שידוכים וחיפוש זוגיות

אם הכלה מאומצת והחתן לא יודע, צריך לגלות לו? מקבץ הלכות לתקופת האירוסים

האם שני אחים יכולים להתחתן עם שתי אחיות? מה אסור לשכוח לעשות בתקופת האירוסים? מקבץ הלכות מתוך ספר ההלכה "אוצר הדינים לאשה ולבת" של מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף - פרק נ"ח, "הלכות נישואין"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נמצאים בשידוכים? מאורסים כבר? הנה כמה הלכות חשובות שכדאי לדעת בתקופת החיפוש אחר האחד/האחת וגם בתקופת האירוסים, מתוך פסקיו של מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף.

 

מה עושים אם לכלה יש את אותו שם כמו של אמו של החתן?

שידוך ששם הכלה הוא כשם אמו של החתן, אין לדחות את ההצעה אם היא מתאימה לו מכל הבחינות. אלא שנכון שהכלה תוסיף שם אחר על שמה, במסמכים הרשמיים, עד שיתפרסם הדבר, לפחות ל׳ יום קודם לחופה.

וכאשר שמות המחותנים שווים (והיינו אבי החתן ואבי הכלה), אף על פי שבצוואת ר׳ יהודה החסיד מזהיר גם על זה, מהגמרא מוכח שלא חששו לכך, ולכן כל מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיה.

 

האם מותר לשני אחים להתחתן עם שתי אחיות?

מותר לשני אחים לישא שתי אחיות, ואין מקפידים בזה על צוואת ר׳ יהודה החסיד. וכן מותר לישא אישה שניה ששמה כשם אשתו הראשונה, אך יעשו שינוי השם.

 

אם החתן הוא מאומץ והכלה לא יודעת את זה, האם צריך לגלות לה את זה?

כשיש מידע לא טוב על הכלה, יש להיוועץ עם מורי הלכה, אם להעביר מידע זה לצדדים, ואין להחליט לבד באיסור לשון הרע החמור. ועל כל פנים בוודאי שאין להטעות את אחד הצדדים בדברים מהותיים התלויים בתכונות ומעלות המשודך או המשודכת, כגון אם סבו של החתן התגייר, שיש צורך להודיע זאת. וכן אם הכלה מאומצת, או החתן הוא מאומץ, צריך להודיע זאת לכלה. וכן היודעת על איזה מחלה רצינית של הכלה, כגון מחלה שיש בה סכנה, חובה עליה להעביר את המידע לידיעת המשפחות, שלא לעבור על לאו דלא תעמוד על דם רעך. אך מחלות שאינן חמורות כל כך, אף על פי שאותה מחלה מחייבת את הכלה לשמור על דיאטה מסוימת, נראה שאין חיוב לגלות זאת. וכן אם הכלה גדולה מעט מהחתן, גם כן אין חיוב לגלות זאת אם לא נשאלו על כך.

 

בת כהן – האם יש משהו מיוחד שצריך לדעת על נישואים עמה?

כהנת, צריכה להיזהר שלא להינשא לחתן חילוני המחלל שבת בפרהסיא, שיש בדבר גם סכנת חיים לשניהם. אלא תינשא לבן תורה ירא שמים, או למי שהוא קובע עתים לתורה, שעה ויותר.

אין לכהנת להינשא לחילוני אף שהוא מבטיח לחזור בתשובה, עד שיאמנו דבריו בבירור גמור למעשה במשך זמן סביר.

 

מה אסור לשכוח לעשות בתקופת האירוסים?

חובה על כל כלה ללמוד הלכות טהרת המשפחה בהדרכת רבנית מוסמכת. ועל החתן והכלה לדעת, שהגורם העיקרי להצלחה בחינוך הבנים שיהיו עובדי ה' הוא הכוונה בקיום מצות החתונה, שלא יכוון חס ושלום למלאות תאוות לבו, אלא לקיים מה שציוונו הבורא, ולקיים הכתוב "והתקדשתם והייתם קדושים".

 

יום החופה הגיע. מה צריך לעשות ביום הזה?

הכלה צריכה לקדש עצמה ביום החופה, ולעשות תשובה ביום ההוא, ולבקש סליחה וכפרה מהשי"ת, ולהתפלל שהקב"ה ישרה שכינתו ביניהם.

נכון שהכלה תפייס את הוריה ביום החתונה, כמו בערב יום הכפורים, כי עבירות שבין אדם לחבירו אין התשובה מועילה עד שיפייס את חבירו. וכן ראוי ונכון שהורי החתן והכלה יעשו שלום עם שונאיהם ביום החופה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

האם אפשר לעשות צילומי חתן וכלה יחד לפני החופה?

ראוי ונכון שהחתן והכלה לא ילכו להצטלם יחד ביום החתונה קודם החופה מחשש שיגעו זה בזו, כפי שהניסיון הוכיח.

 

למה צריך לשים לב תחת החופה?

יש להזהיר את הכלה שתשים לב למה שהחתן אומר לה בעת נתינת הטבעת, ולא תשים כל מעיינה בצילומים. ולהבין את משמעות הדברים שאומר: 'הרי את מקודשת' וכו', ועל החתן לידע שנותן הטבעת לשם קידושין ולא לשם מתנה.

יש להזהיר את הכלה שלא תענה "ברוך הוא וברוך שמו" אחר הזכרת שם ה׳ בברכות שתחת החופה, כיון שהיא צריכה לטעום מהיין, ועניית 'ברוך הוא וברוך שמו' היא הפסק בברכה. ויש להזהיר גם את החתן כן. ובדיעבד אם ענו 'ברוך הוא וברוך שמו', רשאים לטעום מהיין, ויסמכו על הפוסקים שהקילו בזה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מה עושים אם בני משפחה מתחילים לרקוד באופן מעורב?

כלה שחלק מבני משפחתה חילוניים, וחוששת שירקדו ריקודים מעורבים, עליה לדאוג שהתזמורת תפסיק לנגן אם יתחילו בריקודים מעורבים.

אסור באיסור חמור לנשים לרקוד לפני הכלה במקום שאין מחיצה.

 

האם מותר לגברים לראות בסרטון החתונה את הנשים רוקדות?

אם עושים צילום וידאו יש להיזהר שלא לצלם את ריקודי הנשים, כדי שלא להכשיל אחר כך את אלה שיחזו בצילומים. ואם בכל זאת צילמו את ריקודי הנשים, על הצלם לערוך את סרט הוידאו ולהפריד את הצילומים של הנשים בסרט נפרד.

תגיות:אירוסיןהלכותשידוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה