אבל לפעמים לא רואים מיד את העזרה הזו, ונדמה שהתפילה לא מתקבלת. למה זה קורה?הרב זמיר כהן משיב:

4. עוון גזל, כפי שנלמד מהמדרש: "כל מי שידיו מלוכלכות בגזל הוא קורא להקדוש ברוך הוא ואינו עונה אותו" (שמות רבה כב, ג).

5. לשון הרע ורכילות, כפי שמופיע בספר 'שמירת הלשון' (חלק א, פרק ז) ודברי הזוהר הקדוש: "בֹּא וּרְאֵה עוֹד כַּמָּה גָּדוֹל עֹנֶשׁ הֶעָוֹן הַמַּר הַזֶּה, שֶׁבְּדִבְרֵי לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת שֶׁהוּא מְדַבֵּר הוּא מְאַבֵּד אֶת מְעַט תּוֹרָה שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ... וְגַם אֵין מְקַבְּלִין תְּפִלָּתוֹ לְמַעְלָה עֲבוּר זֶה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת מְצֹרָע: "מִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ לָשׁוֹן הָרָע, אֵין תְּפִלָּתוֹ נִכְנֶסֶת לִפְנֵי הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהֲרֵי נִתְעוֹרֵר עלֶיהָ רוּחַ טָמֵא, כֵּיוָן שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה וּמְקַבֵּל עָלָיו תְּשׁוּבָה, מַה כָּתוּב? ''בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן" (בתרגום)".

6. מי שיש לו עוונות רבות, ואינו שב בתשובה, על פי ספרו של רבי סעדיה בן יוסף פיומי, "אמונות ודעות" (מאמר חמישי, פרק ו): "וכבר ביארתי עניין זה אסמיך לו שאר הדברים אשר אין התפלה מתקבלת עמהם... מי שרבו פשעיו והוא מתפלל בלי תשובה, כאומרו: 'ויהי כאשר קרא ולא שמעו כך יקראו ולא אשמע'".

7. לבישת בגד שיש בו איסור שעטנז, כפי שמובא בשם המקובל רבי אלכסנדר זיסקינד בספרו "יסוד ושורש העבודה" (שער ה, פרק א): "עוד מצאתי בספרים בשם המקובלים, אחד ממניעות התפילה שאין תפילתו של אדם מתקבל אף אם יתפלל כראוי... אם האדם אינו נזהר ממלבוש שעטנז בשעת התפילה, אין תפילתו נשמעת, כי אותיות 'שעטנז' הוא 'שט"ן ע"ז'".
מה זה איסור שעטנז? קראו בכתבה הבאה את כל מה שאתם צריכים לדעת על זה:
הישועה הגיעה אחרי 12 שנות ציפיה: 8 עובדות על שעטנז

מה חוסם את התפילות שלנו מלהתקבל? הרב ברוך רוזנבלום בשיעורו המחזק:

 

האם כל תפילה מתקבלת או שיש תנאים? ומהי התפילה הכי חזקה בעולם? הרב הרצל חודר בשיעור מרתק. צפו:

תגיות:תפילותתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה