מצוות

הישועה הגיעה אחרי 12 שנות ציפיה: 8 עובדות על שעטנז

"לאחרונה שאל אותנו אחד הרבנים אם בדקנו את בגדינו משעטנז, שהרי השעטנז, כידוע, מעכב את התפילה", סיפרה האישה בדמעות

  • א' כסלו התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

1. 12 שנה ללא ילדים: בפתחה של אחת ממעבדות השעטנז ניצב זוג עם חבילה נכבדה, כל מלתחת הביגוד שלהם נמסרה לבדיקה. כעבור ימים אחדים שבו לקבל את הבגדים, עמדו בפתח המעבדה מתוחים וציפו לתוצאות הבדיקה.

"כמעט הכל בסדר", נאמר להם, "חוץ מהמעיל". מעיל הצמר של האשה נמצא נגוע כולו בשעטנז, האסור דאורייתא.

מנהל המעבדה לא ציפה לתגובה שבאה בעקבות דבריו. האשה פרצה בבכי מר, לרגע חשב הבודק כי מצבם הכלכלי של הזוג אינו מאפשר להם קניית מעיל חדש במקום המעיל האמור, אבל הסיפור שבפיהם היה שונה, שונה לגמרי ומזעזע. 

"שתים עשרה שנה חלפו מאז נישואינו, ועדיין לא נתברך הבית בילדים", סיפרה האשה מבעד לדמעותיה. "עשינו כל דבר שרק ניתן, תפילות, דמעות, נסיעות לקברי צדיקים, ולהבדיל בין חיים לחיים ברכות מכל צדיקי הדור. ביקרנו אצל מיטב הרופאים מרחבי העולם ועברנו טיפולים קשים. לצערנו עדיין לא נושענו".

האישה מיררה בבכי, והבעל המשיך: "לאחרונה שאל אותנו אחד הרבנים אם בדקנו את בגדינו משעטנז, שהרי השעטנז, כידוע, מעכב את התפילה", גרונו נחנק. "עכשיו נתברר לנו פתאום כי התפילות והדמעות של שתים עשרה שנים תמימות עלו למעלה, אבל נתקלו במחיצה של ברזל..." וגם הוא פרץ בבכי מר.

כעבור שנה, הוזמן הבודק לברית מילה של בנם הבכור של הזוג.

2. מקור האיסור: איסור שעטנז, כלומר לבישת בגד הכולל צמר ופשתן יחדיו הוא חמור מאוד דאורייתא. מקור האיסור הוא בפרשת קדושים: "ובגד כלאים שעטנז לא יהיה עליך". במשנה במסכת כלאים נכתב כי העובר על ציווי זה הוא "נלוז ומליז הוא את אביו שבשמים עליו", ופירש הרמב"ם: "שנוטה הוא מן האמת ומרחיק רחמי הקב"ה ממנו, ועובר מצווה שציווה הקב"ה, בדבר שאין בו תאווה שתכריחהו, וזה עוון גדול".

3. חומרת האיסור: הלובש בגד שעטנז עובר על איסור דאורייתא בכל רגע שהיה יכול לפשטו והשאירו עליו. בעל ה"יוסיף אומץ" כתב: "וכדומה שאין איסור חמור בכל התרי"ג מצוות הזה, מצד זה שאם יש לו מלבוש משעטנז, עוונותיו על עצמותיו בלי הפסק, והעבירה היא בכל רגע. על כן ראוי להשגיח על זה האיסור הגדול והחמור".

4. מעלת וגדולת הנזהר משעטנז: כתב הזוהר הקדוש שהנזהר שלא ללבוש צמר ופשתן יחדיו, מרבה שלום עליו ועל כל העולם ונותן חיים לעולם". ה"חכמת אדם": "כל הזהיר שלא ללבוש שעטנז יזכה ללבוש בגדי ישע ומעיל צדקה".

5. חובה לבדוק את התווית לפני הקניה: כאשר התווית מציינת כי הבגד מכיל צמר ופשתן (באנגלית: WOOL, LINEN) אסור ללבוש את הבגד.

עם זאת, החוק אינו מחייב לציין רכיב המכיל פחות מ-1% מכלל הבד, ואילו איסור התורה הוא אף חוט אחד שפוסל את כל הבגד. על כן ראוי ללכת ולבדוק.

מתוך הספר ''הבגדים כהלכה'', באדיבות הרה''ג ברוך שמואל גנוט שליט''אמתוך הספר ''הבגדים כהלכה'', באדיבות הרה''ג ברוך שמואל גנוט שליט''א

מתוך הספר הבגדים כהלכה, באדיבות הרהג ברוך שמואל גנוט שליטאמתוך הספר הבגדים כהלכה, באדיבות הרהג ברוך שמואל גנוט שליטא

6. הבגדים בהם מצוי שעטנז: מעבדות השעטנז מוסרות כי בבגדים הבאים מצוי מאוד שעטנז: אפודות. בדים ואריגים. בלייזרים. וילונות. חליפות. חלוקים. חצאיות. טליתות. כובעי קסקט - פרוה. כורסאות - ספות. מגפיים. מעילי חורף/גשם. נעלי בית. עניבות. שטיחים. שכמיה. 

כובעי נשים: אף כאן ישנם אחוזים גבוהים של הימצאות שעטנז, נשים המכסות את ראשן בכובעים - בעיקר אלו המגיעים ממזרח אירופה - צריכות לבדוק תחילה את תכולת הכובע. עולה חדשה תפרה לא מכבר מאות כובעים שכאלו, ובבדיקה שנערכה לאחר שמכרה כמות לא מבוטלת מן הכובעים, נמצא שהכובעים הינם שעטנז גמור.

7. הבגדים בהם לא מצוי שעטנז: אזניות לחימום אזניים. גרביים. חגורות עור. חולצות כותנה ופוליאסטר. כפפות. כיפות. כתפיות. לבנים. מגבות. מגבעות לבד. פיג'מות. תיקי בד.

8. מעבדות שעטנז: מעבדות לבדיקת שעטנז פרושות בירושלים, בני ברק, רחובות, אשדוד, חיפה, אופקים, רכסים וקרית ספר. ובשאר ערי הארץ ישנה מעבדה ניידת המסיירת ברחבי הארץ לעיתים קרובות, ומבצעת בדיקות ברמה מקצועית ואמינה. המעבדות מפעילות מכשור חדיש ושיטות מתוחכמות, בבדיקות מקרוסקופיות וכימיות המבוצעות בידי צוות מיומן, והם משתדלים בכל כוחם להסיר מכשול ממלבושי ישראל. וזכות הרבים תלוי בידם.

מעבדות שעטנז ברחבי הארץ:

בית דין לעניני שעטנז בנשיאות פוסקי הדור שליט"ארחוב דבורה הנביאה 15 בני ברק 03-5700279 / 03-5791032

בני ברק

מעבדה עירונית, הרב שך 18, טלפון: 6192632 03, ב', ד' 12:00-14:00 א', ג', ה' 15:30-19:00, יום ו' 11:00-12:30 ערב חג- סגור

משמרת הבגדהסברה והרצאות, יעוץ מידה והדרכה, מעבדה ניידת לבדיקת שעטנז בנשיאות רבנים ומורי הוראה, 03-5706906

תחנות איסוף בב"ב:

ק. הרצוג, משפחת ג'יבלי, גניחובסקי 17, 5790552 03

קהילות יעקב 31, משפחת פורייס 6777667 03, א'-ה' 17:00-20:00 בלבד ובתאום טלפוני בלבד.

מתיתיהו 33, משפחת אופנהיימר 6779598 03, 17:00-22:00

מעבדה שע"י בעלז, בעלז 4  6196098 03, ב'-ו' 9:30-9:00 א'-ה' 20:00-19:00

ירושלים

בגדי ישע, חנה 5/ ב' טל: 1599-500-667

בית וגן, רחוב בית וגן 61 טל: 6420315 02, פתוח- ב' ד' 20:00-22:00

הר נוף, הקבלן 51 טל. 6540928 02, 14:00-עד 22:00

לבוש מהדרין, בתאום, אגסי 23/6, טל: 6536787 02

מעבדות שעטנז, א'-ה': 16:00-19:00, ו' 9:00-12:00, מאה שערים 6 טל. 5371021 02

משמרת נתן, קניון רב שפע, שמגר 16 טל: 5373123 02

קהל מחזיקי הדת- בעלזא, יצחק שולל 4, א'-ה' 15:00-18:00 (מענה קולי) טל: 5019888 02

וינוגרד 13/5, נווה יעקב. איסוף בימי א' בשעות 19:30-22:00. טל: 02 5851267

ביתר

מעבדת שעטנז, מפעל הש"ס 25/2 ביתר, טל: 5808339 02

אלעד

ברוך אליצור - בודק מוסמך, בעל מעבדה עירונית אלעד, רחוב רבי חייא 17 דירה 2, 0527631685

מודיעין עלית - קרית ספר

רחוב חפץ חיים 7, שעות פתיחה כל ערב מ-19.30 עד 21.00, טלפון 08-9741013

רחובות

08-9391139 מסירת בגדים: ימים א'-ה' משעה 9 עד 13, ובערב 8-9, בדיקת השעטנז היא בימי שני, רביעי ושישי.

תפרח

רחוב הגבעה - בית 47, 08-9960595   

צפת

רחוב האר"י 100/64, 077-2259678

באר שבע

רחוב דוד אלעזר 14/6, 08-6438469

בית שמש

רחוב נחל לכיש 21/10, 052-7663411

פתח תקווה

משפחת מורים, בלפור 29, 9306799

נתניה

יש איסוף פעם בחודש של בגדים ב"לב לאחים" רח' ברקת 2, נתניה. ביום שלישי הסמוך לכ' בחודש העברי. הבגדים נשלחים לבדיקה במעבדה של 'משמרת הבגד' ברחובות, ומוחזרים כעבור שבוע.

הרב בועז שלום בהרצאה מופלאה על סוד השעטנז: מדוע הותר לכהנים ללבוש בגדי כלאיים שעטנז? מדוע נתנסו האבות הקדושים בדברים הנוגדים לטבעם? ואיך כל זה מתקשר לקרבנם של קין והבל – צמר ופשתים? 

תגיות:בגדיםשעטנזצמר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה